Skaffa liten hund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #16
    Ursprungligen postat av Thomas&Anna
    Skaffa en New Foundland kanske inte så liten men är underbara att krama och folk älskar dom när man är ute och går.
    Nä, det var väl årets understatement....

    Kommentar

    • SleepyZZZ
      • January 2007
      • 72

      #17
      Ursprungligen postat av Thomas&Anna
      Skaffa en New Foundland kanske inte så liten men är underbara att krama och folk älskar dom när man är ute och går.

      och det bästa är att de oftast älskar alla också.

      Kommentar

      • Nybörjare-06
        • June 2006
        • 66

        #18
        Får hem en liten pudelvalp om några veckor :-) Anledning till att jag valde just en pudel är att de är så anpassningsbara - går att göra allt eller inget ( nästan..) med dem. Vill du syssla med hundsport har du alla möjligheter med pudel utan att det finns några måsten.. sen äääälskar jag pyssla med päls så även där var ju rasvalet givet ;-) Ett visst mått av intresse åt det hållet ska man nog ha om man ska trivas med rasen. Sen är de INTE den där superlätta rasen som vem som helst kan lyckas med.. har jobbat litegrann med problemhundar och har faktiskt träffat på pudlar med stora problem.. men som sagt.. de är väldigt anpassningsbara.. med fel ägare kan det faktiskt gå snett även med en pudel.. med rätt ägare hade detta äldrig hänt.. så är du nybörjare så lägg ner kraft på att lära mycket om hund och gå en valpkurs. Kolla på www.pudelklubben.se så hittar du allt som är värt att veta om rasen - köp bara valp från uppfödare som är medlem där. Lycka till!


        100 liter, 9 Sorgmanteltetror, 1 Ancistrus, 3 röda Svärdbärare

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #19
          Ursprungligen postat av Nybörjare-06
          .. sen äääälskar jag pyssla med päls så även där var ju rasvalet givet ;-) Ett visst mått av intresse åt det hållet ska man nog ha om man ska trivas med rasen.
          Har själv 2 hundar, en pudelkorsning och en toypudel. Jag håller mina korthåriga för att jag inte är speciellt intressera av all pälsjobb som det annars blir.
          Valet att skaffa just pudel var att sambon är allergisk mot hundhår men pudel går bra.
          Sen om man brukar rasta sina hundar i skogen (som jag gör 3-5ggr i veckan) så är lång päls en pina, allt möjligt fastnar i den.
          / dtoppen /

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #20
            Basenji...

            Ursprungligen postat av rödtoppen
            Har själv 2 hundar, en pudelkorsning och en toypudel. Jag håller mina korthåriga för att jag inte är speciellt intressera av all pälsjobb som det annars blir.
            Valet att skaffa just pudel var att sambon är allergisk mot hundhår men pudel går bra.
            Sen om man brukar rasta sina hundar i skogen (som jag gör 3-5ggr i veckan) så är lång päls en pina, allt möjligt fastnar i den.
            Brukar också gå för allgergiker men det är ingen vanlig hund utan som en blandning mellan hund och katt... Den har inte funnits i "civilisation" så länge så den är inte så "välanpassad" än utan sitter och gnäller fiser i bilen t ex..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #21
              Som sagt...

              ... det viktigaste, tycker jag, när man ska köpa hund är att man tittar mindre på utseendet och tittar mer på psyket och som sagts ovan om man vill pyssla med päls eller inte... En del behöver mer hjärngympa än andra... En del behöver mer motion... Utseendet vänjer man sig vid och lär sig tycka om... Det är samma när man skaffar en sambo...
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Isuxs
                • December 2005
                • 796

                #22
                Köp en Shit-zu om du gillar små hundar .
                Är inte bjäbbiga av sig eller bitska mot barn.
                Men dom behöver borstas regelbundet annars é det en underbar ras. Tyvärr fick min Fia somna in idag pgr av canser. Men hon blev iaf 14år.
                360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
                180L Ghost / Black skalar
                60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

                Kommentar

                • woodo
                  • January 2007
                  • 605

                  #23
                  dvärgschnauser fo sure!
                  150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                  Kommentar

                  • Amaro
                    • January 2007
                    • 1709

                    #24
                    jackrussel terrier ska jag köpa

                    eller dvärg pincher. (mini dobberman)
                    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                    Kommentar

                    • Liinda
                      • January 2007
                      • 177

                      #25
                      Shetland Shepdog är för härligt fina
                      // Djurgalningen

                      Kommentar

                      • Ophelia
                        • December 2006
                        • 92

                        #26
                        Jag hade bokat en toypudelvalp. Men den avbokade jag till förmån till min hund som jag har nu. En f.d kapplöpningsgreyhound från irland. Och denna hund passar mig i dagsläget helt perfekt. Hon älskar när jag tar fram klickern och sen tränar vi på.
                        Nästa hund kommer bli av ett mindre slag, är inne på en welsh corgi cardigan el welsh corgi pembrook. Då jag tycker att det kommer att vara en ras som passar mig.

                        Min första hund var en borderterrier och var helt fantastisk. Trots stark jaktinstingt.

                        Kommentar

                        • mckvinnan
                          • December 2004
                          • 760

                          #27
                          Många bra tips här innan. Det du ska tänka på är vad du har för erfarenhet sen innan och vad du vill ha din hund till. Att du vill ha en liten hund då du flyttar till Sthlm är ett klokt val, att ha en stor hund och försöka åka kollektivt när det är mycket folk är i princip omöjligt. Jag har själv haft både schäfer och yorkshireterrier i Sthlm o jag kan ju lätt rekommendera en liten hund istället för en stor om man vill kunna ta med sig sin hund obehindrat överallt.
                          Om man inte haft hund innan så är det klokt att välja en hund av sällskapstyp. Undvik de övriga helst då de oftast har ett starkare drag av till exempel jakt, envishet och mycket motor. Många förslag här har varit inom sällskapshundsgruppen som japanese crested, shitzu och cavalier. Tycker alla dessa hundar är lämpliga att ha som förstagångshund då de är mjuka i sitt sätt och inte framavlade för ett specifikt syfte.
                          Själv då jag haft hund hela livet och arbetat med dem är terrier eller dvärgschnauzer ett givet val om jag ska ha en liten hund. Vill ha nåt envist, tufft och med mycket motor i men det är inget jag rekommenderar som förstahandshund.
                          Om du vill ha konkreta förslag och hjälp med förmedling av olika rasföreningar (där du kan få fördjupad information om den rasen du är intresserad av) så kontakta: www.skk.se Där kan du också se när det finns en utställning nära dig som du kan gå på och få möjlighet att träffa massa hundar av olika raser och se och känna efter vad som känns bäst för dig.

                          Lycka till!
                          Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                          Kommentar

                          • Sofiac
                            • February 2007
                            • 11

                            #28
                            En borderterrier kanske, höll själv på att skaffa det, men det blev en något större hund, labrador :P
                            40L
                            15 neontetror
                            4 molly
                            1 Kampfiskhane

                            Kommentar

                            Arbetssätt...