Skaffa liten hund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NattDimma
    • November 2006
    • 211

    Skaffa liten hund

    Jag har tänkt att skaffa en liten hund nästa år när jag har flytta till sthlm.
    Och nu undrar jag om det är nån som har tips på bra små hundar??

    jag har funderat ganska mkt på Toy eller dvärg pudel..nån som har erfarenhet av dom raserna som har lust att dela med sej av sina erfarenheter?

    Mvh Emmilie
  • Pumis
    • December 2006
    • 118

    #2
    Hejsan!

    Vad skoj att skaffa vovvsing! Har själv tre stycken.. Jag har direkt ingen erfarenhet om just dvärg eller toypudel mer än vad jag fick reda på och såg när jag jobbade hos en veterinär. De flesta som hade pudlar sa att de är väldigt fästa vid sina ägare. Lämnar inte deras sida så lätt utan vill hela tiden vara nära dem.. mycket lättlärda och oerhört snälla mot alla människor/barn/andra djur och hundar. Så det verkar vara en mycket trevlig ras. Lätt att ha och göra med! Vet dock inte hur ofta man måste gå till frisören med dem.. för de skall ju klippas med.
    Pumis, sannerligen fiskbesatt från topp till tå!

    Kommentar

    • NattDimma
      • November 2006
      • 211

      #3
      Pumis: Ja det ska bli jätte kul..och jag tycker pudlarna är så himla söta..men när dom är nyklippta så är dom ju inte så värtsa snygga..tycker inte jag iaf..sötare när dom är lite ruffsiga..
      Okej,men det låter ju väldigt bra..är lite rädd om dom ska vara så där bjäbbiga som vissa små hundar kan vara..det tycker jag är ganska så jobbigt.

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Mmm, jag tror inte att det är små hundar som är problemet, utan att det är lättare att låta bli att uppfostra en liten hund då de är så små och söta. Med rätt träning blir de nog inte bjäbbiga. Man måste fortfarande komma ihåg att sätta gränser, hur liten och söt hunden än må vara. Annars vet jag inte mycket om just pudlar, utom just det som Pumis skrev.
        Passa på att läsa så mycket om hundar du bara kan innan du hämtar hem en valp och när den väl anlänt ska du absolut gå valpkurs med den.
        Vad gäller val av hundras kan du väl berätta lite mer om vad du tänkt göra med hunden och om du vill ha en livlig eller lugnare ras, om du vill ha en med lättskött päls eller kan tänka dig att lägga ner mer tid på att pyssla om en lite svårare päls. Ja, helt enkelt vad du har för krav.
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • råsapantern
          • August 2006
          • 2

          #5
          Hejsan!

          Jag hade valt en Cavalier king charles spaniel om jag skulle ha en mindre hund. Min kompis har en sån och dom är väldigt söta och snälla . Fast om du bor stort hade jag nog satsat på en större hund. Typ en golden eller labrador. Sen en blandras hund är inte helt fel att skaffa heller. Dom brukar ligga lite mindre i pris och är oftas väldigt charmiga.

          Hoppas du hittar en hundras som passar dig

          /mvh krille

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            #6
            Vad kul med en liten hund! Jag har haft en aprikos mellanpudeltik och hon var helt underbar!
            Väldigt klok och lättlärd.

            Jag tror att många som har småhundar gör felet att de tar upp dom så fort det är något "farligt" som kommer.
            Det gör hundarna osäkra, och skälliga...

            Rödtoppen här på Zoopet har en liten pudel, hon har bild på den i sin avatar. Ser hon inte denna tråd kan du kanske ta kontakt med henne och höra hur hennes hund är!
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • fifi
              • August 2006
              • 695

              #7
              Hej!

              Min släkting hade en pudel som var fullkomligt underbar - de är väldigt intelligenta hundar, och därigenom inga hundar som man bara skaffar utan att vara väl förberedd när det gäller uppfostran och sådant.

              Annars när det gäller små hundar så kan jag rekommendera schipperke! Jag har själv en schipperke/dvärgpinscher korsning ifrån Spanien, han är så trogen, snäll, kelen och mycket trevlig. Han har lite mer lockig päls än "riktiga" schipperke, men jag bifogar en bild.

              Schipperke är en dvärgvallhundsras som är otroligt tuffa samtidigt som de är små "bebisar".. Sök på nätet och ring runt till uppfödare vet jag!

              Min lilla ängel:
              Bifogade filer
              mvh
              Fifi

              I'm so cute, I poop rainbows.

              Kommentar

              • Ceci
                • September 2006
                • 124

                #8
                Hej! jag har en vän vars mamma föder upp dvärgpudlar.
                Min vän har två, en dvärg och en mellanpudel.
                Små hundar kan leva relativt länge. Hennes tik är 13 år nu.
                Som sagt, pudlar är intelligenta hundar som behöver träning & stimulans precis som alla andra hundar. Angående klippning så kan man ju lära sig att trimma hunden själv, det finns kurser. Man måste ju inte klippa dem med "bollar", bara för att det är rasstandard eller vad det kallas.
                Man kan göra en egen variant.
                Jag tycker att du ska ta god tid på dig om du kan, innan du bestämmer dig.
                Jag vet att man gärna vill köpa hund NU när man har bestämt sig, men tänk på att du ska hitta en som du trivs med i många år.
                Du kan ju gå på en mässa eller utställning, och träffa olika raser och ställa frågor om dem. Eller besöka uppfödare.
                Själv är jag förtjust i Petit brabancon (korthårig Griffon) och mops, men vet inte så förfärligt mycket om dem. Min granne har en dvärgpekingeser som är underbar, en liten golvmopp med attityd, rätt ovanlig tror jag.

                Tänk på att olika raser har olika förutsättningar, vill du ha en sportig och tuff hund, eller en lite känsligare? Vissa små hundar fryser lätt om tassarna när det är kallt ute t.ex. fast det finns ju täcken. Och så finns det sjukdomar som är vanligare för vissa raser. Man kan babbla hur mycket som helst...
                LYCKA TILL!

                (Vi har en collie/flatcoated retriever)
                Senast redigerad av Ceci; 19 December 2006, 18:37. Anledning: tillägg
                ©eci, 112L & 96L Zoonen Photobucket
                "Contrary to popular belief, biology does not set limits, it demolishes them." Zuk

                Kommentar

                • sandra_louis
                  • January 2007
                  • 1

                  #9
                  Jag har en dvärgpudel

                  Jag har en dvärgpudel. Pälsen kräver mycket skötsel om man inte har den helt nerklippt. Till sättet är pudlar mycket lättlärda, aktiva och har mycket bra balans!

                  Kommentar

                  • smurfina
                    • January 2007
                    • 8

                    #10
                    jag känner en som hade en kungspudel å den älskade mig å så.. den hämtade posten å släppte den så fort den fick syn på mig.. å får se om de blir en sådan nästa gång.. vem vet

                    Kommentar

                    • Spiffen
                      • November 2006
                      • 43

                      #11
                      Hej varför inte en chinese crested powder puff dom är tvär coola för att vara små hundar har själv rhodesian ridgeback
                      1st 240l med malawi funderingar just nu guppy´s
                      Ska köpa nått i 100L klassen till min sambos guppy´s
                      2st 54l yngel kar

                      1st rhodesian ridgeback

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Psyket...

                        Hej, mycket beror ju på ägaren som sagt
                        Men mina favoriter är King Charles och Borderterrier... Just pga psyket, det är ändå det man ska leva med först och främt... Alla vovvar blir vackra i ägarens ögon...
                        Jag gillar lite större hundar och valde därför en Boxer, just pga psyket och inte för att jag är så förtjust i nosen...
                        De små kortnosade hundarna är också mysiga i psyket, tycker jag, men de kan ofta vara anfådda och ha lite jobbigt att röra sig, tycker jag!!! Alla får tycka olika!!!
                        Om jag ska skaffa en ny hund har jag nog tänkt mig en Kungspudel pga psyket, tycker inte att de har så vacker nos heller... Mindre pudlar är jag inte så förtjust i... Som sagt jag...
                        Det finns rasböcker att låna på bibblan, läs på...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Thomas&Anna
                          • January 2006
                          • 1030

                          #13
                          Skaffa en New Foundland kanske inte så liten men är underbara att krama och folk älskar dom när man är ute och går.
                          Thomas & Anna

                          www.annaothomas.com

                          Kommentar

                          • kvert
                            • November 2005
                            • 320

                            #14
                            Lancashire Heeler, underbar personlighet och hur söt som hellst

                            Kommentar

                            • smurfina
                              • January 2007
                              • 8

                              #15
                              å pincher e jätte mysiga med.. å härliga i sättet å så lika så basenji.. basenji jodlar å inte skäller... å dom e jätte mysiga med..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...