Vilken är er favorithund-ras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    Jag gör som alla andra och håller på 'min' ras:
    Storpudel (kungspudel) utan tvekan, numera. Men mina fördomar gjorde att jag tvekade länge när jag erbjöds en valp av denna ras efter att ha varit Belgiska Vallhundar trogna i tjugo år, men har inte ångrat mitt beslut en enda gång.

    Storpudeln är en alert, lättlärd och arbetsvillig hundras precis som belgarna men betydligt stabilare, självsäkrare och stöddigare utan att vara tuff och skarp i ordens negativa bemärkelse. (Nu får jag garanterat mothugg från belgarägare. ;-)

    Det enda negativa är det krävs att man ska konstla till pälsen, och göra hunden till något den inte är, för att ha en chans på utställningar. Mina tidigare hundar har jag alla ställt ut någon gång ibland men med pudeln är det inte lönt av denna anledning.

    En bild på Eliot, pudeln:
    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 12 June 2006, 22:53.
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm

    Kommentar

    • Eurydike
      • September 2004
      • 931

      Briard så klart

      Kommentar

      • patrik_j
        • January 2006
        • 4

        Rhodesian Ridgeback utan tvekan!
        ________________________________________
        ________________________________________

        375L akvarium med Malawiciklider och malar, 1st Fluval 405 och 1st Fluval 304 ytterfilter.

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          Belgisk vallhund! Särskilt groenendael då eftersom jag har två stycken!
          Vi har även pointer hemma och han är ju alldeles underbar men eftersom jag inte jagar själv så hade jag inte valt en sådan om jag inte bott med nån som jagar.
          Sen fascinerar borzoien och andra vinthundar mig men jag är lite av en allätare. Jag älskar hundar överhuvudtaget men hundarna man har hemma ska ju passa en och så... så ja, belgare.
          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
            Storpudeln är en alert, lättlärd och arbetsvillig hundras precis som belgarna men betydligt stabilare, självsäkrare och stöddigare utan att vara tuff och skarp i ordens negativa bemärkelse. (Nu får jag garanterat mothugg från belgarägare. ;-)
            Tänker inte protestera, haha. Jag vet inte mycket om pudlar. Fast en riktigt bra belgare är underbar. Jag har själv haft en tik i åtta år som är lite vek och som har varit småjobbig att ha och visst är hon underbar men jag skulle inte ha köpt henne om jag träffat henne idag. Så jag hade lite högre krav nu när det var dags igen och hanvalpen jag fått hem är hittills det stabilaste jag sett i valpväg, oavsett ras. Trygg och glad. Verkar klara varenda ny situation på ett balanserat sätt. Sen passar belgaren mig. Jag har väl den typen av humor.
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            Arbetssätt...