Vilken är er favorithund-ras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Eftersom jag levt mer eller mindre ihop med tre taxar under min uppväxt måste jag nog klämma in en röst för den arten - ganska lika katter till kynnet (=plus).
    sms om en tax (en gång i tiden var sms synonymt med "som man säger" <-- faktiskt sant )
    Kommer kallad men ej strax....
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      Ursprungligen postat av Linda_A
      Ingen hund blir bra i fel händer.. Men alla hundar kan vara bra i rätt händer..
      Tyvärr finns det så många dåliga händer...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Linda_A
        • March 2005
        • 1479

        Ursprungligen postat av erikthur
        Tyvärr finns det så många dåliga händer...
        Tyvärr alldels för sant.. Speciellt när det gäller "de tuffare" raserna.

        Men mycket av allt handlar om okunskap med. Oavsett vilken ras/sort/djur man köper måste man läsa på!!


        Sen ställer apbt vissa kräv på en som ägare.. Kan man inte uppfylla dem, så borde man leta efter en annan ras.
        //Linda

        Kommentar

        • ivan
          • September 2002
          • 135

          Det har har skapats på senare tid rätt så många fördomar om hundar som Pit Bull, men ja har för mig att Pit bull terriern är förbjuden i vissa länder(tror att ja läste d någon stans). Ja själv ska skaffa en hund så ja har varit aktiv o läst rätt så mycket om olika arter och det jag vet av min erfarenhet så är Pitbull e goo familjehund.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            dom pitbull jag har träffat har haft BRA ägare och hunden har vuxit upp i ett bra lugnt hem och hunden blivit därefter.

            termen "kamphund" som vissa så ofta använder är rent ut sagt idiotiskt att använda.
            jag kan få precis vilken hund som helst att bli våldsam och därigenom bli en kamphund.

            tycker det är synd att vem som helst kan skaffa djur som till exempel hund idag utan att vissa att dom är lämpliga att bli ägare.

            men tillbaks till topic.

            schäfer är en fin hundras också.
            hade en granne som hade en rottweiler (rättstavat?) som va rätt go men kunde va närgången.

            haft en luzernstövare mycket go och fin hund och en bra jakthund också.

            mynsterlender (stavning?) va rätt go bra sängvärmare men väldigt nervös.
            var misskött under nästan 2år då jag övertog honom.

            drever go hund med ett J***A temprament.
            kände en som hette fille och såvitt jag vet var jag den ende som kunde lyfta upp hunden och ha honom i knät och hålla med båda händerna.
            gjorde ägarna samma sak så hade hunden huggt.
            hunden varna alltid tydligt innan den försökte hugga och respektera man det var hunden väldigt go att va med.
            var jakthund under många år tills han blev blind och döv.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Linda_A
              • March 2005
              • 1479

              Ursprungligen postat av Raven
              dom pitbull jag har träffat har haft BRA ägare och hunden har vuxit upp i ett bra lugnt hem och hunden blivit därefter.

              termen "kamphund" som vissa så ofta använder är rent ut sagt idiotiskt att använda.
              jag kan få precis vilken hund som helst att bli våldsam och därigenom bli en kamphund.
              Men kommer inte ifrån att apbt är avlad(en väl avlad renrasig) är en hund med hundkamp som "avelsmål" eller som grund är kanske bättre att säga.
              Alla egenskaper som man gillar i apbt är pga av hundkamp. (jag försöker inte göra hundkamp bättre än det är men man måste se sånt här med.)
              Vänligheten mot människor,förarevillig(kommer inte ihåg vad det heter nu på riktigt), arbetsglad men också agressivt mot andra hundar och andra djur.

              Man kan inte låsas som att så är det inte.. Det kommer att ge folk problem. Precis som att du inte kan räkna med att den kommer att gå ihop med andra hundar.

              Sorry att jag blir så mycket offtopic.
              //Linda

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                Har ingen favorit-ras direkt, men de raser jag haft är:

                Leonberger
                Västsibirisk laika
                Whippet
                Rottweiler
                Tysk jaktterrier
                samt 2 blandisar

                Den hund jag nu ska hämta är en Dobermann hane.

                Min hundlista är lång....vi får se vad det blir nästa gång, men rottisen ligger nära hjärtat.
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • Nallim
                  • January 2005
                  • 80

                  favvo vovve är nuffe... Newfoundland. världens sötaste, luffsigaste, busigaste, dregligaste, snällaste, lataste, mysigaste hund enligt min mening.....som en levante teddy björn i gigant format
                  Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar. Vi har lånat den av våra barnbarn

                  Kommentar

                  • gickan_87
                    • November 2003
                    • 1873

                    Bearded collie! Har ju själv en tik på 8 år!

                    Kommentar

                    • jolon
                      • December 2002
                      • 1075

                      Röda hund!
                      My internet should be readonly.

                      Kommentar

                      • Yngel_älskaren
                        • May 2005
                        • 62

                        bayersk viltspårshund

                        Kommentar

                        • Ice_cool
                          • May 2005
                          • 18

                          nej golden,west haing terier och pudel
                          Sanna

                          Kommentar

                          • Yngel_älskaren
                            • May 2005
                            • 62

                            ne kanske mops lr bullterier har själv haft en

                            Kommentar

                            • gladys
                              • March 2005
                              • 1962

                              Ursprungligen postat av Linda_A
                              Ursprungligen postat av Raven
                              dom pitbull jag har träffat har haft BRA ägare och hunden har vuxit upp i ett bra lugnt hem och hunden blivit därefter.

                              termen "kamphund" som vissa så ofta använder är rent ut sagt idiotiskt att använda.
                              jag kan få precis vilken hund som helst att bli våldsam och därigenom bli en kamphund.
                              Men kommer inte ifrån att apbt är avlad(en väl avlad renrasig) är en hund med hundkamp som "avelsmål" eller som grund är kanske bättre att säga.
                              Alla egenskaper som man gillar i apbt är pga av hundkamp. (jag försöker inte göra hundkamp bättre än det är men man måste se sånt här med.)
                              Vänligheten mot människor,förarevillig(kommer inte ihåg vad det heter nu på riktigt), arbetsglad men också agressivt mot andra hundar och andra djur.

                              Man kan inte låsas som att så är det inte.. Det kommer att ge folk problem. Precis som att du inte kan räkna med att den kommer att gå ihop med andra hundar.

                              Sorry att jag blir så mycket offtopic.
                              Håller med dej Linda_A. Tänk att det här kommer upp ÖVERALLT!
                              Favorit hund, hmm...Är uppväxt med Jämthundar så dom är nog nr.1, men eftersom jag inte jagar så blir det nog en Dobermann den dagen jag skaffar hund.
                              Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                              Kommentar

                              • cool
                                • October 2002
                                • 1869

                                Jack russel o finnstövare o chviavua*stavning*?
                                Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                                NY MSN:t__skate@hotmail.com
                                Skorpion och amfibie fantast

                                Kommentar

                                Arbetssätt...