mina hjältar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #46
    Själv har jag förlorat 3 st nära älskade vänner i canser som gick på cellgift sista tiden om djuren inte hade funnits till så skulle inga mediciner funnits i heller till dem mest föraktande sjukdomar.Själv är jag bara glad att dem kan framställa dessa på något vis hur dem gör det det s..... jag fulständigt i bara att dem gör det lyckas med det om dem slipper använda djur till det skulle det vara bättre givitvis men nu funkar inte det en människa mot en mus..Vissa säger att dem är lika mycket värda visst är dem det men när det står mycket på spel så undrar jag, djuraktivister har kanske inte mist någon nära släkting som kunde botas av en medicin som har framtagits med hjälp av djur då kanske dem funderar lite
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #47
      Det finns en anledning till att Jägareförbundet har en viltvårdskampanj vid namn Minkjakten. Det finns antagligen massor av jägare som tycker att det är kul att jaga mink, visst, men de skulle nog hellre se att folk slutade släppa ut dem. För mig tycks det som om de som jagar och vistas massor i skogen och kan djuren är de som vet mest. Trots allt är det så att samhället idag är så snedvridet ur ett ekologiskt perspektiv, att det krävs att människan själv håller balansen i naturen. Den sköter inte längre sig själv. Sen sitter folk och gnäller på alla dessa jägare som är så bestialiska! Jag kallar det okunskap. Det finns väl rötägg bland jägare också, det finns det överallt, men jag vet inga som i allmänhet har så mycket respekt för naturen och djuren, som utfodrar rådjur och har koll på vad som händer och hur naturen mår.
      Jag har fått för mig att många så kallade aktivister är lite av stadsmänniskor och inte är sådana som spenderar sin tid i vildmarken. Rätta mig om jag har fel.
      Jägarna å sin sida vet vad som händer med minkarna som släpps ut och det är ett faktum att exempelvis tobisgrisslan, fiskodlingar och kräftdammar drabbats hårt av minkarnas framfart.
      Jag tycker inte att minkarna ska sitta inspärrade i små burar, lika lite som något annat djur, men att släppa dem fria i naturen är ingen lösning. Nu fanns ju det här problemet redan innan folk började släppa dem fria med vilja eftersom de rymde från minkfarmar alldeles av sig själva.
      I början gjordes nog vissa försök att utrota de förvildade minkstammarna eftersom de sågs som en art som inte borde finnas här (de tillhör trots allt inte den naturliga faunan) men nu handlar det väl mer om att hålla efter dem.
      Mink jagas året om utom under maj-juni då honorna har diande ungar. Omoraliskt att skjuta djur som har ungar som då svälter ihjäl.
      Jag jagar inte själv men älskar djur och att vara ute i naturen. Att höra om djur som plågas är det som mest av allt får mig att gråta men för mig låter det inte logiskt att göra på det sättet som dessa aktörer gör.
      Skulle det förresten finnas ett bestånd på en miljon minkar i Sverige? Herrejösses och bevare mig väl! Nä, beståndet beräknas till ungefär 200 000 men det sägs vara lite i underkant. Det är ändå en skillnad på kanske 700 000-800 000 minkar.
      Minken är ruskigt anpassningsbar, så vi får nog vara glada att det finns folk som jagar mink för annars skulle en del av vår naturliga fauna dö ut, särskilt fågelarter i skärgården.
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      Arbetssätt...