valpen bits nått så förbannat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #16
    Så mjukt som möjligt... Tänkte bara förtydliga mig, med att låta arg menar jag ett kort och ilsket "hörru", typ... De brukar fatta...
    Vår förra hund bet REJÄLT hårt och när man inte har leksaker precis bredvid sig är det svårt att avleda, så där blev det ibland att ta tag i kinden, låta ilsken och berömma direkt han slutade.
    Med att hålla i honom tills han lugnade sig menar jag inte trycka ner utan bara ta upp i famnen och hålla honom. Om nu någon missförstod?
    Det där med att ta över nosen fick jag lära mig av en vän som utbildat sig till hundinstruktör men jag har inte testat det själv.
    En viktig grej att påpeka är att om man varit arg på sin hund så ger det ingen som helst effekt på beteendet om man inte berömmer tusenfalt mer sen när hunden gör rätt. Det är väldigt få människor som klarar av till 100% att alltid vara positiva, hur mycket man än försöker.
    Inga människor kan tala det språk som hundar gör, vi kommer inte ens nära.
    En tik kan för ögat se ut att behandla sina valpar ganska bryskt, och med hårda tag.
    Jag har läst i vissa böcker helt konstiga saker som ska hänvisa till uppfostran på samma sätt som tiken gör med valparna... där man ska lyfta upp hunden och skaka den... typ. Fast vilken tik gör det?
    Qenzo- Vad är det där alfarullningen för nåt? Har läst om det vet jag och hört talas om det på flera forum men aldrig fått nåt grepp om det...
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #17
      Ett bra sett är att vända ryggen åt hundar med "dåligt" beeteende. Inte se dem, om hunden t.ex hoppar eller skäller så gå ifrån titta ej på den och gör något annat. Det är svårt att låta bli att titta men man får försöka. Sedan är det svårt att ge tips för alla hundar är olika och det jag gör passar kanske inte nästa hund.
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • qenzo
        • February 2005
        • 1747

        #18
        Ursprungligen postat av Inka
        Qenzo- Vad är det där alfarullningen för nåt? Har läst om det vet jag och hört talas om det på flera forum men aldrig fått nåt grepp om det...
        Alfarullning handlar om att lägga ner hunden, att mästra den i ren styrka.
        Som när 2 hundar av olika rang kommer intill varandra, visar den dominanta hunden sin sytrka och makt genom att lägga sin framdel över den redan låga hunden. Inte tillåta den kliva upp.
        Rent dravvel som man ska överlämna till de som kan bemästra språket...dvs hundarna.
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #19
          Ursprungligen postat av solbacka
          Ett bra sett är att vända ryggen åt hundar med "dåligt" beeteende. Inte se dem, om hunden t.ex hoppar eller skäller så gå ifrån titta ej på den och gör något annat. Det är svårt att låta bli att titta men man får försöka. Sedan är det svårt att ge tips för alla hundar är olika och det jag gör passar kanske inte nästa hund.
          Exakt!
          Jag brukar dra mig för att ge råd över nätet, eftersom jag inte har haft chansen att se hunden och föraren irl.
          Och råden är fota MÅNGA, för det finns lika många lösningar som det finns hundägare... man måste bara lära sig att hitta det,
          Dvs det som passar just dig som förare och den individ till hund du har.
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #20
            Ursprungligen postat av qenzo
            Alfarullning handlar om att lägga ner hunden, att mästra den i ren styrka.
            Som när 2 hundar av olika rang kommer intill varandra, visar den dominanta hunden sin sytrka och makt genom att lägga sin framdel över den redan låga hunden. Inte tillåta den kliva upp.
            Rent dravvel som man ska överlämna till de som kan bemästra språket...dvs hundarna.
            Ja, det låter ju... intressant. Kanske skulle kasta mig över pointern nästa gång han är besvärlig. Nu när han är snart två år och har fått lite "bomull i öronen" måste jag nog bara visa att jag är starkare än honom... han begriper säkert vad jag vill säga...
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • Inka
              • July 2005
              • 1233

              #21
              Ursprungligen postat av solbacka
              Ett bra sett är att vända ryggen åt hundar med "dåligt" beeteende. Inte se dem, om hunden t.ex hoppar eller skäller så gå ifrån titta ej på den och gör något annat. Det är svårt att låta bli att titta men man får försöka. Sedan är det svårt att ge tips för alla hundar är olika och det jag gör passar kanske inte nästa hund.
              Precis! Jag menar... det fungerar säkert på vår valp men han är så snäll att det inte behövs. Om jag däremot skulle praktisera det på en vorsteh jag känner så skulle hela jag vara sönderklöst inom nån minut.

              Vad jag funderar på är om du, Pimo, har fått något råd som visat sig vara användbart?
              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

              www.kvitter.n.nu

              Kommentar

              Arbetssätt...