valpen bits nått så förbannat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pimo
    • May 2006
    • 182

    valpen bits nått så förbannat!

    Har en långhårig dvärgtax valp som är 12 veckor, han är jättesnäll och go, men när han blir på riktigt bushumör är det fingrar, fötter och byxben han biter i.
    Vi har försökt dom 2,5 vecka han har varit här att säga nej, och funkar inte det så sätter vi oss så att han inte kommer åt att bita och ignorerar honom.
    Men ändå verkar han inte förstå, han verkar tro att det är fullt normal lek, och när man ryter till nej så blir han bara ännu värre oftast.
    Antar att detta kommer att avta med tiden men det är ganska jobbigt när han väl sätter igång, några tips?
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    dra honom i örat varje gång han biter och bli arg på honom( dra inte allt för hårt, bara så att det känns), tillslut tycker de inte att det är skoj längre...det funkade för mig. Nu biter min hund mig jättenätt och det får hon ju.
    / dtoppen /

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Jag brukade säga NEJ och blåsa på dom när mina valpar bet. Funkade i alla fall på mina, sedan berömde jag när dom slutade.
      Man får hålla på ett tag, dom är ju bara valpar...
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Om han inte lyssnar när du låter arg så kan en vattenspruta vara effektivt, eller att ta tag runt nosen medan man ryter till. Inte klämma alltså men markera på det sättet som en vuxen hund hade gjort. När han slutar så ge honom något som han FÅR bita i och beröm. Det finns nästan lika många sätt att göra det på som det finns valpägare. Ibland får man pröva sig fram. På vår förra valp fick man bli rejält arg och ta tag i honom för att han skulle sluta. Vissa gånger var han så uppspelt att vi fick hålla i honom tills han lugnade sig. Den vi har nu räcker det med att låta lite arg så lägger han av.
        Ett annat tips: Lär in ordet "nej" genom att lägga fram saker som han inte får ta. När han försöker, säg "nej" och ta eventuellt tag i honom. Sen när han inte bryr sig om saken beröm med godis eller lek. Jättebra om man vill kunna avbryta sin hund när den gör något dumt. Typ "sluta upp med det där och kom till mig så får du något gott eller så ska vi ha roligt istället!"
        Taxar kan vara ruskigt tjuriga! Men så underbara!
        Lycka till!
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • trixan
          • May 2006
          • 169

          #5
          ge valpen en leksak isället, och beröm han när han tar den. Men komihåg att berömma innom 1/10 sekund.

          Kommentar

          • Nybörjare-06
            • June 2006
            • 66

            #6
            Just när det gäller att bita i händer och fötter så är jag väldigt negativ till bestraffning. Valpen biter för att leka/testa hur hårda tag du tål - precis som den gör med sina kullsyskon. Blir du arg eller straffar den då så triggar du ofta ännu mer lek - att leka och bete sig valpigt är ett sätt att försöka blidka dig dvs göra dig snäll och rolig igen. Dessutom så är det inte så jättestor skillnad för valpen om du är arg eller leker med den - du höjer din aktivitetsnivå i båda fall. Ju mer man straffar här desto mer problem brukar man få. Det bästa är att du gör som valpens syskon istället - pip till "Aj" och gå sedan ifrån honom. Följer han efter och bits mer så hoppa över en kompostgrind eller stäng dörren om dig och lämna honom ensam kvar med sina huggtänder :-) På detta sätt får ju bitande en helt annan effekt än den hunden väntat sig - ingen kontakt, ingen lek, ingen uppretad människa.. efter ett par upprepande lär sig valpen att låta bli att bitas.
            Senast redigerad av Nybörjare-06; 03 July 2006, 08:47.


            100 liter, 9 Sorgmanteltetror, 1 Ancistrus, 3 röda Svärdbärare

            Kommentar

            • mats m
              • September 2002
              • 515

              #7
              Hej Pimo.
              Kan reka dig att gå til bibloteket och låna en bok som heter Vallhunden från valp till vallning av Ami Andersson.I den boken får du lära dig nästan allt om hur en hund skall fostras och dess betende.
              MVH Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #8
                Straffa aldrig en valp!
                Den förstår inte och vet därför inte bättre.
                Avbryt bitandet med ett nej, avled med leksak/ben och BERÖM i drivor!

                Dra i ett öra ... nej inte i min värld (nej jag är ingen immi/klicker människa).
                Vi kan inte hundspråket och kan därför inte ens påbörja att försöka tala det. Valpen har inte lärt sig människans språk och kan därför inte ta bestraffningar/en rytande människas röst, på rätt sätt.
                Därav triggingen.

                Förbudsövningar som ngn nämnde ovan är en bra start på kommandot Nej.
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  håller med genzo.. en valp fattar inte nånting om är fel eller rätt, och fattar absolut inte vad som menas med när man skriker eller slår han eller drar han i örat.

                  som sagt kan du ge han en leksak istället när han börjar bita på dig, eller ett hundben, och beröm han MASSOR när han tar leksaken.

                  man ska aldrig behöva röra en hund för att få den lydig. och det är inte roligt med en strykrädd hund.
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Mitt tips är att avleda. Vår rottis var också bitig som valp och vi hade lärt oss att "ta tag i" honom och ner på rygg...vilket gav resultat i en morrande valp som inte slutade att morra fast vi tryckte ner honom...
                    Vi var förtvivlade och ringde uppfödaren som gav tips att avleda istället, funkade mycket bättre. Ha en trasa han får dra i eller andra leksaker. Vi fick också lära oss att ju hårdare man är mot sin hund destu hårdare hund får man...
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Solbacka, det där låter läskigt, att nöta sönder den kanske viktigaste signalen att det är en själv som bestämmer, på en rottis. Släppte ni också upp den när den började morra?

                      Med valpar som bits när dom leker brukar jag ta tag i underkäken, inte så att det gör ont på valpen, första och andra gången släpper jag vid minsta tecken på obehag, leken är inte rolig längre, sen får man dra ut på det någon sekund för varje gång. Det brukar inte behövas många gånger på ett lektillfälle, och inte särskilt många lektillfällen heller innan det sitter någorlunda, Syftet är alltså inte att det ska göra ont, mer att leken inte blir rolig längre så fort den biter. Kopplingen till själva bitandet blir rätt uppenbar, valpen kommer ganska fort att titta på dig, och ser då redan i ansiktsutrycket att det inte är ok att bitas. Som vanligt gäller det naturligtvis att vara konsekvent. Som sagt, det ska inte göra ont, var försiktig, allra helst med valpar.

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #12
                        Vår hund är 5 år nu och har aldrig bitit någon, världens snällaste...
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        • mats m
                          • September 2002
                          • 515

                          #13
                          Hej.
                          Man skall aldrig bestraffa en valp med våld,typ dra i örat elle blockera underkäken.Det kan skapa en hund som i slutändan blir agressiv.Den bok som jag rek. förut säger exat vad man skall göra med en hund och inget annat.Man skall ta valpen på sammma sätt som tiken gör.
                          MVH Mats
                          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                          Kommentar

                          • Erik...
                            • May 2006
                            • 1459

                            #14
                            Solbacka, förlåt att jag formulerade mig lite otrevligt i mitt inlägg, ni gjorde ju rätt när ni bad om råd, rottweilers brukar ju belöna ansvarsfulla engagerade ägare med att bli väldigt bra hundar, och vad jag förstår är det vad som gäller i ert fall. Det var på inget sätt menat att säga åt dig hur du ska göra med din hund, ni hade redan löst problemet.

                            Kommentar

                            • qenzo
                              • February 2005
                              • 1747

                              #15
                              Ursprungligen postat av mats m
                              Hej.
                              Man skall aldrig bestraffa en valp med våld,typ dra i örat elle blockera underkäken.Det kan skapa en hund som i slutändan blir agressiv.Den bok som jag rek. förut säger exat vad man skall göra med en hund och inget annat.Man skall ta valpen på sammma sätt som tiken gör.
                              MVH Mats
                              Fast det där är en sanning med modifikation.
                              Inga människor kan tala det språk som hundar gör, vi kommer inte ens nära.
                              En tik kan för ögat se ut att behandla sina valpar ganska bryskt, och med hårda tag.
                              Då vi försöker apa efter får vi oftast en hund som viker med blicken, som inte vågar göra fel... det är väl ändå inte det man söker som hundägare?

                              Då valpen gör fel, visa den det rätta sättet utan våld, utan att försöka sig på alfarullningar och allt vad nu dravvlet heter.
                              Beröm är nyckeln till en tevlig hund. Ligg steget före er hund, de ska inte HINNA göra fel.
                              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...