Förslag till ändring / utveckling av Zoopet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    Ursprungligen postat av Webo
    Jag tror det hade varit bra med en Skänkas avdelning också. ...

    Då kanske man också kunde få en gemenskap och skapa kontakter lokalt i de olika orter där användarna sitter. Många har ju inga akvarieföreningar runt hörnan (som vissa orter är bortskämt med ) och då blir det lite som att man sitter där helt själv.
    Det där tror (eller hoppas iaf) jag kunde vara en idé. Lokala Zoopet-träffar. Jag vet att jag sett någon del av Zoopet med inriktning på lokal indelning av medlemmarna men minns inte riktigt var. Användargrupper kanske?

    Nu är det ju många som inte vill skylta med var de bor vilket jag till fullo förstår men det hade varit kul om det kunde arrangeras små lokala träffar här och var för att tjöta akvarium helt opretentiöst.

    Det kanske gick att sparka upp något förslag till "Zoopet-dagen" och sedan i forumet annonsera på vilka platser detta skulle vara runtom i Sverige? Det kan ju räcka med att man sätter sig på ett café en lördag och har en skylt på bordet med Zoopet-loggan.

    Vet inte om det skulle dra så mycket mer folk till forumet eller sidan men träffas folk lokalt kanske det blir mer action med resor och sådant också?

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      Nedan två inlägg tyckte jag var intressanta.

      Ursprungligen postat av Bygert
      Det är inte bra att det har blivit nån slags kvartalsekonomi även med information så man ska ha besked nu utan att anstränga sig och en tro på att det senaste är det bästa. Böcker kommer alltid att behövas, somligt lämpar sig helt enkelt inte för nätet. Forum kommer också att ha en plats, chattar kan vara bra men det ger ju inget bestående.
      Bygert beskriver mycket väl vad jag också känner. Fakta blir inte gammal. Möjligtvis ersätts gammal kunskap med ny kunskap så att gamla villfarelser kan rättas till men väldigt, väldigt mycket består. Vår förståelse av världen idag vilar på axlarna av kunskaper från tusentals år bakåt i tiden.

      Ursprungligen postat av ullo
      Om många är aktiva i forumet så finns alltid svar att få, och flera vinklar i svaren.

      Artiklar kan vara gamla och ouppdaterade vilket är svårt för mig att veta då det inte står när en artikel har vare sig skapats eller uppdaterats, eller så visar de bara en vinkel på ett problem och själv kommer man från andra hållet. Artiklar tenderar också att bli nördiga, och nybörjare är oftare onördiga.
      ...
      Om något så skulle det vara roligt om beskrivningarna blev mer detaljerade, t ex att det står vilken höjd i akvariet olika arter rör sig. Även att det differentieras de beskrivningar som är copy-paste-generella. Alltså från "tetror är generellt så här" till "denna tetran är så här". Att art/väst-beskrivningarna blir mer levande. Gärna med ett "Uppdaterat senast 20xx-xx-xx" på varje beskrivning.

      Varför inte skapa en möjlighet att maila admin de korrigeringar man tycker behövs på olika arter, så får admin nån gång per månad korrigera det som är vettigt och rata det som inte är det? Kanske behöver det fler admins, "växt-admin", "ciklid-admin", "skaldjurs-admin" osv.
      Här tycker jag ullo lyfter massor med bra tankar! Artiklar bör absolut ha ett datum och gärna även en historik (á la Wikipedia). Ännu roligare blir det om man kan diskutera artiklarna och att diskussionen leder till aktiv förädling av artikeln som diskuteras. Jag vet, Kjell beskrev att artiklar nästan aldrig kommenteras vilket är synd. Jag är säkert minst lika skyldig och bidrar väldigt lite på den fronten.

      Det närmaste man kommer här är väl egentligen artbeskrivningarna där användarna kan kommentera i direkt anslutning till beskrivningen. Det tycker jag är toppen. Står ofta många bra små tips i de kommentarerna.

      "Maila admin" borde gå lösa genom att utse moderatorer (om vBulletin klarar sådant) men innan man behöver avlasta admin behöver det ju finnas tillräckligt med input för att admin ska känna sig överlastad...

      Kommentar

      • hawkse
        • December 2009
        • 781

        Angående obesvarade inlägg - kan man få en knapp "obesvarade inlägg" som listar obesvarade inlägg från t ex senaste dygnet? Kanske kunde hjälpa?

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Webo
          Lite synd att där inte är flera än 24 användare utav hela Zoopet som ha örslag och tips för att få Zoopet mera aktivt och få gjort några förbättringar.

          Där borde ju vara många som har något tips eller förslag.

          Så kom igen nu och skriv in dem nu när chansen finns och jobbet görs.
          Men 24 personer som engagerar sig är egentligen mycket, Morten. Läser man igenom hur förslagen ser ut så finns det en himla bredd på förslagen nu. Så för mig är det överraskande aktivt.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Bygert
            Jag får väl klämma ur mig nån tanke jag också. En sak är att jag ju går in direkt till nya nya inlägg. Och följaktligen aldrig ser startsidan. Och kanske missar en del där. Går det att integrera bättre på nåt sätt så man får med vad som kan ha kommit nytt även om man bara hänger på forumet?

            Det där med vad man får och inte får göra som betalande och inte är ju också intressant. Saltvattensguiden tar bort alla skillnader nu, blir intressant att se vad det ger. Naturligtvis blir det mer aktivt om alla kan annonsera och lägga in bilder osv, samtidigt som det naturligtvis ska komma in pengar på nåt sätt också. För mig som håller på med allt möjligt i djurväg funkar det inte att betala överallt, det skulle inte vara hållbart, för andra som är mer begränsade är det ju småpengar att bidra till ett forum. Och frågan är ju då, gör man det för att få förmåner eller för att man tycker det är bra och vill stödja?

            Sen det här med information då. Jovisst, det är färskare och snabbare ryck på FB och forum än i en bok. Men tror man att det alltid är bra kan man ligga lite pyrt till. Det är klart riskabelt att alltid gå på det senaste, visst kan det vara bra men det kan vara en fluga som snart går över också. Då är det tryggt att ha böckerna att tillgå som inte ändras efter vad som råkar vara hippt nu, allt för ofta kan man konstatera att det där prövade man för trettio år sen och det blev inte bra då så det blir det nog inte nu heller.

            Böckerna har utöver fördelen att vara stabila den finessen att man kan tro på att det är nån som vet vad de talar om som skriver. På nätet kan vilken tonåring som helst som sett en bild på djuren utnämna sig själv till auktoritet. Det där med att det finns mycket information är inte heller alltid så lyckat. Man drunknar helt enkelt i allt skit och hittar inte det man vill ha. Vill man t ex ha information om hur man sköter vattenspindel i akvarium så kan man söka tills ögonen blöder mellan en massa sidor som inte ger just nåt av det man vill veta. Eller plocka fram en bok från 1969 där det finns klara besked. Allt finns inte på nätet helt enkelt, somligt måste man ha äldre litteratur får att få fram.

            Det är inte bra att det har blivit nån slags kvartalsekonomi även med information så man ska ha besked nu utan att anstränga sig och en tro på att det senaste är det bästa. Böcker kommer alltid att behövas, somligt lämpar sig helt enkelt inte för nätet. Forum kommer också att ha en plats, chattar kan vara bra men det ger ju inget bestående. Tro nu inte att jag säger som Uusman egentligen inte sa, att internet är en fluga. Det är det inte och det har bra saker att ge. Men slänger man bort annat så tappar man väldigt mycket, oförlåtligt mycket.
            Tror du har rätt i mycket och delar de flesta åsikterna, Bygert. Jag tror böckerna på sikt får samma renässans som analoga ljudmedia som Vinyl får idag. Tror inte det blir stort som det varit. Men det har sin plats. Tycker fortfarande att Kjell inte ska sitta på sin bok längre
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Tack för synpunkterna - jag skall träffa Christian senare idag och vi skall ta en diskussion om vilka av förslagen som är praktiskt genomförbara - sedan får vi ta en diskussion om dom här
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Hälsa Christian!
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  Ok. Låter bra.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Axman
                    • January 2013
                    • 188

                    Hade en tanke, kanske lite överambitiöst men kanske ett sätt för er att tjäna pengar.

                    *Skapa förutsättningar för affärer att sätta upp exempelvis en padda i butikerna där man kan söka på arter, ungefär som att söka efter böcker på biblioteket eller som på vissa butiker där man kan söka i deras sortiment. Sälj det som ett koncept ihop med någon som leverar hårdvara/support. Och då är dessa sökningar på guldnivå.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...