Förslag till ändring / utveckling av Zoopet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Har läst alla inlägg nu och känner en glädje över ert engagemang i forumet. Säkert finns det många bra och bättre idéer i upplägget av Zoopet som upplevelse. Men skulle kanske också vilja peka på att det inte handlar enbart om att göra rätt grej, rätt design, rätt funktion och sedan så blir alla mer aktiva.
    Den här förändringen som sker på forumen dvs. att folk blir mer inaktiva beror till större delen på oss själva. Att få ett aktivare Zoopet handlar också om att ta sig tid och stanna ett tag på forumet. Ta sig tid att skriva, ta sig tid att stödja, trösta, undervisa, dela etc. Så på sätt och vis tycker jag Zoopet fungerar alldeles utmärkt med en del små missar.
    Men du har ju ett eget val i hur mycket du vill satsa på andra människor. Hur mycket tid vill du ge till de som du träffar här?
    Se bara vad som hände när Morten (Webo) blev engagerad och satsade. Då blev det aktivitet. Det trots att forumet såg likadant ut som innan. Så livet på Zoopet är ju avhängigt att du och andra satsar och engagerar dig. Inte kanske att få till dialogrutor etc. perfekt.
    Så för egen del tror jag huvudproblemet är att de flesta har överbelamrade huvuden och liv och att forumen som inte ger en kick snabbt känns frustrerande. Jag gillar Zoopet just för att det är lite långsamt, tar tid. Kräver att jag tar en stund.
    Nu räckte det ju med en enda engagerad person för att vi skulle få den bästa debatten på länge.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Har läst alla inlägg nu och känner en glädje över ert engagemang i forumet..
      Har du varit ledig idag? Det är en hel del text att gå genom [emoji4] [emoji106]

      Jag ser det också som så att om man behöver hjälp av andra och vill att de ska avsätta tid för det så kanske man också själv får ställa upp och avsätta tid och kan man inte hjälpa andra så kanske där finns annat man kan göra som man är bra på som där kan behövas hjälp med här på Zoopet.

      Och just när jag skriver detta så dyker tanken upp att där skulle vara en lista på saker som man kunde hjälpa med. Det kan vara att sammanställa information, korrekturläsa artikler eller annat som Zoopet behöver hjälp med.
      Senast redigerad av Webo; 22 September 2015, 17:44.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        Tröjor med Zoopettryck kan göra att fler får veta att Zoopet finns. Kan få nya till sidan. Något som borde gå att sälja bara ändå dessutom. Kanske för off topic.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          Ursprungligen postat av eriahl
          Tröjor med Zoopettryck kan göra att fler får veta att Zoopet finns. Kan få nya till sidan. Något som borde gå att sälja bara ändå dessutom. Kanske för off topic.
          Nej då inte för off topic. Alla förslag och tips mottags med glädje.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            Ny ide (förslag).

            Microsoft har släppt sin tjänst som heter Sway och den gör det mycket enkelt att skapa digitalt material som t.ex. nyhets brev. Det kanske hade varit något för Zoopet att ha nyhetsbrev (inga långa på 20 sidor eller så) men några intressanta saker och sedan kan man ha med lite reklam från företag som kan vara intresserade. Zoopet har ju iaf en hel del medlemmar så målgruppen är ju stor. Inkomster från det kan där ju gå delar av till aktiviteter eller tävlingar.

            Exempel på nyhetsbrev finns här (långt nyhetsbrev dock): https://sway.com/northwest_aquarium

            Här finns deras tjänst: https://sway.com/

            OBS: Filer man lägger där är privata och man kan välja att dela ut behörighet till de man vill ska komma åt det eller göra dem publika och sedan skicka en länk (eller lägga den på hemsidan).

            Jag kan även tipsa om att Microsoft också har gjort en "relaunch" på deras docs.com som är ett ställe där man kan lägga upp dokument så man kan länka till och inbädda i t.ex. forum.. På samma sätt som man kan göra med youtube filmer. Dvs när man vill visa ett Word eller Excel (övriga Office dokument finns också) dokument så att andra kan se dem utan att ha Office programmet installerad. OBS: Alla filer är publika och man kan inte sätta någon behörighet på dem..
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Ursprungligen postat av Webo
              Microsoft har släppt sin tjänst som heter Sway och den gör det mycket enkelt att skapa digitalt material som t.ex. nyhets brev. Det kanske hade varit något för Zoopet att ha nyhetsbrev (inga långa på 20 sidor eller så) men några intressanta saker och sedan kan man ha med lite reklam från företag som kan vara intresserade. Zoopet har ju iaf en hel del medlemmar så målgruppen är ju stor. Inkomster från det kan där ju gå delar av till aktiviteter eller tävlingar...
              Bara en undran - vi har ju i många år haft ett månatligt nyhetsbrev som mailas ut till alla Goldisar - är det något annat än detta som du är ute efter?
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Ytterligare några har kommit in med synpunkter - men ännu fler får gärna komma med synpunkter.
                Totalt har det skrivits 200 inlägg i tråden samt 2900 visningar och ett stort tack till Webo, Christer5, Mr Woods, IngerH, 72mm, Simpson, Mats Bryzell, rebah, hawkse, Knax, eriahl, Einarsson, Bluewing, Mu(sic), flygrc, c90368, PiaJo, Mathias Nilsson, ullo, tyko, sött_surt, Axman, tazzrat, joeyk (hoppas att jag inte missat någon i uppräkningen) som alla bidragit med sina synpunkter.

                Jag har redan börjat sammanställa alla förslag som har kommit in. Har gått igenom första sidan och bara där var det en hel del så det kommer nog att ta sin tid - men det får det göra. Så har ni ytterligare synpunkter så är ni välkomna att höra av er i denna tråd.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  Microsoft har också en annan tjänst som är riktigt intressant då man kan göra massor med den. Den heter Office Mix (https://mix.office.com) och den är ett tillägg till Microsoft Office Powerpoint. från den kan man skapa online material som t.ex. undersökning (pools), interaktivt media (kolla min test som jag snabbt skapade vid att trycka på länken nedan), artiklar, nyhetsbrev eller vad man nu vill. Man kan spela in ljud ihop med en presentation samt video och även göra screen captures. man kan också inbädda koden för en sån på en webbsida för att visa den som typ man gör med Youtube.

                  Det gör användningsområden väldigt stora och bredda så det är garanterat något som skulle kunna användas här på Zoopet till en del saker/uppgifter.

                  Man kan ställa behörigheter på det material man skapar i olika steg och man kan också ha så att de som tittar kan kommentera. Utöver detta så kan man få en massa analytisk data som hur många som har tittat och hur länge de i snitt tittade osv.

                  Kan bli ett riktigt roligt verktyg så man kan skapa mycket material i snabbt och enkelt utan att man behöver vara journalist, grafiker och designer.

                  Titta på detta snabba exempel som jag gjorde men en live webbsida samt instruktioner på hur man kan få bättre sökträffar och kommentera gärna så jag kan se hur det ser ut och vad man kan göra (typ om jag kan svara på kommentar som ni lägger till och om ni får någon notifiering om det eller jag får det osv): https://mix.office.com/watch/jfruozmbxszt

                  Här finns en översikt på funktioner och vad man kan göra: https://mix.office.com/gallery/category/how-to
                  Senast redigerad av Webo; 23 September 2015, 09:29.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Bara en undran - vi har ju i många år haft ett månatligt nyhetsbrev som mailas ut till alla Goldisar - är det något annat än detta som du är ute efter?
                    Nej det är det jag menar. Kan kanske utvecklas på flera sätt och ha mera innehåll (t.ex lägga till att där finns en annons plats men köp och sälj på Zoopet när och om den kommer att göras om så den är "funktionsduglig och använingsbar" som typ den som finns på ciklid.org) eller annat som kan dra hi användare och göra dom uppmärksam på att Zoopet är mera än ett forum och det kan innehålla reklam/annonser från företag som vill ha sin reklam/annons i nyhetsbrev som når ut till många personer :-).

                    Sedan kan man ju också ha medlemsnyhetsbrev som går ut till alla medlemmar och inte bara guld medlemmar eller att man tar bort kravet att man måste vara guld för att få detta nyhetsbrev. Eller ha 2 där man kanske har mera reklam/annonser i det som alla som inte är guld får och de som är guld medlemmar får annat som kanske innehåller rabatter eller sånt som man kan få via företag när man är guld medlem på Zoopet.

                    Men man ska ju kanske tänka på den stora delen som inte är guld medlemmar då de ju också räknas och ju faktiskt kan användas i marknadsförings väg och generera pengar.

                    Nu menar jag såklart inte att man ska spamma med allt möjligt och lägga reklam med i det utan som t.ex nyhetsbrev 1 gång i månaden eller vid speciella tillfällen som t.ex när resultatet av fototävlingen är klar, när där har hänt något speciellt vill säga som kan vara bra för medlemmarna att få reda på.

                    Man kan också lägga till på hemsidan att man kan få nyhetsbrev utan att vara medlem då det kanske också är en väldigt stor grupp som man kan ha nytta.

                    (Jag skrev efterhand som huvudet dikterade det då jag har lite mycket att göra så det fick blir snabbt och hoppas att det framgår vad jag menar)

                    EDIT: Senaste nyhetsbrev jag fick var 2015-07-09 och det är ju ett tag sen men det är väl pga sommerupphållet
                    Senast redigerad av Webo; 23 September 2015, 10:14.
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • ullo
                      • February 2015
                      • 181

                      Det viktigaste för mig är att forumet förblir levande.
                      Inte att artiklarna och tävlingarna utökas.
                      Om många är aktiva i forumet så finns alltid svar att få, och flera vinklar i svaren.

                      Artiklar kan vara gamla och ouppdaterade vilket är svårt för mig att veta då det inte står när en artikel har vare sig skapats eller uppdaterats, eller så visar de bara en vinkel på ett problem och själv kommer man från andra hållet. Artiklar tenderar också att bli nördiga, och nybörjare är oftare onördiga.

                      Det här gäller för alla forum jag är med i, oavsett om det är katter, hästar, fiskar eller spel - det är människornas kunskap jag är ute efter, inte ett uppslagsverk med okänt prod-datum.

                      Om något så skulle det vara roligt om beskrivningarna blev mer detaljerade, t ex att det står vilken höjd i akvariet olika arter rör sig. Även att det differentieras de beskrivningar som är copy-paste-generella. Alltså från "tetror är generellt så här" till "denna tetran är så här". Att art/väst-beskrivningarna blir mer levande. Gärna med ett "Uppdaterat senast 20xx-xx-xx" på varje beskrivning.

                      Varför inte skapa en möjlighet att maila admin de korrigeringar man tycker behövs på olika arter, så får admin nån gång per månad korrigera det som är vettigt och rata det som inte är det? Kanske behöver det fler admins, "växt-admin", "ciklid-admin", "skaldjurs-admin" osv.

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        Ett evigt tjat från mig tycker en del kanske men jag skriver ändå in det här som förslag :-)

                        Det hade varit roligt med lite statistik från forumet i nyhetsbreven om det går. Det kan vara statistik från forumet som mest kommenterade inlägget den månaden, hur många inlägg som hade skrivits den månaden, men även statistik på medlemmarna som xxx är den som har skrivit flest inlägg tills nu, xx är den som har skrivit flest inlägg per dag (gärna ihop med något sorts betygssystem så andra kan betygsätta inläggen så det inte bara blir hej och ok i massa inlägg för att man ska få högt antal inlägg).

                        Men lite sånt kuriosa hade varit kul och jag vet inte vad som finns att tillgå för statistik "bakom". Och inte all info på en gång utan några såna vid varje utskick.

                        Små men roliga facts gör också at man läser nyhetsbreven mera och kanske tycker det är roligt med sån info :-)
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          Ett inläggs betyg system kanske man också kan använda i sökning så att man kan få resultaten rangordnat så att de som har fått högst betyg kommer högst uppe i listan?

                          Det är ju såklart som så att de som redan är skrivna saknar betyg och kommer att hamna längre nere men detta "problem" får man ju iaf oavsett när man skulle införa ett sånt system och där finns kanske några som är bra på att hitta nyttig och bra inlägga som kan ge dessa betyg också plus att efterhand som man söker och hittar bra inlägg så kan man ge dem betyg så de också kommer upp i listan.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • joeyk
                            • August 2010
                            • 153

                            Ursprungligen postat av Webo
                            Ett evigt tjat från mig tycker en del kanske men jag skriver ändå in det här som förslag :-)

                            Det hade varit roligt med lite statistik från forumet i nyhetsbreven om det går. Det kan vara statistik från forumet som mest kommenterade inlägget den månaden, hur många inlägg som hade skrivits den månaden, men även statistik på medlemmarna som xxx är den som har skrivit flest inlägg tills nu, xx är den som har skrivit flest inlägg per dag (gärna ihop med något sorts betygssystem så andra kan betygsätta inläggen så det inte bara blir hej och ok i massa inlägg för att man ska få högt antal inlägg).

                            Men lite sånt kuriosa hade varit kul och jag vet inte vad som finns att tillgå för statistik "bakom". Och inte all info på en gång utan några såna vid varje utskick.

                            Små men roliga facts gör också at man läser nyhetsbreven mera och kanske tycker det är roligt med sån info :-)
                            Bra idé, det lät spännande.

                            Kanske någon tävling för stimulera aktivitet eller genomarbetade svar såsom:
                            Månadens tråd,
                            Veckans tråd,
                            Dagens inlägg etc.

                            Kanske kan baseras lite på statistik.



                            Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Webo
                              Ett evigt tjat från mig tycker en del kanske men jag skriver ändå in det här som förslag :-)

                              Det hade varit roligt med lite statistik från forumet i nyhetsbreven om det går. Det kan vara statistik från forumet som mest kommenterade inlägget den månaden, hur många inlägg som hade skrivits den månaden, men även statistik på medlemmarna som xxx är den som har skrivit flest inlägg tills nu, xx är den som har skrivit flest inlägg per dag (gärna ihop med något sorts betygssystem så andra kan betygsätta inläggen så det inte bara blir hej och ok i massa inlägg för att man ska få högt antal inlägg).

                              Men lite sånt kuriosa hade varit kul och jag vet inte vad som finns att tillgå för statistik "bakom". Och inte all info på en gång utan några såna vid varje utskick.

                              Små men roliga facts gör också at man läser nyhetsbreven mera och kanske tycker det är roligt med sån info :-)
                              Ursprungligen postat av Webo
                              Ett inläggs betyg system kanske man också kan använda i sökning så att man kan få resultaten rangordnat så att de som har fått högst betyg kommer högst uppe i listan?

                              Det är ju såklart som så att de som redan är skrivna saknar betyg och kommer att hamna längre nere men detta "problem" får man ju iaf oavsett när man skulle införa ett sånt system och där finns kanske några som är bra på att hitta nyttig och bra inlägga som kan ge dessa betyg också plus att efterhand som man söker och hittar bra inlägg så kan man ge dem betyg så de också kommer upp i listan.
                              Betyg och statistik på inlägg.... nä tack, tror att det mycket lätt att det tolkas fel mm och folk blir "missnöjda" och besvikna och struntar i att fortsätta om de skriver ett bra inlägg och få som " gillar" detta.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Webo
                                • August 2014
                                • 1968

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Betyg och statistik på inlägg.... nä tack, tror att det mycket lätt att det tolkas fel mm och folk blir missnöjda om de skriver ett bra inlägg och få som " gillar".
                                Ja den sidan finns ju också. Nog rätt svårt att få båda dela (t.ex. bra sök, uppmuntra svar och kommentar mot att man inte betygsätter, betygsätter för lågt enligt den som skrev svaret).

                                Då finns en annan modell och det är at man kan märka svar som "rätt svar" och då använda det. Det används mycket inom dator forum t.ex. när man har problem och behöver hjälp med att hitta en lösning. När nästa sedan hittar tråden så finns där ett eller flera inlägg som är märkta som "rätt svar" och man kan kolla dessa istället för att läsa igenom en massa annan text som kanske inte är intressant.

                                Ang statistik så skulle det ju vara sånt som var lite roligt och inte att PiaJo har2 inlägg denna månaden utan mera att denna månad så hade den mest kommenterade tråden 3127 inlägg, eller sedan tråden Fototävling startades så är där skrivit 120567 inlägg och Kjell F har skrivit 16354 av dessa.
                                Senast redigerad av Webo; 23 September 2015, 13:51.
                                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...