Zoopet lexikon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    Zoopet lexikon

    det här har säkert diskuterats förut...
    men finns det en möjlighet att dra upp ett lexikon som förklarar alla knasiga förkortningar på saker och ting.

    Tex.
    VF= vild fångade rätt?
    F1 (har ingen aning)
    F2 (????)
    SA vissa tror att det betyder Saltvatten men det metyder (Syd Amerika)
    CA (Central Amerika??)
    NA (Anonyma Narkomaner?) (Nord Amerika!!)

    T-Ciklid= Tanganyika
    Finns det M-Ciklid? (Malawi)

    Osmos?

    Ja ni fattar så finns det säkert en hel del förkortningar/ord som jag inte har nämt här...
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    #2
    F1 är avkomma från VF, F2 är således andra generationen och avkomma från F1. Kan hålla med om att det skulle vara bra med ett litet akronymlexikon någonstans.

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      då gissade jag rätt på f1 och f2 men för en nybörjare skulle det vara kul kanske. och så slipper man grunna på vad det kan betyda.
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Bra tanke, hoppas att det går att genomföra
        Har funderat många gånger vad vissa grejer betyder.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          kan ju va bra att nämna dom kanske så kan andra svara på det så att man tillslut har fått ihop ett förråd
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            du tog med de flesta jag har funderat på
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #7
              Bra idé Karrokaja!

              Har alltid funderat ifall SA är Sällskapsakvarium, Saltakvarium eller Sötvattensakvarium Hoppas folk fyller denna lista

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #8
                Då börjar jag lite på ett blivande aqualexikon

                Dessa är dom jag har i huvudet nu, även dom som var i första inlägget.
                ni kan ju fylla i med fler förkortningar/ord.
                Också saker som har med själva tekniken att göra.
                Te x. Mh-Armatur = Metallhalogen armatur (tror inte alla fattar det i början)
                Och så kan man uppdatera med varje nya ord som ploppar in.
                Om det fortfarande verkar luddigt så kan man ju lägga till en liten förklaring.
                Och om jag gjort något fel här så kan man ju nämna det...

                Biotop= förklarar en miljö med fiskar och växter från ett specifikt ställe.
                Te.x asiatisk biotop är då fiskar från asien. typ Barber, Gurami, Rasbora.

                BTN= Back To Nature= en sorts Akvariebakgrund i naturtrogen utformning.

                Slimline= liknande Back To Nature bakgrunderna med sin naturliga struktur
                men den smalare och sitter direkt mot akvarieruran.

                Crik-pump/Powerhead = Cirkulationspump används för att ge vattnet cirkulation utan att filtrera.
                Kan även stoppas in i te.x en BTN modul och funkar då som ett gigantiskt innerfilter.

                CA= Central Amerika (biotop)

                Doppvärmare= Värmer vattnet. Som ett slags värmellemnt.

                MH-Lampa = Metallhalogen.

                NA= Nord Amerika (biotop) vet inte om den förkortningen används men, men.

                VF= Vild Fångade.
                F1= Första generationen.
                F2= Andra generationen.

                SA= Syd Amerika (biotop)

                T-Ciklider= Ciklider Från Tanganyika sjön (biotop)

                T8= vanliga lysrör
                T5= lysrör som har fler watt per cenimeter (lysrörerts längd) rätt?
                Senast redigerad av karrokaja; 09 November 2009, 20:35.
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Osmos-vatten = Vatten man får genom en anläggning med membran som via vattentrycket "renar" vattnet ifrån allt(iprincip) som hindrar det ifrån att bli neutralt, dvs. Osmosvatten har PH7 och KH0

                  Det leder oss in på ytterligare ord till lexikonet
                  PH = "Surhets" nivå
                  KH = Karbonate Hardness
                  GH = General Hardness
                  NO2 = Nitrit
                  NO3 = Nitrat
                  Osv...
                  Hinner inte skriva det nu och det finns folk som är mer pedagogiska än jag så någon får gärna komplettera upp det här
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • JLi
                    • December 2004
                    • 773

                    #10
                    Ett mycket bra initiativ. Ett annat alternativ är att förbjuda förkortningar och slang på forum (obs. inte ett riktigt förslag). Jag blir ofta konfunderad av alla förkortningar och slang som förekommer. Särskilt då jag är finlandssvensk kan jag ha svårt att förstå vissa saker. Ibland får man helt enkelt gissa sig till, för man vill ju inte visa sig dum och fråga.
                    h. Johan

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

                      #11
                      Fel F1 o F2 har inget med Vildfångad o göra utan betyder helt enkelt Första Generationen o Andra Generationen
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        Ursprungligen postat av JLi
                        Ett mycket bra initiativ. Ett annat alternativ är att förbjuda förkortningar och slang på forum (obs. inte ett riktigt förslag). Jag blir ofta konfunderad av alla förkortningar och slang som förekommer. Särskilt då jag är finlandssvensk kan jag ha svårt att förstå vissa saker. Ibland får man helt enkelt gissa sig till, för man vill ju inte visa sig dum och fråga.
                        Tycker absolut inte att du är dum som frågar... det är ju ett tecken på att du läser och verkligen vill veta allt till 100%.
                        Får du uppfattningen om att du är dum så är det fel!!
                        Fråga det du undrar över kommer nån och muckar så vet du ju vad han/hon går för.
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • myslas
                          • February 2008
                          • 672

                          #13
                          Ursprungligen postat av kaj.p
                          Fel F1 o F2 har inget med Vildfångad o göra utan betyder helt enkelt Första Generationen o Andra Generationen
                          Tur det finns riktiga experter som kan rätta oss amatörer när vi tror vi kan något.

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #14
                            sitter hä och knåpar ihop i bokstavs ordning (har inget bättre för mej)
                            Rätta mej när jag har fel! för det har jag absolut!

                            Och kom in med fler knäppa ord.
                            Gärna en kort beskrivning på te.x kemi förkortningar.

                            Te.x Nitrit bildas av "skit" i vattnet. Farligt för fiskar även i låga doser.
                            (säkert massa fel på den raden men ni fattar)

                            Skillnaden på droppe och sticka?
                            Och saker som ni inte vet vad det betyder sätter man bara ett frågetecken efter så kan en vettig prisse svara på det
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              #15
                              ni kan ju fylla i med fler förkortningar/ord.
                              Och så kan man uppdatera med varje nya ord som ploppar in.
                              Om det fortfarande verkar luddigt så kan man ju lägga till en liten förklaring.
                              Rätta det jag gjort fel!

                              Biotop= förklarar en miljö med fiskar och växter från ett specifikt ställe.
                              Te.x asiatisk biotop är då fiskar från asien. typ Barber, Gurami, Rasbora.

                              BTN= Back To Nature= en sorts Akvariebakgrund i naturtrogen utformning.
                              Den är ihålig vilket tillåter en mycket stor filterkapacitet.

                              Bukvattensot= sjukdom. (??)

                              CA= Central Amerika (biotop)

                              CB= Crystal Black. En slags räka. förkortas även BC.

                              Cirk-pump/Powerhead = Cirkulationspump används för att ge
                              vattnet cirkulation utan att filtrera.
                              Kan även stoppas in i te.x en BTN modul och funkar då som ett gigantiskt innerfilter.

                              CR= Crystal Red. En slags räka. Förkortas även RC

                              Cyano= Alger som i själva verket är bakterier. Den kan täcka hela bottnen med en mjuk matta som lossnar väldigt lätt och luktar jord.
                              Den äts inte av fiskar utan måste bahandlas.

                              Doppvärmare= Värmer vattnet. Som ett slags värmellemnt.

                              F1= Första generationen.

                              F2= Andra generationen.

                              GH = General Hardness

                              GT= General Tonic används mot exempelvis Cyanoangrepp.

                              HIH= Hål I Huvudet. En sjukdom som yttrar sej genom att fisken får
                              hål i huvudet. (???)

                              K= Kelvin. man pratar om kelvin när det kommer till att mäta ljuset.

                              KH = Karbonate Hardness

                              L-Mal= Betecknar en viss grupp av malar som det finns väldigt många av, alla har således inte fått något eget vetenskapligt namn
                              Så dom heter L för familjen Loricariidae. Och sedan ett nummer Te.x L-046

                              Makaroner= ett slags filtermaterial som ser ut lite som makaroner.

                              MH-Armatur = Metallhalogen.

                              NA= Nord Amerika (biotop) vet inte om den förkortningen används men, men.

                              NO2 = Nitrit= ett ämne som bildas av "skit" i akvariet. skadligt för fiskar.

                              NO3 = Nitrat = Bakterier bryter ned nitrit till nitrat som växter tar upp som näring.
                              nitrat är inte fraligt om det håller sej på normala nivåer. vilket det gör i ett normalskött akvarium

                              Osmos-vatten = Vatten man får genom en anläggning med membran som via vattentrycket
                              "renar" vattnet ifrån allt(iprincip) som hindrar det ifrån att bli neutralt, dvs. Osmosvatten har PH7 och KH0

                              PH = "Surhets" nivå. Olika fiskar trivs i olika högt/lågt Ph värde

                              PMDD= växtgödning.

                              SA= Syd Amerika (biotop)

                              Sametsjukan= sjudom. Fisken får som ett grått sametslager över kroppen.

                              Slimline= liknande Back To Nature bakgrunderna med sin naturliga struktur
                              men den smalare och hela bakgrunden sitter direkt mot akvarieruran.

                              T8= vanliga lysrör

                              T5= lysrör som har fler watt per cenimeter (lysrörerts längd) rätt?

                              T-Ciklider= Ciklider Från Tanganyika sjön (biotop)

                              Uv= (????)

                              VB= Vatten byte.

                              VF= Vild Fångade.

                              VIta Prick = En sjudom. Fisken får vita prickar lite här och var på kroppen.
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...