Diagnosmall för sjukdomar på Zoopet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Diagnosmall för sjukdomar på Zoopet

    Jag har länge "irriterat" mig på frågorna och svaren i sjukdomskategorin på Zoopet.

    De som frågar om sina sjuka fiskar ger oftast ingen alls, eller för lite info om vad som har hänt. Utifrån detta är det omöjligt att ge ett svar med någorlunda chans att det blir rätt.

    Detta till trots är det ändå många som svarar för att vara hyggliga - det blir då antingen ett svar om någon som inte har en susning om sjukdomar, eller ett svar som bara handlar om en gissning. Inget är bra.

    Därför har jag (med lite tillägg av lasse) sammanställt en diagnosmall som man bör fylla i och svara på om man vill ha ett någorlunda sannolikt svar på sin sjukdomsfråga.
    Tråden ligger överst i Sjukdoms-kategorin och är låst så den kommer alltid att ligga överst.

    Om ni ser frågor i denna tråd som inte har gett tillräcklig info så be frågeställaren att först svara på frågorna i mallen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    va bra, då kan det bli lättare att svara då^^.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Vad för foder fiskarna får/fått eller foderbyte kanske kan vara något att lägga till?
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av macke_fisk
        va bra, då kan det bli lättare att svara då^^.
        det blir i alla fall möjligt att svara
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av eriahl
          Vad för foder fiskarna får/fått eller foderbyte kanske kan vara något att lägga till?
          Tack för tipset - lägger till det.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Hrm, vill inte märka ord men den kommer väl att ligga där ett tag

            Därför är det nödvändigt att du lämnar så utförlig info som möjligt för att du skall kunna ett acceptabelt svar. Ett 100% korrekt svar är helt omöjligt att ge, även om man skulle ha


            10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?

            21/ Beskrev händelseförloppet
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #7
              Bra!

              Har personligen undvikit dessa sidor för att det precis som du säger, goda råd kan stjälpa mer än göra nytta.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av c90368
                Hrm, vill inte märka ord men den kommer väl att ligga där ett tag

                Därför är det nödvändigt att du lämnar så utförlig info som möjligt för att du skall kunna ett acceptabelt svar. Ett 100% korrekt svar är helt omöjligt att ge, även om man skulle ha


                10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?

                21/ Beskrev händelseförloppet
                Korrigerat - tack för påpekandet
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  En jättebra lista som borde användas, men jag är rädd för att det blir för tungrott att fylla i för de vars akvarium har drabbats.
                  Och jag håller med, sjukdomar är ett kapitel som är bland det svåraste att få bukt med och ofta slutar det på ett sätt som kanske inte är så kul alla gånger.
                  Att sedan bara få ett par ledtrådar utan det som jag tycker är viktigast, ett bra foto, gör det mer eller mindre omöjligt att "gissa" rätt samt vad man ska göra åt problemet.

                  Vad jag skulle vilja är att det fanns någon som är duktig på sjukdomar och vet hur de ska bahandlastar ett kliv fram och visar sig, någon måste det finnas i Sverige.
                  Att en frågeställare får sjutton olika svar på behandling och vad det kan vara hjälper liksom inte....
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    En jättebra lista som borde användas, men jag är rädd för att det blir för tungrott att fylla i för de vars akvarium har drabbats.
                    Och jag håller med, sjukdomar är ett kapitel som är bland det svåraste att få bukt med och ofta slutar det på ett sätt som kanske inte är så kul alla gånger.
                    Att sedan bara få ett par ledtrådar utan det som jag tycker är viktigast, ett bra foto, gör det mer eller mindre omöjligt att "gissa" rätt samt vad man ska göra åt problemet.

                    Vad jag skulle vilja är att det fanns någon som är duktig på sjukdomar och vet hur de ska bahandlastar ett kliv fram och visar sig, någon måste det finnas i Sverige.
                    Att en frågeställare får sjutton olika svar på behandling och vad det kan vara hjälper liksom inte....
                    Dom som ÄR riktigt bra på sjukdomar skulle definitivt inte svara på ett forum - ens som alla mina punkter är ifyllda och man har ett kanonfoto.
                    Dom vet att det ändå handlar om mer eller mindre säkra gissningar.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Kan också vara värt att nämna att det viktigaste sällan är att diagnosticera exakt vilken sjukdom det handlar om utan att reda ut varför problemen har uppstått och ev. vad man skall göra.

                      För att kunna ge bra svar på dessa frågor så krävs det information
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...