Vafan,torkade sjöhästar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #16
    Ursprungligen postat av A C-son
    Turistfälla? Hur menar du då? Hong kong är världens största importör av hajfenor och det är främst den välbärgade inhemska medelklassen som avspisar den traditionsomgärdade rätten hajfensoppa vid högtidliga tillfällen såsom bröllop och liknande.

    Läste någonstans att majoriteten av dem som äter rätten inte ens är medvetna om att fenorna suttit på hajar...Trots att kilopriset på fenor kan ligga på flera tusen kronor!
    Tja, oavsett vem som äter, och varför, det är ju ändå en oetisk, grym, och onödig hantering av levande, och dessutom utrotningshotade djur.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • A C-son
      • December 2007
      • 537

      #17
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Tja, oavsett vem som äter, och varför, det är ju ändå en oetisk, grym, och onödig hantering av levande, och dessutom utrotningshotade djur.
      Ja absolut! Tycker det är ett fruktansvärt förfarande att göra på det viset men så länge det finns efterfrågan och konsumenter som är villiga att betala bra så är det ju inte speciellt märkligt att en "fattig" fiskare gärna drygar ut sin vinst även i de fallen då hajarna är bifångst vid annat fiske.
      Med tanke på det höga priset (i förhållande till resten av hajen) samt eventuell brist på lagerutrymme så hivas hajar utan fenor i igen.

      Vill minnas att jag sett ett program om skrupelfria fiskeflotteägare som vände på steken och "låtsades" fiska efter "normal" matfisk med vilken de gömde fenor från hajar som de aktivt fiskat efter. En annan orsak till att de endast skär av fenorna är att det försvårar artidentifieringen som görs vid stickkontroller, på så sätt kan de även använda fenor från hajar som på en del platser är fredade.
      Inventas vitam iuvat excolussie per artes

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Tja, de fiskarna är nog inte fattigare än andra fiskare, de jobbar ju ombord på stora flytande fabriker.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #19
          I kommer ett par 10 åriga grabbar med badringar och börjar att jaga andfamiljen. De ger inte upp heller förrän hela familjen är splittrad och helt utom synhåll.. Jag hade lust att säga "åhh, vad ni är modiga som kunde skrämma iväg de små andungarna" lr nått sånt dumt..

          Varför har vi inte mer humanism och omtanke???[/quote]
          -----------------------------------------------------------
          Dessa ungar har tydligen inte blivit lärda av sina föräldrar att man inte gör så mot djur...
          Om du nu hade lust att säga till dom..varför gjorde du inte det???
          Jag hade skällt ut dom efter noter, för nästa gång de ser en andfamilj lär de ju göra om det..
          I dagens samhälle måste ju tydligen alla hjälpa till att uppfostra ungarna..
          Finns ett talesätt som säger att det krävs en hel by för att uppfostra ett barn. Jag tror att det stämmer.

          Sen att du åt hajfenssoppa i sverige, å att det kanske var okej för att det inte var viltfångade hajar....du har inte tänkt på att man kan importera saker?

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #20
            Hajfenssoppa är väl en rätt som ofta tillagas utan hajfenor? Ungefär som att crabsticks är smaksatt fiskkött. Om hajfenor ska utgöra en betydande del av rätten blir den rätt dyr, så det är inget man "råkar" beställa om man tittar på priset, om jag fattat det hela rätt.

            Som redan nämnts finns det två tydliga problem med "hajfensfiskande", ett är att de som fiskar hajfenor inte bryr sig i annat än att tjäna pengar, och det kostar resurser att släpa hem resten av liket och sälja det, och det kostar resurser att avliva hajarna på ett vettigt sätt.

            Sen återstår även problemet med att hajar förökar sig något kopiöst långsamt, till skillnad från lejonparten av andra fiskar som man kan fiska groteskt hårt efter och populationen kan hämta sig på löjligt kort tid, de flesta akvariefiskar hamnar i den kategorin.

            För att beskriva fisket efter torsk räcker inte groteskt hårt fiske, det är rena finkammningen, ekosystemet har reden rubbats, och kommer förmodligen inte tillbaka till vad det har varit inom överskådlig framtid även om vi slutar fiska torsk helt och hållet.

            "Vi" gör samma sak med "våran" torsk, fast på sätt och vis värre, med "flytande fiskefabriker" utrustade med den senste tekniken skyfflas torsk upp, och om båten skulle upptäcka ett stim med större torsk än vad kvoten är fylld med dumpas lasten för att kunna ta hem de större torskarna. De levande upptrålade torskarna som dumpas tillbaka dör i princip alltid, långsamt, av de skador de fått. Och detta betalar vi en massa skattepengar för att de ska kunna fortgå, så mänge det finns torsk kvar att hämta som vi konsumenter/skattebetalare har råd att låta hämta.

            Och varför gör vi detta? Jo, precis som "asiaterna", av tradition, torsk var billigt förut, så det äter vi av tradition, och fiskarna för yrkestraditionen vidare så där pumpas det in skattepengar för att föra traditionen vidare trots att det inte längre är lönsamt, trots att pengarna går till fiskefabriker och inte traditionella fiskebåtar.

            Ett av "problemen" med hajfenssoppan är att i en väldigt starkt ökande takt alltfler får råd att unna sig "lyx" i kulturer där bara ett fåtal människor har haft råd att leva på annat än i princip ris och skadedjur de lyckats fånga. Kanske går att jämföras lite med att nyrika här börjar äta gåslever och liknande "tveksamheter".

            Torkade sjöhästar, hajfensfiske, modernt torskfiske, skönt att vi här i Sverige numera bara är (med-)skyldiga till en av just de tre sakerna i riktigt stor skala, vad som är värst vet jag inte, men torskfisket känns snäppet mer korkat iom att vi sitter och betalar mer skattepengar än vad det genererar intäkter samtidigt som vi förstör ekosystemet, och förstör möjligheten till lönsamt fiske.

            Nu ska det väl i ärlighetens namn nämnas att jag hört att det har uppmärksammats att det är ett problem med dumpningen av redan upptagen fisk i EU, om det lett nånvart eller om det kommer att leda nånvart vet jag inte.

            Och att fostra andras ungar är riskabelt, man kan bli anklagad för hot, ofredande osv, i "skön" amerikansk stil, det gäller samma sak i det fallet som i alla andra saker som nämnts här, när egots och pengars värde sätts framför sunt förnuft blir det inte bra.

            Tur för sjöhästarna att deras ekonomiska värde var så litet.

            Kommentar

            • Naugthy
              • February 2008
              • 531

              #21
              Ursprungligen postat av Erik...
              "Vi" gör samma sak med "våran" torsk, fast på sätt och vis värre, med "flytande fiskefabriker" utrustade med den senste tekniken skyfflas torsk upp, och om båten skulle upptäcka ett stim med större torsk än vad kvoten är fylld med dumpas lasten för att kunna ta hem de större torskarna. De levande upptrålade torskarna som dumpas tillbaka dör i princip alltid, långsamt, av de skador de fått. Och detta betalar vi en massa skattepengar för att de ska kunna fortgå, så mänge det finns torsk kvar att hämta som vi konsumenter/skattebetalare har råd att låta hämta.
              Dom dör inte utav skadorna utan utav tryckförändringen. Eftersom dom lever på så djupt vatten och vi dumpar dom vid vattenytan.
              "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
              "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

              Kommentar

              Arbetssätt...