Vafan,torkade sjöhästar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

    Vafan,torkade sjöhästar!

    Hade vägarna förbi askersund i helgen... Fick syn på snäckbåten i hamnen som jag inte besökt sedan man var liten.. Jag tänkte direkt, jag måste dit å se om de fortfarande har sjöhästar!
    Väl nere så gick jag runt å kollade på vindspel, smycken, snäckor och... SJÖHÄSTAR!!!
    Va tusan, de kan väl inte var äkta? Vi kollade och tyckte nog att de såg äkta ut..
    Nu ska jag skälla ut gubben tänkte jag å gick fram till disken..

    Hörrödu, de där sjöhästarna i korgen därborta, är de äkta???
    Jag fasade för svaret...

    Så säger han: Nej, de är inte äkta, jag har hittat en som gör dem i plast så de ser riktiga ut...för du trodde väl att de var äkta?
    Jaa sa jag å sken upp, va bra att du inte har riktiga längre!
    Nää det är förbjudet nu sa han å så började vi prata om hans falska hajtänder och hur hemskt det är att hajfenssoppa fortfarande finns..

    Glad i hågen gick jag därifrån och firade med en glass

    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Kul med solskenshistorier
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      I Sverige säljs nog inga riktiga torkade sjöhästar, men i så kallade turistparadis så säljs de nog tyvärr fortfarande till okunniga eller mindre nogräknade turister, vilket är på väg att utrota dem. De gör även pulver av dem, om jag minns rätt
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • miluhe
        • June 2006
        • 2090

        #4
        När jag var på en kinarestaurang i Italien för några år sen, ville ägarinnan bjuda på sin specialare. Sprit med bla sjöhäst i något till, men jag minns speciellt sjöhästen. Det skulle ge hälsa, lycka eller vad det var. Luktade som gammalt akvarievatten. Men jag drack en snaps, ville inte vara oförskämd. Men det var inte något jag vill dricka igen.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Tragiskt att djurarter är på väg att utrotas på grund av mänsklig dumhet och vidskepelse... Just ja, glömde pengar.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • A C-son
            • December 2007
            • 537

            #6
            Ursprungligen postat av saltbiff
            Nää det är förbjudet nu sa han å så började vi prata om hans falska hajtänder och hur hemskt det är att hajfenssoppa fortfarande finns..
            När det gäller hajtänder har jag dock lite delade känslor då det faktiskt är relativt lätt att erhålla tänder utan att hajar kommer till skada då flertalet arter mig veterligen konstant tappar sina tänder. Detta innebär att man vid paleontologiska utgrävningar kan finna oerhörda mängder hajtänder i vissa stråk som dels "tappats" på naturlig väg samt även kan bidra till intresse och fortbildning även om det då gäller fossil.

            Att däremot knacka loss en stor tand från en nyss dödad vithaj eller liknande för att som machosymbol hänga i en halskedja kan dock kanske anses vara patetiskt.

            Ursprungligen postat av Micke_A
            I Sverige säljs nog inga riktiga torkade sjöhästar, men i så kallade turistparadis så säljs de nog tyvärr fortfarande till okunniga eller mindre nogräknade turister, vilket är på väg att utrota dem. De gör även pulver av dem, om jag minns rätt
            Precis, fick för några år sedan en märklig och stor plastig pjäs märkt Gran Canaria innehållande några torkade sjöhästar och lite annat marint material. Denna "souvenir" var dock inte köpt på plats av någon jag känner utan var snarare en gammal relik från 50-60-talet som hittats på en svensk loppis. Att man inte ska uppmuntra eller stödja oetisk hantering samt affärsbedrivning av djur (som ibland ochså är hotade) kan tyckas självklart men vad skall folk göra av allt gammalt dylikt material som nog ganska allmänt ligger och skräpar runt om på vindar? Begrava dem? Använda dem i undervisningssyfte t.ex om vår kultur eller vår syn på "konst" kontra naturresurserna?

            Liknande "företagsamhet" bedrivs med all säkerhet i områden som vi förmodligen inte skulle förknippa med ett turistparadis och en svårare fråga är väl vad de skall göra som i denna hantering kan finna skillnaden mellan svält och ett mål mat om dagen?
            Inventas vitam iuvat excolussie per artes

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Jag har ätit hajsoppa... blir jag halshuggen nu??? Jag ville prova en gång.. inget speciellt gott.. "det är att äta eller ätas" tyckte jag och min chef skällde på mig att han minsann trodde att jag var djurvän?! Plågas hajarna vid fångst lr är de utrotningshotade??? Varför är det så fel.. jag äter ju gris, ko, fisk osv varför inte haj??? De är ju inte speciellt kloka heller, som delfin och valar är lr hur?!
              Nu skickar jag inlägget och duckar inför anfallet...
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av A C-son
                När det gäller hajtänder har jag dock lite delade känslor då det faktiskt är relativt lätt att erhålla tänder utan att hajar kommer till skada då flertalet arter mig veterligen konstant tappar sina tänder. Detta innebär att man vid paleontologiska utgrävningar kan finna oerhörda mängder hajtänder i vissa stråk som dels "tappats" på naturlig väg samt även kan bidra till intresse och fortbildning även om det då gäller fossil.

                Att däremot knacka loss en stor tand från en nyss dödad vithaj eller liknande för att som machosymbol hänga i en halskedja kan dock kanske anses vara patetiskt.



                Precis, fick för några år sedan en märklig och stor plastig pjäs märkt Gran Canaria innehållande några torkade sjöhästar och lite annat marint material. Denna "souvenir" var dock inte köpt på plats av någon jag känner utan var snarare en gammal relik från 50-60-talet som hittats på en svensk loppis. Att man inte ska uppmuntra eller stödja oetisk hantering samt affärsbedrivning av djur (som ibland ochså är hotade) kan tyckas självklart men vad skall folk göra av allt gammalt dylikt material som nog ganska allmänt ligger och skräpar runt om på vindar? Begrava dem? Använda dem i undervisningssyfte t.ex om vår kultur eller vår syn på "konst" kontra naturresurserna?

                Liknande "företagsamhet" bedrivs med all säkerhet i områden som vi förmodligen inte skulle förknippa med ett turistparadis och en svårare fråga är väl vad de skall göra som i denna hantering kan finna skillnaden mellan svält och ett mål mat om dagen?
                Om jag minns rätt (vilket inte alls är säkert) är det förbjudet att sälja så´nt vidare. Såg ett program om tjuvskytte, där de tog upp handeln med elfenben, och där sa de nå´t om att det är tillåtet att sälja bara om det är typ 100 år gammalt, och det går tydligen heller inte att fejka åldern på elfenben. Tror att nå´n försökte sälja en gammal tigerfäll eller nå´t, men att det inte gick så bra. Och även om säljaren har kommit på bättre tankar, så har nog köparen av en gammal trofé inte gjort det, eftersom de tydligen inte har några betänkligheter över att äga dylika smaklösa troféer.

                Tror att det är sällsynt att det handlar om mat på bordet, tjuvjakt/fiske på utrotningshotade arter är nog oftare organiserad brottslighet, eller att människor är obetänksamma och mindre nogräknade, och tycker att vidskeplighet är viktigare än djurens överlevnad.
                Senast redigerad av Shepard; 07 July 2008, 20:56.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • MAdden
                  • May 2008
                  • 213

                  #9
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Jag har ätit hajsoppa... blir jag halshuggen nu??? Jag ville prova en gång.. inget speciellt gott.. "det är att äta eller ätas" tyckte jag och min chef skällde på mig att han minsann trodde att jag var djurvän?! Plågas hajarna vid fångst lr är de utrotningshotade??? Varför är det så fel.. jag äter ju gris, ko, fisk osv varför inte haj??? De är ju inte speciellt kloka heller, som delfin och valar är lr hur?!
                  Nu skickar jag inlägget och duckar inför anfallet...
                  Jag vet inte vad jag ska säga så hör kommer mitt svar: http://youtube.com/watch?v=zep7B1esW-M

                  Remember, when the buying stops, the killing can too!


                  Ta din tid och titta på dessa filmer så förstår du varför så många är så starkt emot hajfenssoppa

                  Kommentar

                  • Ahlqvist
                    • January 2008
                    • 661

                    #10
                    Vidrigt

                    "
                    So Long, and Thanks for All the Fish
                    "
                    Douglas Adams
                    Spana in NVSA's Webbsida!

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ja, hua... Varför är det alltid sådär??? Jag var på landet i veckan.. Jag och lillkillen, 4 år, var nere vid sjön och badade. En andfamilj men halvstora ungar kom simmande och jag och grabben står helt stilla, det slutar med att ungarna bara är en halvmeter från benen lr så.

                      I kommer ett par 10 åriga grabbar med badringar och börjar att jaga andfamiljen. De ger inte upp heller förrän hela familjen är splittrad och helt utom synhåll.. Jag hade lust att säga "åhh, vad ni är modiga som kunde skrämma iväg de små andungarna" lr nått sånt dumt..

                      Varför ska människan alltid plåga och jaga djur även om vi inte måste för mat? Jag måste tillägga att detta beteende i synnerhet innehas av det manliga könet i unga år!
                      Varför jagar och slaktar folk djur utan att bry sig och djurets lidande??? Varför har vi inte mer humanism och omtanke???
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av Katharina
                        Jag har ätit hajsoppa... blir jag halshuggen nu??? Jag ville prova en gång.. inget speciellt gott.. "det är att äta eller ätas" tyckte jag och min chef skällde på mig att han minsann trodde att jag var djurvän?! Plågas hajarna vid fångst lr är de utrotningshotade??? Varför är det så fel.. jag äter ju gris, ko, fisk osv varför inte haj??? De är ju inte speciellt kloka heller, som delfin och valar är lr hur?!
                        Nu skickar jag inlägget och duckar inför anfallet...
                        Ja, hajarna plågas minst sagt, och utrotningshotade är de. De tar upp miljontals hajar, skär av deras fenor medan de fortfarande lever, och slänger se´n tillbaka dem, levande. Till saken hör att hajar förökar sig långsamt, så fisket efter hajfenor (en korkad turistfälla som tydligen inte ens smakar gott) håller på att utrota många hajarter. Och hajar är bra mycket intelligentare än folk tror. Om nu det är ett mått på hur rätt eller fel det är att jaga och slakta dem. Turisterna och restaurangerna i Japan överlever garanterat utan hajfenssoppa. Värre är det för hajarna.

                        Och ditt senaste inlägg tyder ju på att du egentligen är emot så´nt?
                        Senast redigerad av Shepard; 07 July 2008, 21:06.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • MAdden
                          • May 2008
                          • 213

                          #13
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Ja, hua... Varför är det alltid sådär??? Jag var på landet i veckan.. Jag och lillkillen, 4 år, var nere vid sjön och badade. En andfamilj men halvstora ungar kom simmande och jag och grabben står helt stilla, det slutar med att ungarna bara är en halvmeter från benen lr så.

                          I kommer ett par 10 åriga grabbar med badringar och börjar att jaga andfamiljen. De ger inte upp heller förrän hela familjen är splittrad och helt utom synhåll.. Jag hade lust att säga "åhh, vad ni är modiga som kunde skrämma iväg de små andungarna" lr nått sånt dumt..

                          Varför ska människan alltid plåga och jaga djur även om vi inte måste för mat? Jag måste tillägga att detta beteende i synnerhet innehas av det manliga könet i unga år!
                          Varför jagar och slaktar folk djur utan att bry sig och djurets lidande??? Varför har vi inte mer humanism och omtanke???
                          Ja du, det är svåra frågor du ställer och man skulle kunna diskutera det i en evighet nästan. Men faktum är att det till största delen handlar om penger.

                          Fast då inte för 10 åriga pojkar som jagar ankfamiljer. Där tror jag det handlar om jaktbetende som härstammar från våra förfäder.

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke_A
                            Ja, hajarna plågas minst sagt, och utrotningshotade är de. De tar upp miljontals hajar, skär av deras fenor medan de fortfarande lever, och slänger se´n tillbaka dem, levande. Till saken hör att hajar förökar sig långsamt, så fisket efter hajfenor (en korkad turistfälla som tydligen inte ens smakar gott) håller på att utrota många hajarter.

                            Och ditt senaste inlägg tyder ju på att du egentligen är emot så´nt?
                            Ha ha.. Ja, vad tror du??? Att jag sitter här på ett fisk/djurforum och gillar att plåga djur!!!

                            Nej, det var ren okunskap om hajfångsten och jag försöker att trösta mig med att eftersom jag åt haj i Sverige så kanske den inte hade varit viltfångad.. Jag har inte ätit det flera gånger. Det var som sagt inte ens gott utan smakade typ som vanlig torsk... Nu ska man ju inte äta det heller så det blir väl kebab och pizza för hela slanten..
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • A C-son
                              • December 2007
                              • 537

                              #15
                              Ursprungligen postat av Micke_A
                              Ja, hajarna plågas minst sagt, och utrotningshotade är de. De tar upp miljontals hajar, skär av deras fenor medan de fortfarande lever, och slänger se´n tillbaka dem, levande. Till saken hör att hajar förökar sig långsamt, så fisket efter hajfenor (en korkad turistfälla som tydligen inte ens smakar gott) håller på att utrota många hajarter. Och hajar är bra mycket intelligentare än folk tror. Om nu det är ett mått på hur rätt eller fel det är att jaga och slakta dem. Turisterna och restaurangerna i Japan överlever garanterat utan hajfenssoppa. Värre är det för hajarna.
                              Turistfälla? Hur menar du då? Hong kong är världens största importör av hajfenor och det är främst den välbärgade inhemska medelklassen som avspisar den traditionsomgärdade rätten hajfensoppa vid högtidliga tillfällen såsom bröllop och liknande.

                              Läste någonstans att majoriteten av dem som äter rätten inte ens är medvetna om att fenorna suttit på hajar...Trots att kilopriset på fenor kan ligga på flera tusen kronor!
                              Inventas vitam iuvat excolussie per artes

                              Kommentar

                              Arbetssätt...