Tror ni på spöken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Ursprungligen postat av Mumin
    En person kan mycket väl må mycket dåligt av de mediala förmågor den besitter. Eller att det går åt mycket både fysisk och pykisk kraft att hela någon som finns 100 mil bort.
    Och visst blir man trött av att umgås med en mycket arg eller ledsen människa ens några timmar. Man försöker lugna eller trösta, och det tär på ens vanliga energier. Om då personen ifråga är död, har svårt att förmedla sitt budskap, och kommer igen gång på gång så mår man det till slut ganska dåligt. Det har ingenting med inlärning eller inställning.
    Så var det mer för mig förr.. Jag tror att det har med att göra hur man har lärt sig att stänga till/skydda sig...
    Healing tycker inte jag att man ska ta kraft från sig själv, avståndet har ingen betydelse heller, tycker jag, men det är svårare att koncentrera sig på en person som inte är där..
    En arg eller ledsen människa kommer bara åt dig om du låter den, du kan fortfarande skydda dig själv och stänga ute. En död kan du stänga av... Jag har lärt mig att skydda mig mot "energivampyrer".. det finns faktiskt ett sådant ord i new age kretsar.. det hade jag och min väninna kallat sådana människor länge.

    Någon här var rädd. Det bästa försvaret om man är rädd är ilska. Det går som en energichockvåg och det står inte andar och spöken eller dyligt emot.. Iaf inget som jag har mött men jag har iofs ett attans häftigt humör och en stark vilja... Och sluta titta på skräckfilmer!!!!
    Senast redigerad av Katharina; 24 May 2008, 23:18.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      Ursprungligen postat av Gaffel
      Attraktion förknippas inte nödvändigtvis med sexuell dragning, det finns flera alternativa attraktioner att välja mellan.(obildbara tjockhultare.. ) Ser inget fel i förtydlingen att man inte tror på "gud."

      I annat fall kan man använda ord som ateist eller agnostiker, själv tror jag inte på gud vilket per definition inte gör mig till ateist, att jag inte är troende samt inte kan bevisa att gud inte finns gör mig snarare till agnostiker..
      Nej, jag är obildad.. inte obildbar!!! ganska lättlärd faktiskt.. om det inte gäller geografi, kemi och namn.. Jag skulle ju hellre tycka om någon som verkade glad men ändå kan jag instinktivt gilla den som flinar mindre.. Tror inte att jag hinner uppfatta så mycket om personen i kroppsspråk och attityd på så kort tid som det tar att få första intrycket.. Är faktiskt ganska säker på det...
      En skum grej: Jag träffade en kille på dansgolvet en gång för många år sedan.. Allt stannade runt om, det blev som en glasbubbla runt oss, vi stod bara där stilla.. Helt sjukt... Vågade inte träffa honom mer.. tappade fotfästet helt...

      Om jag inte är troende, om jag inte kan bevisa att gud finns men jag kan inte heller bevisa att han inte finns.. Då blir det ju attans fel om jag säger att jag inte tror!!! Hur sjutton kan jag säga det när jag inte har några bevis..

      Jag är bara första generation tjockhulting, annars är jag en tjockskallig norrlänning med samiskt påbrå.. dessutom bor jag i buschen, söder om söder...
      Senast redigerad av Katharina; 24 May 2008, 23:12.
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • A C-son
        • December 2007
        • 537

        Ursprungligen postat av Aircut64
        Några fler historier eller om spökupplevelser?
        Jag upprepar gärna att kvantfysiken kan hjälpa till att vidka folks perspektiv.
        Ämnet är hur stort som helst och jag tror som sagt att om den får större allmän uppmärksamhet och förståelse så skulle majoritetens tillvaro berikas.

        En liten intressant och tankeväckande aptitretare för den hittils ovetande:
        Inventas vitam iuvat excolussie per artes

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          Ursprungligen postat av A C-son
          Jag upprepar gärna att kvantfysiken kan hjälpa till att vidka folks perspektiv.
          Ämnet är hur stort som helst och jag tror som sagt att om den får större allmän uppmärksamhet och förståelse så skulle majoritetens tillvaro berikas.

          En liten intressant och tankeväckande aptitretare för den hittils ovetande:
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Tunneleffekt
          Humlor ska inte kunna flyga, säjs det.. De är för tunga i förhållande till sina vingar.. Lr är det en skröna också???
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            Ursprungligen postat av Katharina
            Humlor ska inte kunna flyga, säjs det.. De är för tunga i förhållande till sina vingar.. Lr är det en skröna också???
            Inte en skröna utan en gammal myt baserad på ett felaktigt påstående precis som så många andra påstående i denna tråd..

            Ursprungligen postat av Katharina
            Om jag inte är troende, om jag inte kan bevisa att gud finns men jag kan inte heller bevisa att han inte finns.. Då blir det ju attans fel om jag säger att jag inte tror!!! Hur sjutton kan jag säga det när jag inte har några bevis..
            Behöver du bevisa någonting som du tror eller är du helt enkelt kluven i frågan om du är troende eller inte?

            Frågar man en troende kristen om gud finns blir svaret Ja, gud finns!
            Men som vi alla vet är detta ingenting annat än ett löst påstående helt utan saklig grund.

            Om man ställer frågan "Hur vet du att gud finns?" Blir svaret ofta "jag känner att gud finns!" Varpå resonemanget hux flux halkat in på den "solida grundval" som den här tråden bygger på dvs alla dessa människor som kommer med följande påstående "jag kan tala med dom på andra sidan!", "jag kan hela!", "jag kan se spöken, det har jag ärvt efter min mormors mormor som var synsk!" "Jag vet vad som ska hända innan det händer!" etc etc..

            Nu är visserligen just uttrycket "troende" inte så lite felaktigt heller när man beskriver sin egen religiösa åskådning, ordet används då bättre av icke "troende" om troende med betydelsen "att tro är att icke veta."

            Ursprungligen postat av Katharina
            Jag träffade en kille på dansgolvet en gång för många år sedan.. Allt stannade runt om, det blev som en glasbubbla runt oss, vi stod bara där stilla.. Helt sjukt... Vågade inte träffa honom mer.. tappade fotfästet helt...
            Det handlade nog mer om alkohol och sjögång, var det på finlandsbåten eller?


            Ursprungligen postat av Katharina
            Jag är bara första generation tjockhulting, annars är jag en tjockskallig norrlänning med samiskt påbrå..
            dessutom bor jag i buschen, söder om söder...
            Jo jag vet, har ju själv bott i Nacka utan att springa på dig vad jag vet.. ..finlandsbåten.. ..vänta lite nu.. ..var det DU??

            Fram med trolltrumman gumman!
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              Jag ska omedelbart hälsa till min familjemedlem att han har fel som mår dåligt av sina förmågor ibland. Det blir säker skönt för honom att få veta det, för han har förstås inte förstått att det är honom det är fel på!!
              Skönt att det finns besserwissers även inom detta område!
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Klinten
                • July 2007
                • 1313

                Ursprungligen postat av Gaffel
                Inte en skröna utan en gammal myt baserad på ett felaktigt påstående precis som så många andra påstående i denna tråd..

                - Tror mest att Herr Gaffel iklär sig rollen som Thomas Tvivlaren för att den roar honom....
                * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  Ursprungligen postat av Mumin
                  Jag ska omedelbart hälsa till min familjemedlem att han har fel som mår dåligt av sina förmågor ibland. Det blir säker skönt för honom att få veta det, för han har förstås inte förstått att det är honom det är fel på!!
                  Skönt att det finns besserwissers även inom detta område!
                  Nej, men hallå.. Är det mig du kallar besserwisser för isåfall har du betett dig lika mycket som en besserwisser och myntat påståenden här på tråden.
                  Jag skrev "jag tror" och "jag tycker" vilket betyder att det är min åsikt och du får ha din. Du skriver dina påståenden som om det vore en sanning for alla men det är det inte för mig!

                  Jag skrev ju att det är vanligt när man är en medkännande människa och i vissa situationer är det jättesvårt att inte ta åt sig men man lär sig faktiskt med tiden att skydda sig. Jag pratar då i synnerhet om när man möter människor som öser bitterhet och negativa känslor över en och lämnar en som en urlakad trasa. Med tiden lär man sig att inte släppa in dem mer än ytligt, de dras ju dessutom till människor som de känner att de kan utnyttja känslomässigt..
                  Det har ingenting med övernaturlighet att göra utan ren vardag..

                  Det var ingen kritik mot din familjemedlem, som sagt, jag har också gjort det och kommer säkert att trilla dit igen ibland.
                  Senast redigerad av Katharina; 25 May 2008, 13:22.
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Inte en skröna utan en gammal myt baserad på ett felaktigt påstående precis som så många andra påstående i denna tråd..

                    Behöver du bevisa någonting som du tror eller är du helt enkelt kluven i frågan om du är troende eller inte?

                    Det handlade nog mer om alkohol och sjögång, var det på finlandsbåten eller?
                    Fasen, jag som tyckte att det var sååå charmigt med den mot alla odds flygande humlan...

                    Ja, jag har inte en susning om det finns någon gud eller inte.. Han har aldrig pratat med mig..
                    Innan jag kände av spöken och andar trodde jag inte alls på gud men nu känner jag mig lite ologisk för vem håller i trådarna då??? Någon måste väl organisera det hela lr?!
                    Återigen.. Jag har ingen aning och jag stänger inte dörrarna men jag är inte en troende och jag tror absolut inte på bibeln och kyrkan..

                    Nej, då brukar man knappt märka vem man dansar med..
                    Faktiskt var det på Engelen...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      Ursprungligen postat av Olof Loklint
                      - Tror mest att Herr Gaffel iklär sig rollen som Thomas Tvivlaren för att den roar honom....
                      Jag är knappast tvivlare eller ikläder mig rollen som en sådan, dessutom är jag inte särskilt lätt road.

                      Jag anser mig vara insiktsfull agnostiker med en bakgrund med barnatro, dessutom gick jag ur svenska kyrkan redan 1988.

                      I samband med att vi strödde min döde fars aska från Skansberget här i Göteborg så anmälde Domkapitlet och dåvarande biskop Gertner mig för brott mot griftefriden och då kände jag enna så att måttet var rågat.
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • ize
                        • May 2004
                        • 612

                        Ursprungligen postat av Katharina
                        Det bästa försvaret om man är rädd är ilska. Det går som en energichockvåg och det står inte andar och spöken eller dyligt emot.. Iaf inget som jag har mött men jag har iofs ett attans häftigt humör och en stark vilja... Och sluta titta på skräckfilmer!!!!
                        Ja, jag har ett explosivt humör ibland
                        Heh.. "min" gubbe/ande/spöke/energi/whatever, den som hade hängt sig, slutade besöka oss efter en kväll när jag efter ett antal isande vindar i nacken toklackade ur och bad vederbörande dra med ett: "FÖRSVINN! Du är död, gå vidare!".

                        Tanten i den nuvarande lägenheten försvann efter ett liknande utbrott, men innan hon gick visade hon också mycket tydligt att hon gick för att hon förstod vinken, inte för att hon var tvungen..
                        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                        Amor vincit omnia

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          Ursprungligen postat av ize
                          Ja, jag har ett explosivt humör ibland
                          Heh.. "min" gubbe/ande/spöke/energi/whatever, den som hade hängt sig, slutade besöka oss efter en kväll när jag efter ett antal isande vindar i nacken toklackade ur och bad vederbörande dra med ett: "FÖRSVINN! Du är död, gå vidare!".
                          Tanten i den nuvarande lägenheten försvann efter ett liknande utbrott, men innan hon gick visade hon också mycket tydligt att hon gick för att hon förstod vinken, inte för att hon var tvungen..
                          Det är inte för inte ilska är vårat försvar.. Expertisen säger att man är rädd eller hotad när man blir arg men det kan ju inte stämma.. ibland blir man ju arg på sambon eller barnen och inte sjutton är man hotad då... hotade rättigheter/hotad fritid kanske...
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Mumin
                            • October 2007
                            • 3837

                            Nej då Katharina, det var inte riktat mot dig!!

                            Och du har nog rätt att jag skriver i en påstående form, men jag hoppas förstås att jag inte har trampat någon på tårna.

                            Med min familjemedlem är det så att han faktiskt inte kan värja sig för de syner och besök han får. Han kan stå i en glasskioskkö och plötsligt se vad som ska hände den framför honom. Det är inte alltid trevliga saker, särskilt inte när han ser personens död. Dessutom svårt att värja sig mot, om han inte ska stanna hemma jämt.

                            Eller han kan besöka platser och få kontakt, vare sig han vill eller inte, med de energier/andar etc som finns där.
                            Det kan gå tid emellan, men sällan mer än några dagar. Klart att det påverkar honom, oavsett vilken inställning han har. Men han är en otroligt snäll och hjälpsam människa, som gärna vill hjälpa människor. Och andar, trots att det kan kosta på.

                            Det kan också vara lika jobbigt att avvisa dem som att hjälpa dem.
                            Därför anser jag (ser du, jag lär mig!) att all medial förmåga inte bara är av godo.
                            Senast redigerad av Mumin; 25 May 2008, 22:22.
                            För mycket är inte nog!
                            Jag VILL ha en Elefantofon!!

                            Kommentar

                            • A C-son
                              • December 2007
                              • 537

                              Ursprungligen postat av Mumin
                              Jag ska omedelbart hälsa till min familjemedlem att han har fel som mår dåligt av sina förmågor ibland. Det blir säker skönt för honom att få veta det, för han har förstås inte förstått att det är honom det är fel på!!
                              Skönt att det finns besserwissers även inom detta område!
                              Varför är det skönt att det finns besserwissers menar du?


                              Ursprungligen postat av Mumin
                              Nej då Katharina, det var inte riktat mot dig!!
                              Skriv då gärna vem du riktar din kritik mot för om passningen var mot mig så vill jag veta hur ditt inlägg - där du skriver att det skall bli skönt för din anhörige att veta att det är fel på honom - hänger ihop med mina inlägg nedan!

                              Ursprungligen postat av A C-son
                              En person som mår dåligt av sina "förmågor" har förmodligen inte rätt inställning eller problem med att finna en balans.
                              Ursprungligen postat av A C-son
                              Då en medial och inkännande person som står i ständig kontakt med den andra sidan mår dåligt av att få budskap så tycker jag att den relationen verkar lite osund.
                              Är det något som anses felaktigt med mina generella synpunkter och funderingar så kan vi väl ha en sansad diskussion kring dem utan sarkasmer?
                              Inventas vitam iuvat excolussie per artes

                              Kommentar

                              • Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

                                Ursprungligen postat av Mumin
                                Med min familjemedlem är det så att han faktiskt inte kan värja sig för de syner och besök han får. Han kan stå i en glasskioskkö och plötsligt se vad som ska hände den framför honom. Det är inte alltid trevliga saker, särskilt inte när han ser personens död.
                                Eller han kan besöka platser och få kontakt, vare sig han vill eller inte, med de energier/andar etc som finns där.
                                Men han är en otroligt snäll och hjälpsam människa, som gärna vill hjälpa människor. Och andar, trots att det kan kosta på.
                                Jag är inte så synsk att jag kan stå i en glasskö och se sådana syner stup i kvarten. Jag är bara lite skåpsynsk/vardagssynsk så jag kan inte uttala mig hur man skyddar sig från syner, jag vet inte riktigt var de kommer ifrån. Jag har fått dem också några gånger med det har mer varit att någon kommer att få barn som trott sig vara steril och andra trevligheter. Kommer som en fotobild bara på någon sekund men är mycket skarp och intensiv.

                                Däremot vet jag mycket väl att man kan skydda sig mot påhälsning från andar/spöken/energier, även ta med sig hem.
                                En synsk människa sa till mig att hon såg en igelkott och jag begrep inte vad hon menade förrän långt senare, jag har taggar på ryggen, bildligt talat. Jag stöter ifrån mig. Jag har även ljusbadat hemmet och satt upp tjocka betongväggar som bara släpper igenom döda anhöriga och det har faktiskt varit lugnt även från dem så jag kanske råkade spärra dem ute också men det har varit ganska skönt för det var lite hallå här innan...

                                Jag tror inte att man ska lyssna så mycket till alla "experter" i ämnet, det finns en massa människor så "kan" så himla mycket.. Jag tror att man ska gå sin egen väg och följa sin instinkt men jag tror att din vän ska koncentra sig framöver på att inte bry sig så mycket om andra utan bry sig om sig själv istället.
                                Det kan också vara en flykt, "om jag koncentrar mig på andra så behöver jag inte ta itu med mig själv"..
                                Senast redigerad av Katharina; 26 May 2008, 08:30.
                                Ha dé bäst... Tina

                                Kommentar

                                Arbetssätt...