Tror ni på spöken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    Jag har 3 saker som hänt sedan vi flyttade.
    Vi bor i ett hus byggt på 1700-talet och då vi flyttade hit började min dotter leka med en flicka som enligt dottern hette Lillan. Jag frågade vart hon bodde och dottern svarade att Lillan tillsammans med sin mamma bodde i garderoben. Min dotter spenderade många timmar i den garderoben (på bottenvåningen).
    När vi bestämde oss för att flytta vårt (vuxna) sovrum till detta rum möblerade vi om, och from den dagen då garderoberna flyttades tvärs över rummet har min dotter aldrig lekt med Lillan mer, eller kommenterat henne.

    Min dotter satt i soffan en dag i vardagsrummet (ca 1 år sedan) när hon plötsligt ropar på mig och frågar "Vad heter han?" och pekade ut genom fönstret som vätter ut mot baksidan (ängsmark). Jag såg ingen där, tittade andra fönstret som vätter ut mot bygatan för att se om ngn gick där, men nej.
    Hon visade sedan platsen för min bästa vän och sa då att en man vid namn G (har glömt vilket G-namn det var) ibland satt där i gräset. Han "försvann" i samband med att vi flyttade garderoberna.

    En tidig vintermorgon -08 skjutsade jag min dotter till dagis. Det var en bra bit över 20 grader kallt ute. Och när vi åker förbi en liten dunge med tall och gran (ca 500 m från vårt hus) ropar hon jättehögt "Det står en tant där! Varför står hon i skogen?"
    Jag såg ingen och nog körde jag lite väl fort i kurvan efter... halkigt å dant.

    Jag tror fullt ut på spöken men sedan jag började titta på Ghost Hunters (SciFi Channel) och företaget TAPS har jag blivit mkt kritisk i det jag hör andra berätta om.
    De har verkligen lärt mig att man går in med skeptisism, letar logiska förklaringar (debunk) och när man sedan står kvar med saker man INTE kan finna någon förklaring till. Ja DÅ kan man börja fundera i övernaturliga banor.
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • qenzo
      • February 2005
      • 1747

      Ursprungligen postat av MattiasL
      Har ni kollat in den här?
      Se denna länk: http://www.youtube.com/watch?v=s7MjM0v7vsE
      Nja, det där går jag inte på.
      För att tjata lite så, under den långa tiden jag "följt" TAPS så har jag verkligen lärt mig hur ljus kan reflekteras på både möjliga och nästan omöjliga sätt.
      Jag tror helt enkelt att det är ngn form av ljuskälla som orsakar detta. Och med allt folk som dessutom går runt med kameror och allehanda prylar kan ljuset studsa mot precis vad som helst.
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        Ursprungligen postat av qenzo
        Jag tror fullt ut på spöken men sedan jag började titta på Ghost Hunters (SciFi Channel) och företaget TAPS har jag blivit mkt kritisk i det jag hör andra berätta om.
        De har verkligen lärt mig att man går in med skeptisism, letar logiska förklaringar (debunk) och när man sedan står kvar med saker man INTE kan finna någon förklaring till. Ja DÅ kan man börja fundera i övernaturliga banor.
        Ja, precis där befinner jag mig också.. Jag vet för mig själv att det finns och har bevisat det för mina nära men jag är jättekritisk och skeptisk till all form av bevisning som någon trycker på en.. tv, tidningar, böcker eller tjäna pengar...
        Och som sagt, ju mer arrogant och självmedveten "mediet" är desto mindre kan de... De som verkligen kan något är ödmjuka.. Man kan ju inte ha kontakt med andevärlden utan att lära sig något om livet och därav just ödmjukheten.. tror jag iaf
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          inte jag heller

          Ursprungligen postat av qenzo
          Nja, det där går jag inte på.
          För att tjata lite så, under den långa tiden jag "följt" TAPS så har jag verkligen lärt mig hur ljus kan reflekteras på både möjliga och nästan omöjliga sätt.
          Jag tror helt enkelt att det är ngn form av ljuskälla som orsakar detta. Och med allt folk som dessutom går runt med kameror och allehanda prylar kan ljuset studsa mot precis vad som helst.
          Nej, detta är nog något skumt optiskt fenomen. Men fantasieggande är det ändå!
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            Ursprungligen postat av qenzo
            Nja, det där går jag inte på.
            För att tjata lite så, under den långa tiden jag "följt" TAPS så har jag verkligen lärt mig hur ljus kan reflekteras på både möjliga och nästan omöjliga sätt.
            Jag tror helt enkelt att det är ngn form av ljuskälla som orsakar detta. Och med allt folk som dessutom går runt med kameror och allehanda prylar kan ljuset studsa mot precis vad som helst.
            Jag har inget ljud här på jobbet där jag sitter nu.. Får kolla hemma ikväll... Jag tror också att de allra flesta bara är underhållande spökhistorier men återigen så tänker jag varken förneka eller inte.. Jag försöker att hålla mig neutral och enbart road av dylikt... Måste man ta ställning jämt???
            Det såg ju rentav lite gulligt ut om jag förstod inslaget rätt... Sån´t kan vi verkligen behöva!!!! Jag älskar sagor och fantasier... änglar och sånt... Mysigt.. Men som sagt.. det är en annan sak att ta det för sanning..
            Senast redigerad av Katharina; 03 June 2008, 13:45.
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • XenOn
              • March 2008
              • 1008

              Ursprungligen postat av Olof Loklint
              - Snälla vän! Startar man en tråd som heter "Tror ni på spöken" får man förvänta sig det mesta. Det handlar mycket om viljan att tro - tro på det man ser - tro på det man känner - tro på det man hör. Det finns säkert de som sett saker men som väljer att förneka.

              Tror nog att de allra flesta inlägg i denna tråd har en koppling till din frågeställning om spöken....

              ...annars spökar det...
              Ja det förstår jag men det har blivit alldelles för mycket diskussioner...lite upplevelser tack!
              Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

              Kommentar

              • Klinten
                • July 2007
                • 1313

                - Har i alla fall levererat tre "historier"
                * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                Kommentar

                • Koksalt
                  • November 2007
                  • 498

                  Ursprungligen postat av XenOn
                  Ja det förstår jag men det har blivit alldelles för mycket diskussioner...lite upplevelser tack!
                  Det är svårt att dela med sig av en upplevelse då det ofta är en känsla man har... Nu vet jag inte om du är en skeptiker, men om så är fallet... Försök att beskriva en känsla du har/haft så ska du se hur svårt det är att sätta ord på det... Ta till tex.. Hur känns det när man är kär?
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                  Kommentar

                  • XenOn
                    • March 2008
                    • 1008

                    Ursprungligen postat av Koksalt
                    Det är svårt att dela med sig av en upplevelse då det ofta är en känsla man har... Nu vet jag inte om du är en skeptiker, men om så är fallet... Försök att beskriva en känsla du har/haft så ska du se hur svårt det är att sätta ord på det... Ta till tex.. Hur känns det när man är kär?
                    ???? Är det så svårt att berätta om en upplevelse?

                    När jag är kär känner jag mig lycklig...sedär ja då har jag beskrivit min syn på kärlek
                    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      Ursprungligen postat av Koksalt
                      Det är svårt att dela med sig av en upplevelse då det ofta är en känsla man har... Nu vet jag inte om du är en skeptiker, men om så är fallet... Försök att beskriva en känsla du har/haft så ska du se hur svårt det är att sätta ord på det... Ta till tex.. Hur känns det när man är kär?
                      Som sommarens första nyplockade jordgubbar med riktig mjölk..
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        Min morfar med sitt samiska påbrå i blodet tålde inte alkohol något vidare så han var nykterist.. Senare blev han även religiös så det var en mycket skötsam och ordentlig karl.
                        Han och en vän spelade på danstillställningar emellanåt och vid ett tillfälle blev det sent när de skulle hem på nattkröken och där på Norrländska landsbygden var det långt mellan stugorna.
                        Så när de hittade ett hus så blev de lättade och bad att få sova över. Gårdsfolket var mycket skeptiska och tveksamma vilket var ovanligt. Till sist kom det fram att de bara hade ledigt rum uppe på vinden och det spökade så illa där att de inte gärna hade folk som sov där.
                        Min farfar och hans kompis gjorde klart att de inte trodde på sånt och det var ingen fara...

                        Mitt i natten åker täcket av dem och ut på golvet.. Ingen är där.. Sen börjar det blåsa och vina ute men när de tittar ut är det igen vind.. Det slutar med att de unga killarna ligger hela natten och håller i täcket för glatta livet och inte sover en blund.. Som sagt, sen blev han religiös...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          Trams, det är väl inget spöke med självaktning som sliter täcket av två karlar, förstår ju vem som helst att det var maran som ville ensamrätt på ritten..
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • MattiasL
                            • September 2006
                            • 1479

                            Det kanske var ett kvinnligt eller ett hbt-spöke?
                            Qui audet adipiscitur!

                            Kommentar

                            • Aircut64
                              • July 2007
                              • 1207

                              Ursprungligen postat av qenzo
                              Jag har 3 saker som hänt sedan vi flyttade.
                              Vi bor i ett hus byggt på 1700-talet och då vi flyttade hit började min dotter leka med en flicka som enligt dottern hette Lillan. Jag frågade vart hon bodde och dottern svarade att Lillan tillsammans med sin mamma bodde i garderoben. Min dotter spenderade många timmar i den garderoben (på bottenvåningen).
                              När vi bestämde oss för att flytta vårt (vuxna) sovrum till detta rum möblerade vi om, och from den dagen då garderoberna flyttades tvärs över rummet har min dotter aldrig lekt med Lillan mer, eller kommenterat henne.

                              Min dotter satt i soffan en dag i vardagsrummet (ca 1 år sedan) när hon plötsligt ropar på mig och frågar "Vad heter han?" och pekade ut genom fönstret som vätter ut mot baksidan (ängsmark). Jag såg ingen där, tittade andra fönstret som vätter ut mot bygatan för att se om ngn gick där, men nej.
                              Hon visade sedan platsen för min bästa vän och sa då att en man vid namn G (har glömt vilket G-namn det var) ibland satt där i gräset. Han "försvann" i samband med att vi flyttade garderoberna.

                              En tidig vintermorgon -08 skjutsade jag min dotter till dagis. Det var en bra bit över 20 grader kallt ute. Och när vi åker förbi en liten dunge med tall och gran (ca 500 m från vårt hus) ropar hon jättehögt "Det står en tant där! Varför står hon i skogen?"
                              Jag såg ingen och nog körde jag lite väl fort i kurvan efter... halkigt å dant.

                              Jag tror fullt ut på spöken men sedan jag började titta på Ghost Hunters (SciFi Channel) och företaget TAPS har jag blivit mkt kritisk i det jag hör andra berätta om.
                              De har verkligen lärt mig att man går in med skeptisism, letar logiska förklaringar (debunk) och när man sedan står kvar med saker man INTE kan finna någon förklaring till. Ja DÅ kan man börja fundera i övernaturliga banor.


                              Läskigt värre! Din dotter kan se dem! Hon har en speciellförmåga

                              Kommentar

                              • Aircut64
                                • July 2007
                                • 1207

                                Ursprungligen postat av Katharina
                                Min morfar med sitt samiska påbrå i blodet tålde inte alkohol något vidare så han var nykterist.. Senare blev han även religiös så det var en mycket skötsam och ordentlig karl.
                                Han och en vän spelade på danstillställningar emellanåt och vid ett tillfälle blev det sent när de skulle hem på nattkröken och där på Norrländska landsbygden var det långt mellan stugorna.
                                Så när de hittade ett hus så blev de lättade och bad att få sova över. Gårdsfolket var mycket skeptiska och tveksamma vilket var ovanligt. Till sist kom det fram att de bara hade ledigt rum uppe på vinden och det spökade så illa där att de inte gärna hade folk som sov där.
                                Min farfar och hans kompis gjorde klart att de inte trodde på sånt och det var ingen fara...

                                Mitt i natten åker täcket av dem och ut på golvet.. Ingen är där.. Sen börjar det blåsa och vina ute men när de tittar ut är det igen vind.. Det slutar med att de unga killarna ligger hela natten och håller i täcket för glatta livet och inte sover en blund.. Som sagt, sen blev han religiös...

                                Du ser! De där hemska typerna existerar :/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...