Anmäla TV4's nyheter till granskningsnämnden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taxidermy
    • January 2007
    • 298

    Ursprungligen postat av Fridas
    När jag svarde på Mantac0res inlägg så menade jag att oavsett om det är ett fåtal av alla dem som jagar som missköter sig så måste tjuvjakten få ett slut.
    Som sagt: Alla var redan överens om det du ville få fram(att tjuvjägare mfl inte bör ha vapen), så jag tyckte ditt inlägg var lite onödigt om det inte var något annat du tänkte på.

    Ursprungligen postat av Fridas
    Du får tolka det jag skriver hur du vill, och du har uppenbarligen hakat upp dig på något, men jag skriver bara som jag tycker och tänker.
    Resten av inlägget var riktat mot folk i allmänhet, inte emot dej.

    Kommentar

    • Pegrasus
      • March 2007
      • 455

      Ursprungligen postat av Fridas

      Myndigheters fel är det ju alltid när dessa saker går snett. En vanlig civil har ingen rätt att återkalla tillstånd och licenser från folk, och vem vågar försöka med en person som bär vapen? Däremot borde man som seriös jägare/människa/ortsbo/invånare/person anmäla andra jägare/människor/personer osv. som begår brott mot den svenska lagen, oavsett om man känner sig hotade eller ej, och hoten i sig borde vara en ännu större anledning att anmäla. Det är ett brott i sig att undanhålla information och hålla brottslingar om ryggen.

      Självklart borde civilkurage fungera, men hur populär blir du som anmälare då i lilla Mullbänksyttermohed tror du? Där alla känner alla, och den tysta överenskommelsen gäller? Är folk från orten beredda att begå sitt sociala självmord och kanske behöva flytta därifrån? Tror inte det...
      Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

      Kommentar

      • Fridas
        • September 2007
        • 629

        Ursprungligen postat av taxidermy
        Som sagt: Alla var redan överens om det du ville få fram(att tjuvjägare mfl inte bör ha vapen), så jag tyckte ditt inlägg var lite onödigt om det inte var något annat du tänkte på
        Ja men då får jag ta och be dig om ursäkt då för att jag skrev det som föll mig in. Hur onödigt är det inte då att sitta och skriva rad upp och ner om detta? Visste inte att du drog linjen för vad som var nödvändigt och inte men det kan vara bra att veta till nästa gång då.
        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          Ursprungligen postat av Pegrasus
          Självklart borde civilkurage fungera, men hur populär blir du som anmälare då i lilla Mullbänksyttermohed tror du? Där alla känner alla, och den tysta överenskommelsen gäller? Är folk från orten beredda att begå sitt sociala självmord och kanske behöva flytta därifrån? Tror inte det...
          Nej bor man hellre i en by som liknar ”lilla Chicago” och låter sig tystas av kriminella så får man väl leva med det då. Själv skulle jag inte tveka på att anmäla, och hade man ingen annan som stod på ens sida i det läge så skulle jag inte se någon vits med att vilja bo kvar heller. Ser heller ingen ursäkt i resonemanget att tiga för att inte bli utfryst, att stå tyst och se på är i mina ögon i stort sett lika illa som att själv avlossa skotten. Står hellre på djurens sida än på människan, och det står jag för!

          Jag förstår ditt resonemang och din poäng, vet att folk handlar på det viset, men jag förstår dem inte. Vet själv hur det är att bo i en liten by där alla verkligen känner alla, men ingen skulle någonsin få ha den makten över mig att få mig tyst om jag såg att ett sådant brott begåtts. Skulle hellre flytta än tiga, och jag skulle nog inte ens dra det så långt.
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            Ha ha...

            Ursprungligen postat av Fridas
            Nej bor man hellre i en by som liknar ”lilla Chicago” och låter sig tystas av kriminella så får man väl leva med det då.
            Min släkt kommer ju från norrland och en av mina kusiner bor i Umeå och han var ute i en liten by i bushen och berättade att det hade kommit en gubbe gående på byns enda gata med en bössa och han skulle tydligen till en gubbe i andra ändan av byn som hade varit på hans tant...

            Min kusin stannade inte för att kolla hur det gick...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • MantaC0re
              • July 2005
              • 512

              Fridas: Bor det inte ca 12000 invånare där du bor?? Här där jag bor finns det ca tusen. Alla känner alla som någon skrev, Du kan välja vilken umgänges krets du vill, Men här där jag bor så är du inte anonym som på större ställen. Och att tjalla är inte popis, kan köra en obesiktad bil säker i flera år utan att jag någonsin möter en polis, enda gången dom visar sig är när turisterna kommer om vintern. Så visst jag kan tjalla på att herr Svensson kokar eget. Vem drabbas av det jo jag, han får sina böter och sen får jag stå med hästhuvudet, Och ingen kommer att berätta ett skit för mej. Så fungerar det, Visst kan jag flytta men om jag trivs här och jag har min släkt och vänner här. Och det drabbar dom oxå. Så fungerar det här, två olika världar landet/staden.

              Kan förtydliga att reglerna här skärpts för att få ha vapen, som jag skrev så räcker det med att hota någon så far licensen även för grova trafikbrott. Så dessa fall som du Fridas skrev skall försvinna. Nu tar dom vapen först och blir det inget åtal/eller läggs ner så får du tillbaka vapen. Allt för att vara på den säkra sidan.

              //Mattias
              If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

              Kommentar

              • taxidermy
                • January 2007
                • 298

                Ursprungligen postat av Fridas
                Ja men då får jag ta och be dig om ursäkt då för att jag skrev det som föll mig in. Hur onödigt är det inte då att sitta och skriva rad upp och ner om detta? Visste inte att du drog linjen för vad som var nödvändigt och inte men det kan vara bra att veta till nästa gång då.
                Du missuppfattar mej.. Och nu orkar jag inte upprepa mej, eller försöka förklara.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Nu har ju uppenbarligen i alla fall EU anmält Sverige för vargjakten http://www.aftonbladet.se/senastenyt...icle8472831.ab
                  Så för en gångs skull har nu EU gjort något positivt fast risken är väl stor att det hela kommer att myglas bort
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Jaja, det är tanken som räknas, och jag tycker EU gör helt rätt för en gångs skull, vi (Sverige) behandlar djur och natur på ungefär samma sätt som invandrare, det vill säga för j-vligt Andra länder planterar in varg, Sverige bedriver en sinnessjuk hetsjakt på den. Det som slår en i nyhetsinslagen är att jägarna tycks lida av svårartade fall av kliande avtryckarfingrar, och tycks anse att den här planeten och allt på den tillhör människan... Naturvård, hah... Naturen skulle klara sig bra mycket bättre om inte vi la oss i. Dessutom, de vargar som skjuts, kommer de nära hus? Det verkar som om jägarna ger sig in på deras revir för att skjuta dem.

                    Som jag skrev för flera år se´n i tråden, vi älskar hunden, men hatar vargen?! Dessa hundar vi älskar, hade inte funnits om det inte var för vargen. Men som vanligt är fobier och fördomar svåra att få bukt med.

                    Ett exempel på vad som kan ske när människan sysslar med "naturvård" är när de i Afrika vid nå´t tillfälle skulle flytta elefanter, och istället för att flytta både vuxna och ungdjur, så flyttade de bara ungdjuren, som i sitt nya hem visade prov på brist på uppfostran, och betedde sig som ligister, dödade noshörningar, och så vidare. Har för mig att det upphörde när de började föra in vuxna tjurar, som visste hur en elefant ska bete sig, och höll ligisterna i schack... Och i ett annat TV-program berättade de om elefanter som brukade besöka en grotta, och som kom hyfsat överens med lokalbefolkningen, tills ett gäng tjuvskyttar sköt de flesta av dem, se´n litade de inte på människor mer. Och i ytterligare ett program visade de ett gammalt inslag, tror det var från 70-talet eller så, där de visade hur "naturvård" gick till på den tiden... De sköt av elefanter, och styckade dem, medan elefantungarna stod bundna vid sina döda mammor, mostrar, och fastrar Snacka om naturvård...

                    Och jag har en stor känsla av att även vargen begriper vem det är som gör den illa, det vill säga människan, och ungdjur som blir föräldralösa kanske precis som elefanterna blir "problemdjur" utan riktig uppfostran, för att jägare har dödat deras familj. Och förmodligen lär sig även björnar att människor med "käppar" och skällande hundar är farliga, i alla fall duktigt irriterande, och därför försvarar de sig, det är nog så många björnattacker går till, varvid björnen utmålas som ett galet vilddjur som måste skjutas. Människan underskattar hur mycket djur faktiskt förstår, och har alltid gjort... Ingen annan varelse är ju som fantastiska människan

                    Minns ett vetenskapsprogram för ett tag se´n, som kallade människan för världens snällaste apa. Tillåt mig skratta mig fördärvad
                    Senast redigerad av Shepard; 27 January 2011, 17:32.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • MegaSofie
                      • January 2011
                      • 2

                      Ursprungligen postat av Micke_A
                      Minns ett vetenskapsprogram för ett tag se´n, som kallade människan för världens snällaste apa. Tillåt mig skratta mig fördärvad
                      Snarare världen mest misslyckade apa Men heja EU! Hoppas Sverige åker dit ordentligt!

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Ursprungligen postat av MegaSofie
                        Snarare världen mest misslyckade apa Men heja EU! Hoppas Sverige åker dit ordentligt!
                        Hehe, nja, men rätt så egoistisk
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Vimsa
                          • November 2008
                          • 768

                          Jag tycker vargar är fascinerande djur, och jag skulle väldigt gärna ha varg även i Norrbotten. Vilket förstås inte går eftersom alla renarna blir kallblodigt slaktade av galna vargar ... Attityden mot vargar är så dålig, och jag tycker det är helt sjukt att folk är räddare för varg än för björn. Det finns väldigt gott om björn där jag bor, och jag skulle då inte ha några problem med varg över huvud taget. För mig är vargen det vackraste, mest fantastiska vilda djuret vi har i Sverige, och jag tycker allt varghat är rent hemskt.

                          Det verkar ju som att det finns en hel del inavel, och de vargar som har missbildningar som riskerar att föras vidare och faktiskt orsaka "skador" på framtida generationer tycker jag kan skjutas bort. Men med denna hatiska hetsjakt, hur ska jägarna kunna skilja på genetiskt starka, friska individer och ungdjur som har missbildningar. Kan de ens skilja på en alfa och ett ungdjur? Det är ju förödande för en flock att förlora sitt alfapar, speciellt om de bara har unga, oerfarna ungar. Skjuter jägarna en ung alfahona på kanske fyra år dödar de ju hennes ettåriga ungar och hennes framtida ungar också, och har helt plötsligt skjutit bort säkert 10 individer. Men det är väl det varghatarna som leder jakten vill Å det gör mig så förbannad det här! Hoppas EU ger de jävlarna vad de (inte) tål

                          Kommentar

                          Arbetssätt...