Anmäla TV4's nyheter till granskningsnämnden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maffia666

    Ursprungligen postat av erikthur
    Om jag förstått vargkramarna rätt i den här diskussionen så menar ni alltså att vargen är det ofarligaste djuret i Sverige. Tillåt mej
    Det beror ju på om du menar mäniskor som blivit skadat utav Vargen så är det ju sant.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      Under tiden du är inlåst hos vargarna i ett hägn, kan ju lämpligen Erikthur hålla fast ett lodjur i ena bakbenet, så kan ni sen jämföra relativ ofarlighet hos svenska rovdjur i onaturliga situationer.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Maffia666

        Ursprungligen postat av Azur
        Under tiden du är inlåst hos vargarna i ett hägn, kan ju lämpligen Erikthur hålla fast ett lodjur i ena bakbenet, så kan ni sen jämföra relativ ofarlighet hos svenska rovdjur i onaturliga situationer.
        Japp heheh absolut!!

        Kommentar

        • addo
          • January 2007
          • 609

          Och jag kan fylla badbrallorna med kräftor

          Kommentar

          • Maffia666

            Ursprungligen postat av addo
            Och jag kan fylla badbrallorna med kräftor
            Usch fy för i heelvete, jag tycker mig känna klorna runt "kulorna"..

            Kommentar

            • taxidermy
              • January 2007
              • 298

              Ursprungligen postat av Fridas
              Det jag ville ha sagt var att även om det bara är ett fåtal av alla dem som jaga som missköter sig så ska de som inte sköter sig avväpnas. Även om de är ett fåtal så är de farliga då de bär vapen.
              Ja, men det var väl självklart från början?

              Kommentar

              • Fridas
                • September 2007
                • 629

                Ursprungligen postat av taxidermy
                Ja, men det var väl självklart från början?
                Är det? Tycker att det vore lika självklart att de djur som strövat på denna jord före oss skall få finnas kvar men det håller ju inte alla med om. Oavsett om det är självklart eller ej så tåls det att påpekas igen, eller hur? Tyvärr är det så att många människor som begår brott ändå behåller sina vapenlicenser, det finns inget som automatiskt avväpnar dessa människor. Behövs en tydligare lag om detta anser jag. Vet människor som dömts för misshandel som ändå har sina vapenlicenser kvar "i fickan".
                ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Ursprungligen postat av Fridas
                  Tyvärr är det så att många människor som begår brott ändå behåller sina vapenlicenser, det finns inget som automatiskt avväpnar dessa människor. Behövs en tydligare lag om detta anser jag. Vet människor som dömts för misshandel som ändå har sina vapenlicenser kvar "i fickan".
                  Nu är du nog ute och cyklar, för har en person begått ett allvarligt brott är det stor chans att polisen tar vapenlicensen och konfiskerar h*ns vapen. Sedan att det inte följs upp är en polisiär sak, och kanske samverkan mellan olika myndigheters organ är det som saknas då en tydlig lag redan finns i detta ärende.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Fridas
                    • September 2007
                    • 629

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Nu är du nog ute och cyklar, för har en person begått ett allvarligt brott är det stor chans att polisen tar vapenlicensen och konfiskerar h*ns vapen. Sedan att det inte följs upp är en polisiär sak, och kanske samverkan mellan olika myndigheters organ är det som saknas då en tydlig lag redan finns i detta ärende.
                    På vilket sätt är jag ute och cyklar? Jag har inte påstått att det är något annat än en polisiär sak, men faktum kvarstår: många som begår brott får behålla sina vapenlicenser. ”Stor chans” betyder inte att dem alla blir av med sina vapenlicenser, det betyder att utgången med stor sannolikhet utfaller så, men det är inget måste.
                    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                    Kommentar

                    • Captayn
                      • September 2007
                      • 78

                      ÅHHHH! VAD JAG BLIR SUR! Vargar är ju snälla!

                      Kommentar

                      • ize
                        • May 2004
                        • 612

                        Sätta mig i en bur med vargar? Ja tack. Jag kan börja med Kolmårdens
                        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                        Amor vincit omnia

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ursprungligen postat av Fridas
                          På vilket sätt är jag ute och cyklar? Jag har inte påstått att det är något annat än en polisiär sak, men faktum kvarstår: många som begår brott får behålla sina vapenlicenser. ”Stor chans” betyder inte att dem alla blir av med sina vapenlicenser, det betyder att utgången med stor sannolikhet utfaller så, men det är inget måste.
                          Så som du skrev ditt inlägg med att folk som begår allvarliga brott behåller sina vapenlicenser är fel. Att de kanske behåller pappret som licensen står på är en sak, men i de fall som myndigheterna väljer att konfiskera vapnen så gör de det.
                          Att sedan dessa personer som du vet om inte har blivit av med vapnen kan bero på flera saker, dels att brottet var ringa, att polisen har missat att personen har vapenlicens, eller att personen har "sålt" vapnet till någon annan i bekantskapskretsen och därmed har överlåtit licensen till denne, trots att bössan kanske står kvar i vapenskåpet. Det är trots allt inte olagligt att ha ett tomt vapenskåp hemma i garderoben.
                          Men jag kan hålla med om att dessa regler skulle efterföljas bättre på alla plan, och kanske samköra en del register för att förhindra att en del människor får behålla sina licenser.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • taxidermy
                            • January 2007
                            • 298

                            Ursprungligen postat av Fridas
                            Är det? Tycker att det vore lika självklart att de djur som strövat på denna jord före oss skall få finnas kvar men det håller ju inte alla med om. Oavsett om det är självklart eller ej så tåls det att påpekas igen, eller hur? Tyvärr är det så att många människor som begår brott ändå behåller sina vapenlicenser, det finns inget som automatiskt avväpnar dessa människor. Behövs en tydligare lag om detta anser jag. Vet människor som dömts för misshandel som ändå har sina vapenlicenser kvar "i fickan".
                            Hur många gånger jag än läser Mantac0res inlägg så hittar jag inte stycket där h*n skriver att brottslingar borde få bära vapen.
                            Citat: "dessa individer som sysslar med dessa saker är som du skriver brottsligar och ska staffas."

                            Jag som blivande jägare kan ju säga att jag inte vill ha andra jägare som ger jägarna dåligt rykte (än mindre skjuter mej i skallen, eller skjuter min hund), självklart borde såna människor inte ha vapen.

                            Fö så väljer jag att ta jägarexamen och jaga mitt kött hellre än att äta det som säljs i butik. Jag har i veckan har jag praktiserat på en (ekologisk) bondgård och djuren har det inte så bra som folk verkar tro. Jag kommer absolut sluta äta kött från affären och äta det jag jagar och fiskar istället (varvat med vegetariskt). Jag skulle tycka det vore riktigt tråkigt att inte kunna jaga bara föratt endel inte sköter sej, och jag tycker det är dubbelmoral att själv äta kött men vara emot jakt. Jakten är överlägset bättre än köttindustrin.

                            Kommentar

                            • Fridas
                              • September 2007
                              • 629

                              Hur många gånger jag än läser Mantac0res inlägg så hittar jag inte stycket där h*n skriver att brottslingar borde få bära vapen.

                              När man svara på ett inlägg taxidermy så svara man oftast först den man citerar, men måste det utesluta att man också skriver med det man tänker och känner?

                              När jag svarde på Mantac0res inlägg så menade jag att oavsett om det är ett fåtal av alla dem som jagar som missköter sig så måste tjuvjakten få ett slut. Att rötäggen bara är ett fåtal gör inte saken bättre i mina ögon. Du får tolka det jag skriver hur du vill, och du har uppenbarligen hakat upp dig på något, men jag skriver bara som jag tycker och tänker.

                              Att kriminella tillhör en minoritet lindrar inte problemen i sammhället, det var det jag menade. Men förvräng det gärna om du har tråkigt.
                              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                              Kommentar

                              • Fridas
                                • September 2007
                                • 629

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Så som du skrev ditt inlägg med att folk som begår allvarliga brott behåller sina vapenlicenser är fel. Att de kanske behåller pappret som licensen står på är en sak, men i de fall som myndigheterna väljer att konfiskera vapnen så gör de det.
                                Att sedan dessa personer som du vet om inte har blivit av med vapnen kan bero på flera saker, dels att brottet var ringa, att polisen har missat att personen har vapenlicens, eller att personen har "sålt" vapnet till någon annan i bekantskapskretsen och därmed har överlåtit licensen till denne, trots att bössan kanske står kvar i vapenskåpet. Det är trots allt inte olagligt att ha ett tomt vapenskåp hemma i garderoben.
                                Men jag kan hålla med om att dessa regler skulle efterföljas bättre på alla plan, och kanske samköra en del register för att förhindra att en del människor får behålla sina licenser.
                                Självklart är det så att det kan ske missar i det svenska rättsystemet. Men det är också så att man skall komma ihåg att folk inte automatiskt blir av med sina vapen då de begår ett brott, oavsett om de vet om att personen har vapen eller ej.

                                Kan ta ett exempel ur vår stad där en man blev fälld för grov misshandel och olaga hot, men vapenlicensen har han kvar (och jag pratar inte bara om en papperslapp) utan han har helt enkelt rätten kvar att bära vapen, samt att förvara vapen och ammunition i hemmet. Han låter mycket lämpad som ägare till skjutvapen *Not*

                                Vet ett annat fall där en jägare med vapenlicens också förvarade ett vapen i hemmet som han inte hade tillstånd för. När det upptäcktes belades han med en struntsumma i böter men licensen för de övriga vapnen får stanna kvar. En erfaren och medelålders jägare borde veta bättre än att förvara vapen i hemmet som h*n inte har tillstånd för.

                                För att en person skall få sitt tillstånd återkallat av polismyndigheten krävs det ett beslut och underlag som styrker att personen som äger vapnet exempelvis har visat sig vara olämplig att inneha skjutvapen. ”Olämplig” definieras olika på olika ställen bara i lilla Sverige. Vapenlagen är tyvärr inte så grundligt utformad att man har några större svårigheter att ta sig runt den om så behövs.

                                Myndigheters fel är det ju alltid när dessa saker går snett. En vanlig civil har ingen rätt att återkalla tillstånd och licenser från folk, och vem vågar försöka med en person som bär vapen? Däremot borde man som seriös jägare/människa/ortsbo/invånare/person anmäla andra jägare/människor/personer osv. som begår brott mot den svenska lagen, oavsett om man känner sig hotade eller ej, och hoten i sig borde vara en ännu större anledning att anmäla. Det är ett brott i sig att undanhålla information och hålla brottslingar om ryggen.
                                ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...