akvarium vs. flugfiske?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #76
    Ursprungligen postat av addo
    Jag har tex inte ätit fisk eller skaldjur på 2 år
    Då är det bra att se till att få i sig omega-3 på annat sätt. Det lättaste sättet är att använda rapsolja i sin matlagning. Rapsolja innehåller både omega-3 och omega-6 i en bra balans.

    Man kan även använda olivolja (omega-6) och tillsätta 1 tsk linfröolja som nog är den matvaran som innehåller mest omega-3 av alla . Linfröolja ska dock inte hettas upp, utan tillsättas den färdiga maten.

    Även valnötter innehåller omega-3.

    Oj, vad OT det blev
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #77
      Jag är yttligare en akvarist som är sportfiskare.
      Älskar att fiska .. kan ligga ute i dagar med båten..

      Tar kanske upp nån aborre ibland men annars får allt annat gå tillbaka i sjön.
      Och som många andra sportfiskare så värnar man ju om naturen annars fins de ju inget kvar o fiska sen ... samt halva nöjjet e ju o komma ut i naturen o se alla vackra landskap
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • Wieder
        • October 2007
        • 131

        #78
        Även jag har ett akvarium och gillar att fiska.
        Till er som tjatar om att fiskar känner smärta av krokarna i munnen: Ni har inte tänkt på att fiskar ofta är taggiga själva? Gäddor äter abborrar, trots att de senare har sylvassa taggar på ryggfenen och gälarna. Men gäddorna gråter inte för det. Och många fiskar äter småspigg som är rejält vassa och taggiga, så jag tror inte att en krok har så stor inverkan på fiskarnas munnar ärligt talat.

        Kommentar

        • Guest

          #79
          Fiske är jäkligt roligt, fiskade mycket förr men nu har jag inte tid med sånt tycker jag....och det är riktigt synd. Oftast är det C&R men ibland tar man hem någon fisk.

          Kommentar

          • pirayamannen
            • May 2007
            • 121

            #80
            jag älskar att flugfiska. jag brukar flugfiska i norrtäljeån efter havsöring och regnbåge.

            Kommentar

            • mcben
              • March 2008
              • 57

              #81
              Jag har fiskat sedan jag var eunt 8 år och har utvecklat mitt fiske till ett extremt sportfiske, jag kör enbart catch & release. Det vill säga att fisken ska behandlas med respekt och i vattnet så fort som möjligt utan att behöva lida mer än nödvändigt.

              Jag kör mest med fluga (efter gädda). Det är nog för att känslan i flugspöt är obeskrivlig. sen kör jag en hel del med jerkbait, man rycker fram betet med spöt. Betet har ingen egen gång och du måste styra hem det själv. Sen på sommaren kör jag mest med U-L (Ultra Lätt). me det händer att man lägger ner spöt och tänder en brasa bara för att njuta av väder och upplevelsen att bara få vara i naturen och njuta.

              Själv tycker jag att många mer skulle ge sig ut och fiska, speciellt flugfiske. Det ger en sådan avkopling och en sådan harmoni i kroppen så man glömmer allt vad jobb och stress är.

              Mvh

              Kommentar

              Arbetssätt...