akvarium vs. flugfiske?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilibet
    • June 2007
    • 346

    akvarium vs. flugfiske?

    Blir kanske hudflängd för att jag tar upp frågan, men jag gör det ändå.

    Jag undrar om det finns akvarister som ägnar sig åt fiske? Maken vill att jag ska börja flugfiska, och det är inte första gången han frågar. Jag vet ärligt talat inte vad jag tycker, och är också fundersam kring vad jag egentligen tycker om flugfiske.

    Att jag gillar akvarium vet jag redan!

    Eftersom jag inte känner någon akvarist IRL, vill jag gärna diskutera frågan här på forumet. Så, vad tycker ni? Finns det någon som flugfiskar/sportfiskar och har akvarium? Kan man överhuvud taget ägna sig åt dessa två saker utan att bli schizofren?
    Den som har flest saker när han dör vinner!
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av Lilibet
    Blir kanske hudflängd för att jag tar upp frågan, men jag gör det ändå.

    Jag undrar om det finns akvarister som ägnar sig åt fiske? Maken vill att jag ska börja flugfiska, och det är inte första gången han frågar. Jag vet ärligt talat inte vad jag tycker, och är också fundersam kring vad jag egentligen tycker om flugfiske.

    Att jag gillar akvarium vet jag redan!

    Eftersom jag inte känner någon akvarist IRL, vill jag gärna diskutera frågan här på forumet. Så, vad tycker ni? Finns det någon som flugfiskar/sportfiskar och har akvarium? Kan man överhuvud taget ägna sig åt dessa två saker utan att bli schizofren?
    Det är det bästa jag vet är att fiskadet är väl inget med det bara för man har lite akvariefiskar hemma,det är som att fråga en bonde om han eller hon äter kött för dem har levande djur hemma
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Anneth
      • August 2006
      • 412

      #3
      Att fiska är kul. Fast nu var det länge sedan som jag gjorde det sist, Flugfiske har jag aldrig provat.
      När jag var liten så fiskade även min pappa mycket, och dom gånger som han hade köpt några nya fiskegrejjer, som drag & sånt då var han ofta & testade dom sakerna först i mitt akvarium, hmm
      Han ville väl som mest se hur dom nya fiskedragen sgut i vattnet & om det var ngn fisk som visade ngn intresse..

      Men visst kan man hålla på med fiske fast man har akvarier. Fisk är ju även himla gott att äta.

      Hälsningar Anneth
      Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
      Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

      Kommentar

      • abbimicke
        • May 2007
        • 599

        #4
        Så länge ni inte fiskar i akvariet och äter upp fiskarna som är från akvariet så det är inget problem
        http://kiwi.msun.se <- blogg

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jag fiskade väldigt mycket som yngre, men med tiden kunde jag inte längre motivera att fiska bara för skojs skull. Jag fick upp enormt vackra fiskar, och det kändes som så slöseri att döda dem.

          Jag har lite av en nytändning på fiske nu, efter att ha upptäckt ultralätt fiske.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Anneth
            • August 2006
            • 412

            #6
            Det finns många fina fiskar i våra sjöar, speciellt aborren är himla fin, och likaså rödingarna, dom är ju även goda att äta..
            Förr när jag var yngre så hade jag en vanlig aborre i mitt ena akvarium och den hängde med ett bra tag, men när den började växa på sig och äta upp mina akvariefiskar då åkte aborren ut..
            Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
            Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Jag fiskade väldigt mycket som yngre, men med tiden kunde jag inte längre motivera att fiska bara för skojs skull. Jag fick upp enormt vackra fiskar, och det kändes som så slöseri att döda dem.

              Jag har lite av en nytändning på fiske nu, efter att ha upptäckt ultralätt fiske.
              Du får göra som mig släppa i dem igen kör alltid utan hulling efter som jag hatar äta fisk förutom gravad eller rökt så släpper jag i dem igen ingen mening att dem ligger i frysen och tar plats
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • felix_ragnar
                • August 2006
                • 1424

                #8
                Fiska är nog det roligaste jag vet efter badminton och burkarna det vill säga. Det blir mest flugfiske för min del. Jag tycker att du ska ta och pröva
                Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                Kommentar

                • JEK
                  • March 2007
                  • 1467

                  #9
                  Før ett tag sen var det en tråd på ett cihlidforum dær man frågade vilka som fiskade. Det var riktigt många.
                  Sjælv ær mina två størsta hobbys fiske och akvarier och jag ær inte skizofren
                  Jag spinnfiskar mest efter aborre och gædda, men också øring. Favoritfisket ær aborre med kanot och UL spø.
                  Mvh.
                  Johan - akvarielös!

                  Kommentar

                  • JEK
                    • March 2007
                    • 1467

                    #10
                    Ursprungligen postat av stene
                    Du får göra som mig släppa i dem igen kör alltid utan hulling efter som jag hatar äta fisk förutom gravad eller rökt så släpper jag i dem igen ingen mening att dem ligger i frysen och tar plats
                    Jag gillar inte fisk jag heller, men det gør mina førældrar så jag plockar upp några ændå - bara jag slipper ta ur dom
                    Mvh.
                    Johan - akvarielös!

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjaer
                      Jag gillar inte fisk jag heller, men det gør mina førældrar så jag plockar upp några ændå - bara jag slipper rensa dom
                      När det är regnbåge så brukar min granne få dem men annars så får dem gå fria
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Det är klart att man fiskar, men det blir mest i havet för min del och gärna i Nordnorge!
                        Men det kan bero på att jag är född i fiskens tecken!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • maria_
                          • March 2007
                          • 2867

                          #13
                          Det är äckligt att fiska, fiskar är så slemmiga och så sprattlar de och så tittar de på en som de säger "döda mig inte snälla Maria, jag är bara skinn och ben och jag har åtta små fiskungar hemma och utan mig kommer de att döööööööööö".
                          Med vänlig hälsning,
                          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                          Kommentar

                          • JEK
                            • March 2007
                            • 1467

                            #14
                            Ursprungligen postat av maria_
                            Det är äckligt att fiska, fiskar är så slemmiga och så sprattlar de och så tittar de på en som de säger "döda mig inte snälla Maria, jag är bara skinn och ben och jag har åtta små fiskungar hemma och utan mig kommer de att döööööööööö".
                            Man behöver inte döda fiskarna. Finns nått som heter catch and release
                            Och sen är det inte många fiskar i Sverige som har yngelvård. Gösen och nån mer kanske.
                            Mvh.
                            Johan - akvarielös!

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lilibet
                              Kan man överhuvud taget ägna sig åt dessa två saker utan att bli schizofren?
                              Du kan börja med att fiska de du har i akvarium så får du känna efter hur det känns Själv har jag väldigt svårt att förstå hur man kan fiska när man lärt känna sina fiskar hemma. Jag har även väldigt svårt att förstå hur man kan roa sig med nånting som för andra innebär smärta, skräck, ångest och tom döden.

                              Även om man släpper ut fiskarna igen är det inte säkert att alla klarar sig. Fiskars mun är väldigt känslig och risken är att de blir så skadade att de inte klarar av att fånga tillräckligt med mat. Och även om de överlever har man utsatt dem för en fruktansvärt upplevelse.

                              När jag var liten följde jag med och fiskade, så jag minns hur roligt jag tyckte att det var. Men då tänkte jag bara på hur det kändes för mig, inte hur det kändes för fiskarna. Skulle jag råka ut för något liknande? Sen la jag av och än i dag ångrar jag djup att jag gjorde det. När jag var i Thailand snorklade jag och fick se många vackra fiskar. Några var riktigt sociala och förväntades få mat av turisterna. När jag åkte därifrån, nöjd med min naturupplevelse och med mitt liv kändes det bra att veta att även fiskarna kunde fortsätta njuta av sina liv ett tag till.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...