Bensinpriset och Statoil

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    Ursprungligen postat av hfh75
    Läste nånstans att man kan köra en vanlig bensinare med 25% etanol med bra resultat... vet inte vad jag skall tro men en kompis skall pröva och det skall bli kul att se resultatet...
    det du tänker på kallas E75.
    längre norrut blir det E85 (85% bensin) för att motorn ska starta lättare på vintern.
    ska man köra på ren etanol/metanol så vill ja minnas att man måste bestycka om förgasaren så att mer bränsle kommer in i motorn sen kan man behöva ändra tändingen också.
    vissa motorer måste kompressionen höjas på för det ska funka.

    Ursprungligen postat av cassiopeia
    I USA säljs bensinen för dryga 4 SEK/liter. Tror inte de går med förlust heller...
    beror på var i usa du köper den.
    runt newyork ligger de på 5kr litern.

    england ligger mer eller mindre runt 1£ litern nu

    i norge ligger de runt 12.50 litern.

    men statoil ALDRIG i lviet att ja skulle handla deras skitbensin.
    innehåller stora mängder vatten.
    sista gången ja tanka där tanka ja drygt 2L och dan efter tömde ja ur runt 1dl vatten ur tanken som hade varit tömd å rengjord samma dag ja tankade.
    numera tankar ja bara på jet.
    billigt enkelt bra kvalite på bränslet.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Hasse H
      • August 2004
      • 2111

      #17
      Högre skatter på bensin? Det är ingen lösning. Det kommer bara reta upp folk och på sikt skada samhällsekonomin och leda till lågkonjunkturer och massarbetslöshet. Kraftigt sänkta skatter på miljövänliga alternativ, både bränsle och bilar, är en bättre väg att gå för att minska bensinåtgången i samhället. Riktigt stora bensinslukare (vart dras gränsen?) borde beläggas med handelsförbud (staten löser in dem) och skrotas när de överstiger en viss ålder (hur gamla?), det kommer snabbt få bort dessa bilar från marknaden. Bensinbolagen borde tvingas betala hög miljöskatt baserat på vinsten som oavkortat ska gå till forskning och utveckling av miljövänliga och långsiktiga bränslen.

      Det går inte att lita på att marknadsekonomin genom tillgång och efterfrågan på bensin ska kunna lösa övergången till miljövänliga drivmedel. Staten (och världssamfundet) måste vara aktiva spelare i detta. Jag tycker det går på tok för långsamt idag.
      mvh Hasse
      Det man inte vet, har man ingen aning om.

      Kommentar

      • heljis

        • June 2003
        • 1150

        #18
        Ursprungligen postat av jarinen
        Det är ju pinsamt att det inte finns ett alternativ till bensinbilar idag 2005...
        Håller helt med.
        Martin Heljedal

        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

        Kommentar

        • kentk
          • January 2004
          • 865

          #19
          Statoil = Norskt

          I Norge har de så mycket inkomster från olja att de inte vet vad de ska göra med pengarna, lite märkligt.... (stod väl i tidningen häromdagen ?)

          Mycket vill ha mer....
          Vision 180L

          Kommentar

          • mckvinnan
            • December 2004
            • 760

            #20
            En liten kommentar bara till detta med en gammal bilpark i Sverige. Visst är det bra med nya bilar och så men de är ju gjorda för att konsumeras och på detta sätt inte alls bättre för miljön om man ser på andra faktorer än bara utsläppen. Dessa kan man inte laga och byta delar på själv utan isf lämna in till hiskeliga priser till specialverkstäder om man inte skrotar och köper ny. Förr gjorde man bilar för att de skulle hålla måååånga år - därför har vi tex volvos som rullar och är i mycket gott skick än idag fast de är över 20 år gamla (finns givetvis undantag). Karosserna mm håller för mer än vad de nya bilarna gör. Men varför skulle inte konsumtionssamhällets utbredning visa sig även inom bilindustrin... trist bara att man har den inställningen idag. De riktigt gamla fina bilarna man ser rullande på vägarna har oftast haft samma ägare sen de lämnade fabriken och DET tänkandet finns inte alls idag. Nu ska man bara ha nytt och byta upp sig hela tiden...

            Personligen har jag inte råd att ha en nyare bil för jag skulle inte ha råd att lämna in den när det blev fel på den. Nu har jag snälla personer omkring mig som hjälper mig när nåt går sönder vilket gör att jag kan ha bil (som jag har stooor nytta av). Men visst om bensinpriset gick ned betydligt kanske man skulle anse att man har råd med att ha en nyare bil...
            Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

            Kommentar

            • Torstensson
              • June 2002
              • 1964

              #21
              Kul när man snackar med gamlingarna på jobbet.. Alla gnäller på bensinpriset, att det va bättre förr. Men gemför man timlönen under 40 å 50-talen med dåtidens bensinpris med dagens löner/bensinpris inser man att det e vi som blivit snåla! Eller som chefen sa: "-Förr fanns det inte så mycket annat att lägga pengar på!"

              Det handlar om PRIORITERINGAR..

              Kommentar

              • Hasse H
                • August 2004
                • 2111

                #22
                Det är ju bara det att hela samhällstrukturen ser helt annorlunda ut mot för 50 år sedan. Många måste ha bil för att klara sin vardag, vilket inte var fallet då när arbetspendling närmast var ett okänt begrepp. Vad man än ska göra måste man ha bil, så är det för många. Alla kan inte bo och arbeta på samma ort och alla har inte möjlighet att handla på gångavstånd från hemmet.

                Själv kör jag runt 2000 mil om året och kanske 500 av dessa är "onödiga" resor på fritid och semester. Jag vet inte hur mycket man körde på 50-talet, men jag tror det var betydligt lägre i genomsnitt.
                Senast redigerad av Hasse H; 16 August 2005, 12:09.
                mvh Hasse
                Det man inte vet, har man ingen aning om.

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #23
                  måste ju finnas en bra kollektivtrafik också.
                  den som finns i göteborg är ju inte mycke att hurra för.

                  när ja jobbade inne på ka4 så var man glad om man BARA missade 1 buss varje morron.
                  en buss ja skulle åka med va nämligen indragen i tid å otid och när man prata med dom som körde linjen så var det brist på hela bussar som gjorde det.

                  och vet man om i vilket skick bussarna är i så gör det ingenting för att höja viljan att åka dom.

                  men med dom svenska mesiga politikerna så komme rinte såmycke hända mer än att skatten höjs ¨å höjs å höjs om å om igen
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • enio
                    • October 2004
                    • 161

                    #24
                    Ursprungligen postat av dgqlof
                    Investera i en oljefond! Går bensinpriset upp går oljefonden upp. Går bensinpriset ner blir det billigare att tanka.

                    Men... ett bensinpris på 20-40 kr/L är nog det som behövs för att få folk att sluta köpa bilar med större motorer än vad som behövs. Och att tänka efter innan man kör i onödan. Men visst skulle det svida, 40 kr/L skulle göra mig 3000 kr fattigare i månaden. Men då hade jag kanske bytt till mindre bil?

                    40 kr litern skulle höja mina utgifter med ca 15000kr i månaden så jag hoppas att det blir regeringsskifte och att jag slipper vänsterfalangen i framtiden.
                    Senast redigerad av enio; 16 August 2005, 16:12.

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #25
                      enio är du taxichaufför eller ?
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • enio
                        • October 2004
                        • 161

                        #26
                        Ursprungligen postat av Raven
                        enio är du taxichaufför eller ?
                        Hehe nää men jag kör ganska mycket både privat och på jobbet.

                        Kommentar

                        • janne dansk
                          • June 2004
                          • 1740

                          #27
                          om du räknar på att jag har 5 mil pr,dag *40 l=200 pr dag* 5dg=1000 *4 va 4000 ingen bussar eller annat alternativ.bygg ut kollektivtrafiken i storstädar,forbjud biltrafik i alla störra städar.titta i trafik köer der sittar 1 pers pr bil .då skulle man spara miljö+bensin...altså jag behövar tjäna 6-7000 bara för att ta mig till jobbet .bättra att sluta och stämpla

                          mvh janne
                          Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                          Kommentar

                          • Torstensson
                            • June 2002
                            • 1964

                            #28
                            Ursprungligen postat av enio
                            40 kr litern skulle höja mina utgifter med ca 15000kr i månaden så jag hoppas att det blir regeringsskifte och att jag slipper vänsterfalangen i framtiden.
                            Tja, inte för att vi måste prata massa politik...

                            Hörde just på nyheterna att "De fyras gäng" vill dubbla bilförsäkringen på alla personbilar.. Låter som pest eller kolera!

                            Hur som helst så kommer ju knappast bensinen bli billigare när dom inte kan säkna spritskatten. Pengarna vill dom dra in ngnstans och frågan e bara vart..
                            Även om skatten på bensinen skulle sänkas så tar säkert mackarna ut samma pris till oss kunder och skor sig lika förbenat!!

                            Så länge vi sitter still å tiger käft händer inte ett dugg. Sitta å gnälla var för sig går jättebra, låta kvällspressen sköta protestlistor mm. gillar vi oxå, men att själva knata upp till Riksdagshuset å riva skiten sten för sten vågar vi inte.

                            Det tråkiga e att jag låter hellre bli några pilsner och godis än att köpa bensin, pengarna finns, allt hänger på hur man prioriterar!

                            Kommentar

                            • Dagge
                              • December 2004
                              • 188

                              #29
                              Vi kan ju inte göra något ändå, även om vi klagar vad händer? Vi behöver ändå bensinen och det vet bolagen, därför kan de ta vilka priser de vill egentligen. Vad har vi för alternativ?

                              Vet inte hur ni har det men skall jag åka buss kostar det mer än om jag åker ensam i bilen.

                              Det är detta som är så sjukt, allt och så otroligt inriktat på vinsten. Allt handlar bara om pengar... Säg ett företag går med mångmiljardvinst och ändå rasar aktien, anledningen? Marknaden hade väntat sig mer...
                              Dagge
                              Ampblog

                              Kommentar

                              • Rambo
                                • February 2004
                                • 672

                                #30
                                Etanol eller metanol borde kunna bli ett altrernativ men då får staten gå in och sattsa på det för som det är idag är oljebolagen knappast intreserade av att bygga produktionsankläggningar etc. och det är dem som har distrubutionsnätet.
                                Alkohol har för övrigt vissa egenskaper som är bättre än hos bensin t.ex. högre knackningsmotstånd, vilket gör att man kan få ut mer effekt ur en etanol motor än en besinmotor. Brasilien har länge varit mycket framåt med alkohol drivna bilar, har för mig att 70-80% av bilparken där är alkoholdriven.

                                Gamla fina bilar är en kulturskatt som skall bevaras (jag syftar främst på gamla jänkebilar, inte sunkiga volvo:s)
                                575l Åleds
                                80l JAD
                                Tiffany - perser/norskskogskatt
                                Lizton - renrasig Bengal

                                Kommentar

                                Arbetssätt...