Bensinpriset och Statoil

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    Bensinpriset och Statoil

    Återigen är det Statoil som höjer priset först på bensinen. 11.98 för Blyfri95 imorgon står det i nyheterna idag. De andra kommer följa raskt efter, men det var längesedan (om någonsin) jag såg något annat bensinbolag basunerade ut prishöjningarna först. Bensinbolagen gör storvinster och kallar det för "funny money". Trots det påstår man att "Den hårda konkurrensen gör att bensinbolagen inte kan ta ut prishöjningarna på konsumenterna och marginalerna pressas". Hej och hå.

    Därför bojkottar jag Statoil, som om det nu spelade nån roll.

    Igår skrev DN en artikel med rubriken "Sverige klarar högre bensinpris". Finns det något samband månntro? Hursomhelst betalar jag inte för DN ändå.
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.
  • jarinen
    • February 2003
    • 801

    #2
    Nej nej , Statoil tankar jag aldrig på! vill slippa alla korvätare så jag tankar på Jet, där finns bara bensin ; ) .

    Men priserna börjar bli aningens höga tycker jag. Sen vad det beror på, vet jag inte riktigt. Men obotlig konspirationsteoretiker som jag är så tror jag ju naturligtvis att det är ett resultat av kartellbildning.


    Mvh Jari

    Kommentar

    • hfh75
      • April 2005
      • 595

      #3
      Billigt...

      8.42 kostar bensinen här i trollhättan idag... men kanske lite långt att köra
      /Fredrik

      -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

      Kommentar

      • DjHypnoz
        • March 2004
        • 162

        #4
        Ursprungligen postat av hfh75
        8.42 kostar bensinen här i trollhättan idag... men kanske lite långt att köra
        Hört detta med.. det e ju ett så bra bevis man kan få på att besinpriset är minst 3 kr för högt i rsten av landet.. för inte säljer man bensin i trolhättan och går 3 kr back på det?
        För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

        Kommentar

        • Fiskaren
          • March 2004
          • 166

          #5
          Helt på er sida. Det är nog inte meningen att vi svenssons ska kunna åka någonstanns. Uttrycket "Skomakare bliv vid din läst" blir otäckt sant. Vi bor i Skara och brukar åka långt norrut på vår semester, men det är nästan så man drar sig för dessa resor. Det är ju kul om man kan hitta på något förutom att köpa bensin för semesterkassan. Har varit upp till ishavet och även ut till Lofoten. En sådan resa skulle gå på för mycket idag.

          Kommentar

          • Rambo
            • February 2004
            • 672

            #6
            Bytte nyligen ut min Cheva Camaro mot en Toyota Corolla...... Ja bensinen är sjukt dyr.
            Undra om man kan konvertera en smalblock V8:a till etanol drift, iof skulle man kunna köra på metanol och nitrometan - inte billigare men roligare.
            Undra om ett regeringsskifte kan hjälpa ner bensin priset eller om det bara ger ännu högre vinster till bensin bolagen...
            575l Åleds
            80l JAD
            Tiffany - perser/norskskogskatt
            Lizton - renrasig Bengal

            Kommentar

            • Jeza
              • January 2003
              • 379

              #7
              Känns härligt att vara högskolestudent och beroende av bilen...
              Orcae Ita!

              Kommentar

              • hfh75
                • April 2005
                • 595

                #8
                Läste nånstans att man kan köra en vanlig bensinare med 25% etanol med bra resultat... vet inte vad jag skall tro men en kompis skall pröva och det skall bli kul att se resultatet...
                /Fredrik

                -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

                Kommentar

                • Hasse H
                  • August 2004
                  • 2111

                  #9
                  För bara ett par veckor sedan tankade jag för 8.00 kr/l, just det åtta kronor jämnt, i Alingsås som då upplevde ett bensinpriskrig. Det är som sagt svårt att tro att man skulle sälja bensinen med förlust.

                  Kolla in dessa sidor:

                  mvh Hasse
                  Det man inte vet, har man ingen aning om.

                  Kommentar

                  • cassiopeia
                    • June 2005
                    • 99

                    #10
                    I USA säljs bensinen för dryga 4 SEK/liter. Tror inte de går med förlust heller...
                    Det är mina tankar och teorier, rätta mig om jag har fel.

                    Kommentar

                    • Gimbo
                      • January 2005
                      • 2734

                      #11
                      Det är på tok galet. Då ska ni prova att ha en bil för Blyfri 98, Där ligger jag och tallar på 12:-/l. Fast jag har ju själv valt en sån bil
                      Men, endå så måste jag säga. Jävla bensinpris!
                      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                      Kommentar

                      • dgqlof
                        • November 2003
                        • 1344

                        #12
                        Investera i en oljefond! Går bensinpriset upp går oljefonden upp. Går bensinpriset ner blir det billigare att tanka.

                        Men... ett bensinpris på 20-40 kr/L är nog det som behövs för att få folk att sluta köpa bilar med större motorer än vad som behövs. Och att tänka efter innan man kör i onödan. Men visst skulle det svida, 40 kr/L skulle göra mig 3000 kr fattigare i månaden. Men då hade jag kanske bytt till mindre bil?

                        Kommentar

                        • Gimbo
                          • January 2005
                          • 2734

                          #13
                          Tror inte att det är byte till mindre bilar som ger störst effekt. Snarare tror jag att man bör sänka skatten (eller bensinpriset) så att vi kan bli av med äldre bilar från vägarna. Det är de som är de riktiga miljöbovarna. För idag har Sverige Europas näst äldsta bilpark efter Grekland.
                          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                          Kommentar

                          • dgqlof
                            • November 2003
                            • 1344

                            #14
                            När jag är i USA tycker jag det är chockerande att se vilken storlek på bilarna och motorerna genomsnittsbilen har där. Jag är helt övertygad om att bensinpriset som är orsaken. Olja är en ändlig resurs, vi borde vara mer rädda om den.

                            Ett kraftigt stigande bensinpris gör det dyrare att tanka äldre och törstiga bilar, dessutom blir det mindre attraktivt att ha bil, därför kommer begagnatpriserna att gå ner och de gamla lortgrisarna att skrotas ut.

                            Kommentar

                            • jarinen
                              • February 2003
                              • 801

                              #15
                              Jag tror inte konsumentpåverkan är tillämpligt på detta område, världspolitiken, bilindustri och inblandade är för mäktiga och tillåter ju naturligtvis inte alternativ. Det är ju pinsamt att det inte finns ett alternativ till bensinbilar idag 2005 , det finns ju en anledning till det.

                              Inte förrän oljan är slut så är motorer som går på bensin ett minne blott, det är alldeles för mycket pengar i omlopp på detta område för att ett alternativ skulle släppas fram.

                              Sen att Sverige försöker ta nån sorts "miljöansvar" i sammanhanget genom extrema skatter får mig att rodna. Det drabbar bara de som verkligen behöver åka bil och egentligen inte har ett alternativ, det slår fel skulle jag påstå!


                              Mvh Jari

                              Kommentar

                              Arbetssätt...