blomgalningar!
Kollaps
X
-
Är ju ny på det här med hoyor så jag är ingen expert... men min verkar inte ens ha märkt att jag flyttade nu så det är nog ingen fara. Dusch vill den säkert ha, jag sprayar min när jag kommer ihåg. -
Tack Morellen
Jag misstänkte väl det: inte klippa längst ut för där kanske kommer nya blommor.
Då fick jag det bekräftat. Så bra. Jag får lugna mej lite då, nya blommor kanske dröjer lite så här första gången.
Har du en aning om den är känslig för att flyttas? Nu i sommar skulle jag vilja hänga den på ett annat ställe på dan, det är så varmt i det rummet den normalt hänger i. Vi brukar skärma av ljuset/solen mitt på dan (för fiskarna oxå). Tänkte om jag kunde flytta den mest varje dag till ett svalare/ej avskärmat rum. Tror du den störs av det?
Och en fråga till (ursäkta): skulle den uppskatta en dusch?
SveaLämna en kommentar:
-
Vet tyvärr ingenting om hibiskus men det var en vacker planta du hade!
Ingen expert på hoyor heller men jag kan dra vad jag tror.
H Bella verkar vara en riktigt snäll och trevlig bekantskap. Min får bara fler blommar just nu... Den är törstig när den blommar och behöver mkt vatten då.
Min blommade inte när jag köpte den men kom igång sedan. Den verkade ta en lite paus efter de första blommorna och kom sedan tillbaka med förnyade krafter. Om du kikar där blommorna suttit så ser du att det är kvar ett litet "skaft" som blommorna växt ut från, ta inte bort det för det kan blomma igen. Du måste inte klippa ner den men du kan passa på att ta sticklingar om du tycker att den börjar bli för otymplig. Det verklar som om den gärna kommer med nya blomställningar i topparna av grenarna.
Det är värt att tänka på att krukväxterna från affären ofta har drivits upp under optimala förhållande och det kan ta ett tag för dem att vänja sig vig vår vanliga innomhusluft och befintligt ljus.Lämna en kommentar:
-
Hej hoyavänner
Eftersom jag köpte min allra första Hoya i våras, så är jag väldigt okunnig och vetgirig.
Den blommade jättefint med massor av blommor, knopparna fanns redan när jag köpte den.
Nu har de alla ramlat av och det börjar växa ut nya blad längst ut på de befintliga grenarna.
Jag ska väl inte ansa den eller göra något annat?
Jag skulle vilja veta hur lång tid det kan ta innan nya blomanlag visar sej? Nån som vet?
Det är en Hoya Bella.
SveaLämna en kommentar:
-
-
Ursprungligen postat av SonjaUrsprungligen postat av Lars-Olof ArvidsDet är en honblomma av hassel!
Olle
Och här är en länk till "Brutalblommor".
Utforska världen av Brutala Blommor med tips för trädgårdsskötsel och inspiration för att skapa en grön oas.
Går att hitta lite av varje där
Jag ska förklara lite olika sätt att bygga om ett akvarium till nåt roligare än att ha fiskar i...Lämna en kommentar:
-
Meh.... måste juh förändra sig lite ibland ;-) iaf när det gäller avatarer... länge leve bra bildbehandlingsprogram så kan trolla bort rynkor osv..*asg*
Jo hoyasjukan blir bara värre o värre... fönster finns det aldrig nog av... var på blomsterlandet i Halmstad sist jag var nere... ååhhh kostade juh BARA 39.90 st.. så 5 nya fick följa med upp till norr... Anulata, H. sp. Mulu, Callistophylla, Pachylada och globulosa... har inte en susning om vart jag ska ha dem.. så just nu står de på vardagsrumsgolvet... där de redan sått i två veckor för övrigt.. hmmm ska nog lyckas klämma in dem nånstans..*S*Lämna en kommentar:
-
jag har får få fönster... fast än jag flyttat.... Hmmmm! Får nog se till att ordna lite amplar med så jag kan hänga upp lite av växterna. Hoyaskotten jag fick av Sonja skall jag nog plantera om en del av för de har så små krukor att de torkar ut väl fort och lätt. Sedan måste jag plantera några av de sticklingarna Maya skickade i riktig jord. Har rotat dem i vitmossa och två av dem börjar växa nu så då kan det vara dags.
Hoyasjuka ja! Den är farlig den med *s*
har förresten satt en ingefäraknöl i en kruka och nu har det dykt upp lite grönt. Barnsligt roligt att se när det växer!Lämna en kommentar:
-
Tack Maya!
Visste inte att denna sorten var mer vattenkrävande, det var bra att veta eftersom jag hade tänkt placera den i det soligaste och varmaste fönstret. Då blir det sovrummet i stället.
Kul att se dig på forumet igen! (Hmm.... har du varit med på extreme make-over? Från lilla lugna ekan till "disco"maya - härlig avatar oavsett!!)
Lämna en kommentar:
-
Hoya Bella... och det är lika enkelt att ta skott på den som alla andra hoyor... tänk på att bellan gillar vatten...Lämna en kommentar:
-
Hej alla hoyakunniga!
Fick ett presentkort tillskickat mig och steppade ned till blomsteraffären och köpte en... hoya! Ja, det har ju blitt min senaste sjuka nu, hoyasjukan. I vilket fall som helst, tycker det är kul att ha de riktiga latinska namnen och min senaste nu hette bara hoya enligt affär'n. Ja det heter den ju men det bör ju finnas nåt tjusigt latinskt efternamn på den också? Skickar upp lite bilder på den och hoppas också att nån vet hur man tar skott på den för den ser inte riktigt likadan ut som mina andra hoyor...
Ett jättevarmt tack på förhand!Lämna en kommentar:
-
Mogwai, vad kul att du också är med på växtloppis! Här i Stenungsund är det loppmarknad på Hasselgården en gång i månaden, och där brukar jag ha ett bord och sälja lite av varje i växtväg. Om det inte krockar med något annat, som det råkar göra nu på söndag då Tjörns trädgårdsförening också har sin växtmarknad på Bräcke hembygdsgård! Då ska jag sälja där i stället, bl a ljusrosa fjädernejlikor som jag nu har gott om. På lördag är det forumistträff i Botaniska trädgården i Göteborg - nej, inte för zoopet utan för tidskriften Allt om Trädgårds forum!Det brukar vara väldigt trevligt och man har alltid med sig mer växter därifrån än man hade när man kom. Den här gången tvekade jag dock lite innan jag bestämde mig för att åka dit, eftersom Trädgårdsamatörerna i Uddevalla har sin stora växtmarknad samtidigt. Ännu en retlig krock alltså!
OlleLämna en kommentar:
-
Alla hoyasticklingarna verkar vara vid liv... De flesta av dem jag fick i våras av Sonja har börjat växa så det knakar... Av någon anledning är det knökfullt i mina fönster så jag skall börja fixa lite amplar med...
"råkade" köpa en stickling av vanilj med. Hoppas att den tar sig nu bara...Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: