blomgalningar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Morellen
    svarade
    plats? skall man ha plats med????
    Idag kom det två paket med sticklingar på posten (8 nya sorter), på akvariet står fem sticklingar som kom förra veckan (mkt frusna) på rotning och idag har jag varit på blomsterlandets utställning och kikat... eh inte bara kikat - kom hem med en hoyaplanta, tre sticklingar och tre orkideer
    Plats hittar man alltid - om man så skall sova med hoyor i sängen (för att citera en annan hoyagalning) Vid det uttalandet muttrar min sambo på ett sätt som inte ens jag kan få till ett instämmande.
    Jag har lite annat i växtväg med och man får sätta i dubbla rader, hänga upp i fönstren och gärna sätta något extra bord framför fönstret med. Till vintern får det nog bli lysrör som stödbelysning någonstans så att jag lyckas bättre med övervintringen av sticklingarna (men då blir det ju inte plats för nya till våren)
    Senast redigerad av Morellen; 22 March 2006, 23:10.

Lämna en kommentar:

• Linda_A
    svarade
    Ursprungligen postat av svea
    Hmm, har du inte ens St Paula? Det trodde jag alla hade. Har du sett Sonjas alla tjusiga, så många olika färger och former.

Det var en bra länk, tack för den. Det finns trots allt några som skulle kunna trivas i min mans datarum, får böna och be snällt att jag får ställa en där.
    Nä inte enda, min mormor hade dem innan dock. Plus jag är ny jag tar ett steg i taget.
    Nu har jag börjat titta på pelargoner och fuchsior.

Lämna en kommentar:

• svea
    svarade
    Hmm, har du inte ens St Paula? Det trodde jag alla hade. Har du sett Sonjas alla tjusiga, så många olika färger och former.

Det var en bra länk, tack för den. Det finns trots allt några som skulle kunna trivas i min mans datarum, får böna och be snällt att jag får ställa en där.

Lämna en kommentar:

• Linda_A
    svarade
    Ursprungligen postat av svea
    Jag fattar inte hur ni får plats med alla dessa hoyor och orkidéer. Antagligen har ni väl andra blommor oxå?
    Själv har jag lyckats hitta plats för 4 orkidéer och 2 hoyor. Resten är norrfönster och det gillar väl ingen hoya?

Här är en fin orkidéelänk.
    http://sborchid.com/masterlist.php?genusname=Encyclia
    Nej jag har inga andra växter utom hoyor och orkidéer faktiskt. Plus att jag har en lagerhylla som jag ska fixa till med lysrör. Jag har tre fönster som är rätt små med. Men som man säger finns det hjärterum så finns det stjärterum.

Innan Morellen säger något ännu, jag har inte ännu några andra växter. Eller jo nu ljög jag, jag har några försök till att så lite och lite påskliljor på akvariumet.

Jo då norrfönster går bara bra för en del hoyor.
    Senast redigerad av Linda_A; 22 March 2006, 22:06.

Lämna en kommentar:

• svea
    svarade
    Jag fattar inte hur ni får plats med alla dessa hoyor och orkidéer. Antagligen har ni väl andra blommor oxå?
    Själv har jag lyckats hitta plats för 4 orkidéer och 2 hoyor. Resten är norrfönster och det gillar väl ingen hoya?

Här är en fin orkidéelänk.

Lämna en kommentar:

• Morellen
    svarade
    aha, det är globulosan

Lämna en kommentar:

• Linda_A
    svarade
    Morellen: Den som jag har "ringat" in på bilden.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Morellen
    svarade
    Ursprungligen postat av Linda_A
    Morellen vad för hoya var det nu? Den i mitten till höger som sticker upp lite?
    Vilken menar du? *förvirrad*
    den "randigaste" är globulosan och så fins det multiflora, pubicalyx, kentiana, varigerad carnossa, vanartiga spröt av vittelinan, minibelle och allt i en enda röra... + två pytteorkidéplantor... Man får rota allt samtidigt huller om buller men jag rekomenderar att märka sticklingarna ordentligt först *S*

Lämna en kommentar:

• Linda_A
    svarade
    Kentiana verkar snart redo.

Och min nya hoya som jag fick idag med posten. (når längre ner dock mot golvet)
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Sonja
    svarade
    Jag ser Huernian, Morellen. Vad jättekul att den klarat sig i vinter. Min blommade som sjutton i somras. Men det tog rätt många år innan den kom igång.
    Jag har en "ny" asblomma som jag "råkade" hitta skott på i somras. Den heter Stapelia revoluta och har nu satt igång att växa. Skönt att den klarade vintern.

Lämna en kommentar:

• Linda_A
    svarade
    Morellen vad för hoya var det nu? Den i mitten till höger som sticker upp lite?
    Granna bilder i övrigt, fast jag hade gärna sett lite mera av dina hoyor i övrig.
    *kräsen*

Lämna en kommentar:

• Morellen
    svarade
    Så, nu har jag sprungit runt med kameran lite... Dels en bild på hur min asblomma och huernia växer till sig. Ser du att Huernian fått ett nytt litet skott Sonja? Få se om det blir någon blommning i år - soligare än så kan de inte stå.
    Så en bild på en av mina sticklingskuvöser. Plastlådor är en fin inredningsdetalj har jag bestämt mig för att tycka!
    Slutligen en bild på min gröna julros som faktiskt har knopp! Den står och gonar sig vid husväggen och jag hoppas att den skall orka hela vägen!
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Linda_A
    svarade
    Vad för hoyor, man kan inte säga A men sen inte B. (eller något liknade, vi kunde inte bestämma oss för vilket som var rätt).

Klart att det är. Alla tänker på hoyor hela tiden ju. Det första som jag tänkte när jag läste om kjells resa var, "undrar om det inte var där som man kunde ha hoyor utomhus hela tiden". *s*

Lämna en kommentar:

• Morellen
    svarade
    har för mig att blommorna har samma storlek men kan bli något fler? (fast säker är jag inte)
    På onsdag får jag ett hoyapaket i brevlådan om allt går bra... jag är inte alls felpräglad... det är normalt att tänka HOYOR! när man hittar ett stort brunt paket i posten *s* (fast idag var det inte rätt gissning)
    Fick reklamen för utställningen idag, kan säga att det är en del man vill ha! Roligt med lite bilder att dräggla över *S*

Lämna en kommentar:

• Linda_A
    svarade
    http://web.telia.com/~u11206828/sweindex.htm denna sidan hittade jag med och gillade.

Svea Det var så lite. Den var söt.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...