Whiskytråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #46
    Då var Ardbeg Renaissance 1998 10 år 55.9% provad.

    Jag tycker den är betydligt mer mjuk och len än andra Ardbeg jag har provat. Nästan mild i mitt tycke
    Bra smak, lång eftersmak och doftar helt okey.

    Kul att ha provat men jag kommer inte köpa en flaska.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #47
      Låter gott! Mycket tacksam för din forskningsinriktade envishet att upptäcka whiskymysterietss innersta kärna.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        #48
        Nästa vecka på torsdag kommer rapport igen. Då ska Whisky in Alingsås ha provning och fyra sorter ska provas.

        Det är lite bra att skriva själv i en tråd. För då kan jag söka på sorterna och om jag gillade dem eller ej :-)
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11220

          #49
          Här kommer lite bilder från Whiskyprovning. Som ni ser så är det alltid 4 st på vardera 4 cl. Temat denna gång var öar.

          Mycket svårt kan jag tycka men riktigt roligt att det var från länder som inte alltid är med. Whiskyn från Braunstein var min favorit denna gång och fick en 4:a av 6 möjliga.

          När man kommer så är allt upphällt, första vändan bedömer man utseende, luktar på alla. Detta tar ofta en halvtimme, efter det provar man och sätter ett betyg. Som tillbehör finns vatten, ost, choklad och bröd. Mest för att "nollställa" mellan sorterna. Arrangören försöker ställa dem i en ordning så de "klenaste" är längst till vänster.





          IMG_5947.jpg

          IMG_5949.jpg

          IMG_5952.jpg

          IMG_5961.jpg
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11220

            #50
            En helt magisk whisky provades ikväll. Laphroaig 27 år gammal

            Hade 3 (dyra) cl som det nu kändes redo att smaka på.
            Det märks att den är äldre än de jag är van vid, mer komplex men ändå rundare än den vanliga. 57.4% i alkoholhalt. Smakar absolut Laphroaig.

            Helt underbar!
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #51
              Nu blev jag avundsjuk. Smakade en 30-årig Laphroaig på en mässa för ett par år sedan som alltjämt är den enskilt godaste whiskyn jag druckit.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11220

                #52
                Så här dagen innan julafton så provar jag en Balvenie 25 Year Old Triple Cask

                Härligt komplex och inte så rökig, men ändå med sting i. Den var riktigt bra. 5 av 6 möjliga poäng av mig.
                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #53
                  Ursprungligen postat av admin
                  Så här dagen innan julafton så provar jag en Balvenie 25 Year Old Triple Cask

                  Härligt komplex och inte så rökig, men ändå med sting i. Den var riktigt bra. 5 av 6 möjliga poäng av mig.
                  Oj, nu känner jag mig som en novis men gissar på att den blivit överflyttad till ny tunna två gånger?
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11220

                    #54
                    Det står så här

                    At the top of the Balvenie Triple Cask range sits the 25 Year Old. This incredible expression contains whiskies aged in traditional refill casks, first-fill ex-bourbon barrels and first-fill Oloroso Sherry butts, which have been matured for at least 25 years and allowed to marry for around six months in a marrying tun before being bottled. Astonishing stuff from the renowned Speyside distillers
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #55

                      Testar för första gången denna Elements of Islay Cl9, som om jag fattat rätt är en Caol Ila i grunden. Återkommer efter det att jag smakat. Men i en whiskyblogg stod det så här om den: Trots ett något svagare (fatta mig rätt, den är ändå ganska rökig!) parti så är detta ändå en brutalt god rökwhisky som jag gillar. (Lite Port Askaig-stuk över det hela fast här med något mera rökiga inslag) GottGott!!
                      Senast redigerad av Bluewing; 22 September 2017, 16:23.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #56
                        Skall köpas!

                        Kommentar

                        • admin
                          Christian Alfredsson

                          • November 2004
                          • 11220

                          #57
                          Vi hade med den buteljeraren på en provning och det var inte alls dumt.
                          Christian Alfredsson
                          Tekniskt ansvarig Zoopet

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #58
                            Nu är den testad och det säger jag bara: Holy Sh-t vilken smakrökare! Rökigheten ligger liksom runt whiskyn istället för i den. Så när jag smakar denna kanongoding så blir det en hel hög med förkolnade vedträn i näsan trots att whiskyn bara känns mjuk rökig. Det är ljung, aprikos, honung, skog, apelsin mm. Den är ju bara på tillfälligt besök på systemet. Så jag kommer att gråta när den är slutsåld. Så här blir det 5 vedträn av fem möjliga. (Inger, detta är inget för dig.....) Mats, klart den ska införskaffas av dig. 51,6 smakfulla procent dessutom.
                            Christian: Nej motsatsen till dum. Riktigt smart.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #59
                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Nu är den testad och det säger jag bara: Holy Sh-t vilken smakrökare! Rökigheten ligger liksom runt whiskyn istället för i den. Så när jag smakar denna kanongoding så blir det en hel hög med förkolnade vedträn i näsan trots att whiskyn bara känns mjuk rökig. Det är ljung, aprikos, honung, skog, apelsin mm. Den är ju bara på tillfälligt besök på systemet. Så jag kommer att gråta när den är slutsåld. Så här blir det 5 vedträn av fem möjliga. (Inger, detta är inget för dig.....) Mats, klart den ska införskaffas av dig. 51,6 smakfulla procent dessutom.
                              Christian: Nej motsatsen till dum. Riktigt smart.
                              Underbar beskrivning!
                              Önskar jag satt där med dig nu.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #60
                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                                Underbar beskrivning!
                                Önskar jag satt där med dig nu.
                                Ja om du slänger dig på planet så spar jag ett sugrör till dig, kompis!
                                Ja det känns nästan som om du sitter här. Är man på samma våglängd är ju det fysiska avståndet en ren illusion (undviker att förklara detta djupare). Sitter faktiskt och njuter för fullt av din utveckling av ett promenadstråk i stugtråden sippandes i mycket små doser på denna glädjespridare i mitt glas, men svarar där det ska svaras, strax i din fantastiska stugtråd. Brb
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...