Whiskytråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #31
    Den där whiskyn ingår tveklöst i mina Top 10 whisky.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #32
      Det är ofta som Bruichladdich har sorter som jag gillar. Men denna var bäst av de Octomore som jag druckit. Men kan som sagt glömma att prova någon mer sort ikväll...
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #33
        Hur stort lager har du?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11220

          #34
          Har kanske runt 30-40 sorter hemma. Men jag köper inte flaskor utan bara samples på 3cl. Jag gillar att prova och analysera många sorter. Så jag tar en sådan sample och provar först. Vill jag ha en till så tar jag av någon av de få flaskorna jag har.

          Här är ett ställe man kan köpa samples på: https://www.masterofmalt.com/samples/all/

          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #35
            Smart idé med småflaskor. Det måste jag testa!


            Sent from my iPhone using Tapatalk
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11220

              #36
              Ikväll provar jag Ardbeg Ardbog (52,6%)

              Följande info finns om den
              A limited edition Ardbeg released during the Fèis Ìle whisky festival. Aged in a combination of bourbon as well as some Manzanilla sherry casks, it was produced for 'Ardbog Day', which was celebrated around the world on 1st June 2013.
              Det som slår mig är att den är rejält mörk, rökig och doftar mycket mer Ardbeg än jag är van vid. Det är en rejäl smak som slår till och som hänger kvar länge. Jag gillar denna betydligt bättre än en vanlig Ardbeg 10 årig. Det är mer fart, mer smak, mer lukt, ja mer av allt i denna.

              Riktigt trevlig och rekommenderas.

              ....eftersmaken sitter i lääääänge....
              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #37
                Ursprungligen postat av admin
                Ikväll provar jag Ardbeg Ardbog (52,6%)

                Följande info finns om den


                Det som slår mig är att den är rejält mörk, rökig och doftar mycket mer Ardbeg än jag är van vid. Det är en rejäl smak som slår till och som hänger kvar länge. Jag gillar denna betydligt bättre än en vanlig Ardbeg 10 årig. Det är mer fart, mer smak, mer lukt, ja mer av allt i denna.

                Riktigt trevlig och rekommenderas.

                ....eftersmaken sitter i lääääänge....
                Låter som om nåt helt i min smak. Vilken tur vi har här med dig som testpilot
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11220

                  #38
                  Just att köpa dem i väldigt små flaskor men många är roligt

                  Ikväll provas en Speyburn 10 år 40%. Inget speciellt skulle jag säga. För er som gillar något lättare när det gäller whisky kan den passa. Mjuk och väldigt drickbar. Den kostar 329:- för en flaska på Systembolaget så den är prisvärd. En bra whisky att ha hemma om man får främmat.

                  Den andra som provades var en Yamazaki 12 år. Här har vi en Japansk whisky. Söt och härlig doft. Den är len och har en bra eftersmak. Denna skulle också fungera som en brukswhisky att ha hemma i skåpet... men jag hittade ingen Yamazaki alls i Systembolagets sortiment... hmmmmm...

                  2 st sorter testade på totalt 6 cl.
                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11220

                    #39
                    Idag testas en Lagavulin 16 år. Den var härligt rökigt så jag tror den kan passa dig Bluewing. Blir att testa mer från dem. Tung rökig och med härlig smak, lång eftersmak. Inte speciellt dyr heller såg det ut som.
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #40
                      Om jag ska välja ut en enda whisky som är av bra kvalitet och som jag inte tröttnat på så är det just Lagavulin. Så du har helt rätt Christian. Hade tidigare alltid den du prövat tidigare Yamazaki hemma. Den ingick då i standardsortimentet på systembolaget här hemma eftersom jag visste att om jag skulle omvända en person som sa sig ogilla whisky så var just den osviklig. Då var Nikka ovanlig t.ex. Men nu finns det hur många Nikka som helst att få tag i, men ingen Yamazaki (snyft). Jag gillade Yamazakins elegant blommiga smak som omväxling till de tjärtunnor jag gillade annars. Den japan jag ofta har hemma nu är just en Nikka. Den lilla snygga flaskan som heter "from the barrel".
                      Nu hör det ju inte hemma här riktigt men den likör jag lättast kan få en whiskyentusiast att gilla här hemma här Rum Coconut från det lilla Österrikiska destilleriet Prinz: http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/prinz-8613802
                      Enda nackdelen med den likören är att den tar slut så himla fort. Måste vara avdunstningen?
                      Men den är ruskigt god och tyvärr vanebildande. Min fru är smått galen i den.
                      Senast redigerad av Bluewing; 25 July 2016, 11:54.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #41

                        Börjar inventera bourbon-sortimentet också. Ikväll testas denna Woodford Reserve. En Kentucky straight bourbon. Ska bli intressant att smaka och lukta. Blev nyfiken: http://peat.se/2011/07/04/woodford-r...agen-till-ara/
                        Senast redigerad av Bluewing; 26 July 2016, 15:07.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #42
                          Har nu provsmakat denna whisky Woodford Reserve och den var riktigt god men lite enkel kanske när man är van med tjärtunnor och annat. Enligt systemet: Nyanserad smak med tydlig karaktär av kolade ekfat, inslag av vaniljfudge, torkad frukt, pomerans och nötter.
                          Det jag tycker saknas i den beskrivningen är honung, dadlar, lite brända mandlar mer än nötter. Eftersmaken är längre än väntan och en positiv bekantskap.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • admin
                            Christian Alfredsson

                            • November 2004
                            • 11220

                            #43
                            Kvällens provning var en Laphroaig 10 batch 007 cast strength 56,3%

                            Lukten är omisskännligt en Laphroaig, luktar som den ska. Smakar också som den ska, men det är mer sherrytoner i den. Jag hade bara 3 cl och provade den ovattnad, den är som en spark. Wow vilken smak och vilken eftersmak. Hade jag haft mer så hade jag provat några droppar vatten i den för att få ner styrkan liten.

                            Oj vad jag skulle vilja ha en flaska av denna! Står på önskelistan - Tyvärr lär den vara lite svår att få tag i ser det ut som.

                            Christian Alfredsson
                            Tekniskt ansvarig Zoopet

                            Kommentar

                            • admin
                              Christian Alfredsson

                              • November 2004
                              • 11220

                              #44
                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Har nu provsmakat denna whisky Woodford Reserve och den var riktigt god men lite enkel kanske när man är van med tjärtunnor och annat. Enligt systemet: Nyanserad smak med tydlig karaktär av kolade ekfat, inslag av vaniljfudge, torkad frukt, pomerans och nötter.
                              Det jag tycker saknas i den beskrivningen är honung, dadlar, lite brända mandlar mer än nötter. Eftersmaken är längre än väntan och en positiv bekantskap.
                              En amerikan som inte smakar parfym! Låter spännande.
                              Christian Alfredsson
                              Tekniskt ansvarig Zoopet

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #45
                                Ursprungligen postat av admin

                                En amerikan som inte smakar parfym! Låter spännande.
                                Det där med näsa och smak är ju inte helt enkelt när man ska jämföra. Men jag hittar ingen parfymsmak.

                                Men två andra bra alternativ är Hudson Baby Bourbon och ännu hellre Hudson 4 grain Bourbon.


                                Sent from my iPhone using Tapatalk
                                Senast redigerad av Bluewing; 29 July 2016, 21:19.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...