inge illa menat, men...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tottofagrin
    • July 2003
    • 330

    #46
    Att säga att blandrashundar löper lika stor risk att få genetiska defekter som en renrasig hund är ju lite överdrivet. En renrasig hund som i hundratals generationer härstammar från en väldigt, genetiskt sätt, isolerad population löper ju en mycket större risk att drabbas av genetiska defekter typiska för den rasen. Enda sättet att bryta den isolationen är ju att ta in friskt blod från andra populationer. Och då det naturliga urvalet ersätts av ett konstgjort och många gånger snedvridet urvals kriterium hos många "raskennlar" främjar man ju inte heller genetisk sundhet inom rasen.

    Detta gäller egentligen de flesta former av avel och "förädling", de syftar inte till i första hand att ta fram friska djur utan att få fram spännande former, färger eller andra i människans ögon åtråvärda egenskaper och då får det naturliga urvalet snällt stiga åt sidan.

    Så, skulle jag skaffa hund idag, skulle jag absolut satsa på en vild gatukorsning. Utan att tveka.

    /Kalle
    MVH Kalle
    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

    Kommentar

    • Bilbo
      • February 2002
      • 2119

      #47
      För att bemöta dig Mariaa, jag kan bara härleda och utgå ifrån vad jag själv sett. Men det hände säkert bara den enstaka gången att hundarna fick släpas omkring och fram till domarna.
      // Magnus
      Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

      Kommentar

      • Ante1
        • December 2002
        • 385

        #48
        Bilbo: att Blandraser inte får tävla bruks beror inte på ekonomiska skäl utan på Etologiska, man har Bruksproven som en del i avelsutvärderingen för att prova avkommornas arbetsduglighet och dressyrbarhet.
        man använder även Mentaltester, samt Utställning för att göra avelsbedömning.

        Detta gör att det inte är intressant att utvärdera avelsvärdet på en blandras som det inte bedrivs någon avel på utan bara en förökning av antalet individer utan någon som helst tanke eller mål med "aveln"

        Det är ju också mycket viktigt att samtliga individer av en ras genomgår en Mentalbeskrivning så att deras mentala status registreras och hamnar i statistiken för att sedan utgöra en mycket viktig del i avelsarbetet.
        Vi i Sverige har nog världens bästa mentaltester och framförallt ett register som går att bearbeta vetenskapligt, detta har gjort att man funnit många intressanta rön om bla. nedärvning av rädslor mm.

        Att det finns mentalt bra individer hos blandraserna är det inget tvivel om, men var skall jag hitta dom, vilket register skall jag söka i?
        -vilka egenskaper har föräldrarna?
        Vilken rasstandard gäller för en korsning mellan Schäfer/labbe/collie/jämthund/Pudel???
        -vilka egenskaper skall premieras?
        Hur kan man säga att en blandras är så bra när det inte är gjort några mentaltester, det är ingen uppföljning på Höftledstatus, ögonsjukdommar osv.
        -det är mest bara en massa myter som florerar eftersom det inte finns någon som helst kontroll.
        Det är väldigt många hundar, oavsett ras, som är jätte trevliga men som klappar ihop totalt på mentaltester och i praktiskt arbete och då kan jag kotrollera det i SKK:s register och undvika vissa individer och linjer i min framtida avel, med blandraser kan jag bara gissa.
        Att fråga ägarna om dom har en bra hund som är lämplig till avel ger oftast ett svar som är lika värdefullt som en påse sand i Sahara.
        Min hund är bäst, så är det bara, men när det kommer till kritan så har även solen sina fläckar, och ibland blir det total solförmörkelse när man synar hundarna i skarvarna, oavsett ras!

        Numera finns dessa register tillgängliga på Internet och där står hela sanningen om alla registrerade data från SKK och det har visat sig att det är många kallduschar som kommit i dagens ljus, men man hittar ju även pärlorna och denna öppenhet gör att alla måst eköra med öppna kort och förbättra sig om man fortfarande vill vara med i leken.
        Detta kommer på sikt göra att det blir en sanering av den värsta öseriösa aveln tror jag.
        Du skriver också att du tvekar om att gå med i din lokala brukshundklubb, det skall du inte göra, alla raser är välkommna på kurser och på träningar, jag har själv blandisar på varenda kurs tom. på rena brukstävlingskurser, inte för att dom får tävla sedan men det är ju ändå bra för hunden att kunna aktiveras samt att om föraren tycker det är kul och vill tävla så blir ju nästa hund renrasig.

        Att din hund är mer stabil det kan jag inte svara på, men att det finns dåliga renrasiga hundar det råder det inget tvivel om, men att blandraser är kategoriskt bättre är rent nonsens.

        Att utställning är djurplågeri är ju rent svammel, men den rena utställningaveln leder till djurplågeri i vissa fall, tex. hundar som är så svårt deformerade att dom inte kan föröka sig utan veterinära ingrepp.
        Eller att det avlas på individer så är så dåliga mentalt att dom har problem att klara vardagen med trafikbuller osv. bara för att dom har rätta pälsfärgen.
        Utställningsaveln har ju visat sig extra förödande på arbetande hundraser där dom kvaliteér som krävs för att klara sitt arbete inte prioriteras alls och det renderar i oanvändbara individer som till slut gör att hela raser förstörs, tex. långhårig Collie som inte längre går att använda som brukhund med några ytterst få undantag.
        -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

        Kommentar

        • Bilbo
          • February 2002
          • 2119

          #49
          Att utställning är djurplågeri är ju rent svammel
          Kan så vara att det kryddades lite extra när jag skrev det , men faktum är att på den hundutställning jag refererar till (den enda jag varit på) så fanns det vissa hundägare som genom tvång utsatte sina hundar för extremt obehagliga situationer (för hunden) och i min värld klassas det som djuplågeri.
          I övrigt får jag tacka för det utförliga klargörandet vad gäller brukshundar och vad som är grunden till "diskrimineringen" av blandraser. Då finns det iaf ett syfte med det hela!
          // Magnus
          Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

          Kommentar

          • Mariaa
            • January 2002
            • 591

            #50
            Hej!
            Bilbo, det kan ju hända att du hade väldigt otur när du var på hundutställningen. Du kanske hade otur att se alla dålliga hundmänniskor samlade på samma plats. För visst finns det många människor i Sverige som inte tänker på hundens bästa.

            Ante1, Om man vill ha en Collie som brukshund men tycker att den långa pälsen stör kan man inte köpa en korthårig Collie då?
            Jag förstår till viss del varför inte blandraser får vara med och tävla i bruksgrenarna, men varför får de inte tävla i Agility?
            Mvh Maria

            Kommentar

            • Niizze
              • February 2003
              • 206

              #51
              Kan man ha en hund i akvarium??
              /Niizze

              Kommentar

              • Mariaa
                • January 2002
                • 591

                #52
                Är det någon som har sagt det???

                Kommentar

                • Bilbo
                  • February 2002
                  • 2119

                  #53
                  Det är inte pälslängde som är problemet med Collien, utan det faktum att den urvalsavlats efter utseendet och inte efter egenskaperna.
                  Blandraser får tävla i Agility.
                  // Magnus
                  Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                  Kommentar

                  • Mariaa
                    • January 2002
                    • 591

                    #54
                    Hej!
                    När jag tränade agility fär ca 2 år sedan så fick inte blandraser tävla. Någon sa det i alla fall.
                    Mvh Maria

                    Kommentar

                    • Ante1
                      • December 2002
                      • 385

                      #55
                      Mariaa: den korthåriga anses vara bättre Mentalt än den långhåriga, och av att dömma av den erfarenhet jag har av korthåren så verkar det vara lite mer "motor" i dom och inte lika skotträdda som långhåren som har stora problem med det.
                      Man får visst tävla i Agillity med blandisar.
                      -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

                      Kommentar

                      • Mariaa
                        • January 2002
                        • 591

                        #56
                        Hej!
                        Okej, det verkar ju bra att inte blandraser är bannlysta även i agility.
                        Mvh Maria

                        Kommentar

                        • zingo_boy
                          • August 2002
                          • 983

                          #57
                          ärligt talat, om ni hade blvit betalda 7000-8000 för att göra en annan på smällen skulle man ha känt sej mer som en lyx prostutierad, eller? hur borde då hundarna känna sej.

                          Kommentar

                          • cecilia
                            • January 2003
                            • 754

                            #58
                            Hundar har förmodligen ingen aning om vad deras "tjänster" kostar. /Cecilia (f.d. ägare till en galen tax med BIS-are och jaktchampions överallt i stamtavlan)

                            Kommentar

                            • zingo_boy
                              • August 2002
                              • 983

                              #59
                              kanske inte.

                              är det d'rför det är så många som vill ha han hundar för just den anledningen?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...