inge illa menat, men...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    • February 2002
    • 2119

    #31
    Om man tittar på t.ex Dalmatiner, där ett vanligt problem är att de har ett reccesivt anlag som om den finns hos båda föräldrarna orsakar blindhet hos ett visst antal procent hos valparna. Detta anlag finns mig veterligen inte hos någon annan hundras.
    // Magnus
    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

    Kommentar

    • jolon
      • December 2002
      • 1075

      #32
      Ursprungligen skickat av alie
      chihuahua är världens minsta hundras. därför är den ju lite spektakulär o populär o oxå förstås dyr
      Men då borde "mini-leoparder" vara billiga och det är dom inte!
      (vill ha en sån!)
      My internet should be readonly.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #33
        Ursprungligen skickat av jolon
        Ursprungligen skickat av alie
        chihuahua är världens minsta hundras. därför är den ju lite spektakulär o populär o oxå förstås dyr
        Men då borde "mini-leoparder" vara billiga och det är dom inte!
        (vill ha en sån!)
        ??????? Minileoparder????? Hur menar du?????? Jag utgår från att det inte är en leopard utan en hundras du pratar om??? I vilket fall så har vi nog redan nämt alla prisreglerande faktorer som finns DVS: hur mycket det kostar att "producera" tillsammans med tillgång och efterfrågan.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Bilbo
          • February 2002
          • 2119

          #34
          Ante1:
          Jag måste fråga dig vad du menar med
          en hund som du inte får göra något med, bortsett från lydnad och agillity.
          Om du menar att snoffsa till hunden och släpa iväg den tiotals mil till en utställningslokal där hunden egentligen inte vill vara, samtidigt som den blir bedömd av självutmämnda experter efter kriterier som ibland är direkt skadliga för hunden, ex. rynkig hud eller djupt sittande ögon.
          Om det är det du menar är jag totalt ointresserad av att stödja denna typ av organiserat djurplågeri som ägarna utsätter sina hundar för pga. att de vill framstå som duktiga själva.
          Jag har själv varit och tittat på hundutställningar där stackars upptrimmade småhundar skiter på sig av ren skräck när en helt främmande människa börjar lyfta, klämma och stirra på dem.
          // Magnus
          Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

          Kommentar

          • Bilbo
            • February 2002
            • 2119

            #35
            en hund som du inte får göra något med, bortsett från lydnad och agillity.
            Dessutom tror jag inte det finns någon som kan hindra mig att göra det som var avsikten med att skaffa hund. Nämligen att ha sällskap, gå på promenader, kasta bollar och pinnar, vakta huset, ligga i soffan, få ett glatt välkomnande när man kommer hem. Jag har säkert missat något, men jag kan inte hitta några anledningar till att jag skulle laggt till 10.000 till mitt hundinköp och fått en renrasig hund. Och angående avel, kan jag meddela att vår hund, i likhet med vår hankatt, är kastrerad, så du behöver inte oroa dig för att denna avart sprids vidare
            // Magnus
            Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

            Kommentar

            • Ante1
              • December 2002
              • 385

              #36
              vad jag menar med att man inte får göra något med en blandis är brukstävlande, jag är Instruktör i SBK sedan snart tio år och har ofta folk på kurs som vill tävla med sina blandraser men det får dom inte.
              oroväckande ofta så ser man folk som säljer blandraser skriva i sina annonser "till bruksintresserade" och folk köper dom för att sedan inte kunna tävla.
              Naturligtvis är det ju okunnskap från båda hållen, men det är tråkigt.
              Vad gäller utställning så håller jag med dig fullständigt, det är grunden till att många bruksraser idag är oanvändbara som brukshundar och många av dom är så dåliga mentalt att dom har problem i vardagen tyvärr.
              tom. Brukshunden nr.1, Schäfern, har idag problem med rädslor något som är kardinalfel hos en schäfer och den sjuka utställningsaveln är en stor bov för man avlar på utseende och inte på mentala kvaliteer.
              Naturligtvis så är din hund det bästa som finns för dig, och så ska det också vara.
              Men jag är kategoriskt emot blandrasuppfödning.
              -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

              Kommentar

              • Rosa
                • September 2002
                • 435

                #37
                Hallå
                Det är att överdriva väl mycket att kalla hundutställningar för djurplågeri. Har själv ställt ut, den ena hunden avskydde det= dålig kritik, den andra älskade det, hon var i sitt esse i ringen "titta på mig, jag är vackrast"
                sen hur de olika raserna ser ut bestäms genom rasstandarden.
                En hund som inte gillar att ställas ut ställs oftast inte ut mer än 1-2 gånger för även tillgängligheten på hunden bedöms.
                Eva

                Kommentar

                • Bilbo
                  • February 2002
                  • 2119

                  #38
                  Varför får då inte blandraser "brukstävla"? Någon måste ja ha fattat det beslutet. Är det för konspiratoriskt att anta att det är ett gammalt beslut taget av någon som har haft ekonomiska intressen i rasaveln. Jag har talat med en som hållit på med brukshundar i många år, han anser att många blandrashundar har kvaliteter som de flesta renrasiga hundar saknar, exempelvis mental stabilitet. Man blir ju lite nyfiken vad det beror på att "blandisar" inte får tävla. Eftersom jag själv funderat på att gå med i brukshundsklubben på orten där jag bor, men avstått på grund av en elitistisk intällning gällande "rasrena" hundar, tycker jag det är en mycket intressant fråga. Jag kan gå ed på att min "byracka" är mer stabil i sitt temperament än många schäfrar, labradorer osv som jag träffat.
                  // Magnus
                  Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                  Kommentar

                  • Rosa
                    • September 2002
                    • 435

                    #39
                    Jag har för min att det är för att brukshundsklubben är en del av kennelklubben eller åtminstånde har ett väldigt nära sammarbete med skk, och skk är till för att citat
                    att väcka intresse för och främja avel av mentalt och fysiskt sunda, bruksmässigt, jaktligt och exteriört fullgoda rasrena hundar
                    att informera och sprida kunskap om hundens beteenden, dess fostran, utbildning och vård
                    att bevaka och arbeta med frågor, som har ett allmänt intresse för hundägaren och hundägandet
                    att skapa och vidmakthålla goda relationer mellan omvärlden och hundägaren och hundägandet.

                    Eva

                    Kommentar

                    • Bilbo
                      • February 2002
                      • 2119

                      #40
                      Logiskt sett måste ju skk ha misslyckats med sin vision i så fall.
                      // Magnus
                      Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                      Kommentar

                      • Rosa
                        • September 2002
                        • 435

                        #41
                        Så kan man ju se det om man vill.
                        Men den här iden om att blandraser är så bra det stämmer ju inte alltid det är ju samma där som med dom rasrena hundarna parar du två sjuka hundar får du ju sjuka hundar. Det brukar vara första generationen som är bra, sen får du med skavankerna. I dag är många som har regelrätt uppfödning av blandraser både andra tredje osv generationer, jag har sett annonser där det varit sex-sju raser inblandade är det så mycket sundare än rasren avel?
                        Eva

                        Kommentar

                        • Bilbo
                          • February 2002
                          • 2119

                          #42
                          Varför inte, om man lät hundarna para sig helt vilt skulle resultatet troligen hamna på vargen till slut igen.
                          // Magnus
                          Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                          Kommentar

                          • jolon
                            • December 2002
                            • 1075

                            #43

                            ??????? Minileoparder????? Hur menar du?????? Jag utgår från att det inte är en leopard utan en hundras du pratar om??? I vilket fall så har vi nog redan nämt alla prisreglerande faktorer som finns DVS: hur mycket det kostar att "producera" tillsammans med tillgång och efterfrågan.
                            MVH
                            Magnus
                            Njae,, det är en katt ras ligger ungefär på en 8-10 kilo/katt, inga små kissar med andra ord. Men vad jag menar är att man ska nog inte prissätta djur utifån kilopris som vi verkade vara inne på tidigare

                            Så här ser dom ut: http://www.minileopard.com/
                            My internet should be readonly.

                            Kommentar

                            • Rosa
                              • September 2002
                              • 435

                              #44
                              Man sätter inte pris efter hur stora de är utan efter hur lätt/svårt det är att få valpar, har för mig att GD är ganska dyra.
                              Om de faktiska kostnaderna för kullen är uppe i kaske sju-åtta tusen kronor innan man ens vet om det blir någon valp. Och får man då en valp ska man skänka bort den då?
                              Eva

                              Kommentar

                              • Mariaa
                                • January 2002
                                • 591

                                #45
                                Hej!
                                Den som säger att hundutställningar är djurplågeri vet inte vad han pratar om. Jag brukar ställa ut min hund några gånger per år på mindre utställningar. Det brukar gå hyfsat bra och det brukar vara väldigt roligt. På sommaren så tar man med sig en picknick korg och sitter i gräset och fikar och pratar med massor av trevliga hundmänniskor. Om det är innomhus så har man picknick där.
                                Min hund har alltid varit väldigt blyg utav sig och är mycket misstänksam mot både andra människor och hundar. Men sedan jag började ställa ut henne så har hon upptäckt att de andra hundarna tänker inte äta upp henne och inte nänniskorna heller. Hon har blivit mindre rädd och blyg och därför också mindre nervös när hon är på okända platser. Det är mycket bra social träning för en hund att vara på en hundutställning. Jag har inte ställt ut min hund på någon av de stora utställningarna utan bara på små drive in och inofficiella utställningar. På större så är alla människor så tävlingsinriktade och då missar man det roliga.
                                Mvh Maria

                                Kommentar

                                Arbetssätt...