Hund eller varg som attackerar är frågan

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
    Ja alla lösa större djur som man stöter på skall man ha respekt för. Det som vi brukar få se upp med här är vildsvinen, de vill man absolut inte bråka med i skogen när de har kultingar.
    Nej såväl vildsvin som björn skall man nog ha mer respekt för, men det handlar nog mer om att se till att inte hamna emellan dom och deras ungar, eller för delen om man är en jägare - inte gå nära skadeskjutna djur.
    Men även här - om man är realistisk det är ju egentligen "bara" "i trafiken" som de är farliga för människan.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• erikthur
      • March 2004
      • 9953

Ursprungligen postat av malfunkshun
      Lägg av, Jag är inte djurrättsaktivist eller försöker låta som en, men det handlar om att ha perspektiv. Du eldar ju på antivargdebatten som bara den, då får du tåla lite tycker jag samt att den här typen av personliga korståg ger ett sken av en viss enfald.

Jag står för det jag skriver och censurerar mig inte.
      Jag har mina funderingar runt dej. För många år sedan hade jag dispyter med en kille här i trakten och till slut låg han online och i princip stalkade mej på zoopet. På senare har det gått mer civiliserat till dock men han är numera bosatt i Gränna... Så det är klart att man funderar. I det här fallet finns det något djur som uppenbarligen går lös på fåren i Skåne och det kallar du för mitt enfaldiga personliga korståg eller? Strålande debatteknik är dina inlägg knappast ett uttryck för.
      Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

Hund eller varg som attackerar är frågan

Gillar tråden.

Tänker inte skriva mer i den efter det här men nu är det liksom en utformning som TS väljer själv.

Taskigt för fåren, hoppas det blir ordnat till det bättre för de drabbade.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Ursprungligen postat av erikthur
          Jag har mina funderingar runt dej. För många år sedan hade jag dispyter med en kille här i trakten och till slut låg han online och i princip stalkade mej på zoopet. På senare har det gått mer civiliserat till dock men han är numera bosatt i Gränna... Så det är klart att man funderar. I det här fallet finns det något djur som uppenbarligen går lös på fåren i Skåne och det kallar du för mitt enfaldiga personliga korståg eller? Strålande debatteknik är dina inlägg knappast ett uttryck för.
          Nej malfunkshuns var synnerligen löjligt - så varför placera dig själv i samma fålla
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• erikthur
            • March 2004
            • 9953

Jag bara funderade eftersom det var synnerligen obehagligt det som hände då (SARF-aktuellt bl a) och nu är båda kontrahenterna från Gränna. En tämligen anonym 32-åring och en något mer öppen 42-åring dock. Jag lutar mot att dom är olika individer men jag är inte säker. Det vet väl egentligen bara zoopet.

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Jag bara funderade eftersom det var synnerligen obehagligt det som hände då (SARF-aktuellt bl a) och nu är båda kontrahenterna från Gränna. En tämligen anonym 32-åring och en något mer öppen 42-åring dock. Jag lutar mot att dom är olika individer men jag är inte säker. Det vet väl egentligen bara zoopet.
              Det är det alla bara gör - konstaterar och insinurerar.

Håll er till sakfrågan - istället för att insinuera - det gäller ALLA
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell

Kommentar

• erikthur
                • March 2004
                • 9953

Id-frågan är numera utagerad. Fick PM.

Kommentar

• stefanr72
                  • November 2010
                  • 1029

Du kan inte ha det lätt som hela tiden måste se upp för stalkare, stora hundar och vargar...

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

Id-frågan är numera utagerad. Fick PM.
                    Och det var hund.

Så nu ser vi förstås fram emot löpsedlar i kvällspressen & helsidesuppslag med bilder på de döda fåren och intervjuer med skräckslagna föräldrar som inte vågar skicka sina barn till skolan. Nejvisstja, det får vi bara när det är varg.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• SimonSaysBaka
                      • August 2009
                      • 788

Tror nog att det är en lös hund som attackerat fåren, fast 100% säker kan jag ju inte vara, tycker bara att det skulle vara konstigt beteende för varg.

Vi har nästan ingen varg här i Norrbotten, jag har sett samma sak här lösa hundar som dödat får och andra djur, Vi har en kvinna som kommer till byn då och då. för att hon har en sommarstuga här, hon släpper ut sina hundar helt lösa för att hon är lat och tror att det är ok för att hon är i byn, Inga farliga hundar mot människor eller barn, men har sett dem attackera får och höns. Hon var här i vintras och släppte ut dem då tog de död på ett antal råbockar, tycker att det är ett så konstigt beteende när de bara dödar och inte äter något.

Om det skulle vara en varg som attackerar fåren i denna artikel så tycker jag att det är ett konstigt beteende för en varg, fast jag är ju ingen varg expert.
                      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

Kommentar

• erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

Ursprungligen postat av stefanr72
                        Du kan inte ha det lätt som hela tiden måste se upp för stalkare, stora hundar och vargar...
                        och häcklare - glöm inte det

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Administrator

• December 2001
                          • 48148

De inlägg som framöver i sina inlägg skriver om något annat än det rubriken handlar om kommer att deletas
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell

Kommentar

• Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

Vad jag vet så hänfaller i praktiken alla hundar som inte hålls efter till sitt ursprung.

Dvs vargen (eller en varglik anfader).

Därmed så kan man ju konstatera att hund = varg (lätt snedvridet...men iaf).

Och därmed så i förlängningen så får vi förbjuda hundar.

Kan man på sina håll förespråka att man skall förbjuda fisk i akvarium så
                            kan man nog förbjuda "varg" i hemmen.....

Lätt snedvridet, men jag tror ni förstår vad jag menar.

I den aktuella fallet, så hoppas jag att dom tar reda på "hunden" och sätter en
                            kula i huvvet på den. Den kommer aldrig att kunna litas på igen bland folk och fä.
                            Och att "släppa den lös" är nog ännu värre.

Samt någon sorts reprimand / bestraffning till husse/matte som inte håller efter sitt djur.

Sedan kanske man skall lyfta frågan ett steg till. Och lagföra de hussar/mattar som
                            inte håller efter sina djur ordentligt.

Säg att dom skall pynta får/getägaren dubbla marknadsvärdet samt lika mycket till
                            brottskadejouren (eller liknande).

2-3 sådana fall så ökar nog försäljningen av koppel, inhängnade hundgårdar, och liknande ganska dramatiskt.

.

.
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

Och det var vargen...

Och det var varg:
                              Varg härjade bland skånska får
                              Så följdfrågan blir väl hur Azur t ex var så tvärsäker på att det var en hund?

Kommentar

• Azur
                                • March 2003
                                • 12946

Och det var varg:
                                Varg härjade bland skånska får
                                Så följdfrågan blir väl hur Azur t ex var så tvärsäker på att det var en hund?
                                Därför att a) det går ett dussin eller så hundangrepp på får för varje vargangrepp och b) vargar ska ha väldigt mycket tur för att ta sig så långt ned i landet utan att bli upptäckta/påkörda/skjutna.

Plus förstås detta: http://www.ystadsallehanda.se/simris...farattack.html

Nå, då får vi i alla fall de där helsidesuppslagen med skräckslagna föräldrar och döda får, vilken tur!
                                Senast redigerad av Azur; 13 November 2012, 19:05.
                                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

Arbetssätt...