Hund eller varg som attackerar är frågan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Hund eller varg som attackerar är frågan

    I alla fall har det dödats en massa får i Skåne på senare tid. Jag gjorde ett inlägg om detta i en annan tråd men den länken verkar numera korrupt. Eftersom man ännu ej vet om det är någon hund eller någon varg som är mördarbesten i det här fallet och jag inte heller vill att länken plötsligt skall bli konstig är det bäst att jag lägger den här då. Det rör sej alltså en rapport om hur det går med vaktandet efter det 60 får hade rivits av okänd förövare:
    Är det hund eller varg som attackerar fåren?
    Killies is a lifetime passion
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1028

    #2
    Ja det är ju underligt att de flesta trådar du startar spårar ur....?

    Kommentar

    • malfunkshun
      • September 2008
      • 394

      #3
      Mördarbest? Gillar verkligen inte när djur demoniseras. Det är rena Aftonbladetfasoner.
      Ett djur är ett djur är ett djur. Lägg din energi på alla hajar som får fenorna avskurna levande för att vidskepliga kineser ska få sin j*vla soppa. Det om något förtjänar uppmärksamhet.
      Människor tycker jag däremot att du kan kalla mördarbestar.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Först ett klockrent exempel på häckleri.
        Sedan förmodligen ett exempel på ett djurrättsaktivistinlägg.
        Zoopet sjunker ner i dyn...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av stefanr72
          Ja det är ju underligt att de flesta trådar du startar spårar ur....?
          Var inte löjlig nu - av de 8698 inlägg som erikthur har skrivit så handlar de allra flesta om akvaristiska företeelser. Han har skrivit oerhört mycket mer om akvaristik här än vad du har gjort - så kasta inte sten i glashus.

          Om en tråd skall spåra ut så beror det oftast på 2 - i detta fall så var det ju definitivt du som fick den att spåra ur med ditt oseriösa svar.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Zoopet är en djursida... Djurälskare gör sig bättre här än djurhatare... Man behöver inte vara en djurrättsaktivist med skumma metoder för att inse att människan är tusen gånger värre än någon varg, björn, eller haj. Så du tror alltså att man måste vara djurrättsaktivist för att man ogillar att miljontals hajar får sina fenor avskurna medan de fortfarande lever, för att göra en soppa, som inte ens smakar nå´t, utan smaktillsatser? Du inser väl att det då framstår som att du stödjer den industrin?

            Och även om de flesta inläggen handlar om akvaristik, så går det ändå inte att blunda för att det faktiskt startas rätt många trådar om hur hemska rovdjur är, trots att det borde framgått nu vad reaktionen på dem blir... Alla de här trådarna luktar faktiskt medveten provokation.

            Hellre "rottkramare" än rovdjurshatare...
            Senast redigerad av Shepard; 04 November 2012, 17:29.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Ursprungligen postat av Animaniac
              Zoopet är en djursida... Djurälskare gör sig bättre här än djurhatare... Man behöver inte vara en djurrättsaktivist med skumma metoder för att inse att människan är tusen gånger värre än någon varg, björn, eller haj. Så du tror alltså att man måste vara djurrättsaktivist för att man ogillar att miljontals hajar får sina fenor avskurna medan de fortfarande lever, för att göra en soppa, som inte ens smakar nå´t, utan smaktillsatser? Du inser väl att det då framstår som att du stödjer den industrin?

              Och även om de flesta inläggen handlar om akvaristik, så går det ändå inte att blunda för att det faktiskt startas rätt många trådar om hur hemska rovdjur är, trots att det borde framgått nu vad reaktionen på dem blir... Alla de här trådarna luktar faktiskt medveten provokation.

              Hellre "rottkramare" än rovdjurshatare...
              Har du något belägg för att Erik är djurhatatare ?
              Du anser att Erik medvetet provocerar när han startar trådar liknande denna, likväl så tillhör du skaran som går i samma fälla varje gång och känner dig tvingad att svara honom.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Animaniac
                Zoopet är en djursida... Djurälskare gör sig bättre här än djurhatare... Man behöver inte vara en djurrättsaktivist med skumma metoder för att inse att människan är tusen gånger värre än någon varg, björn, eller haj. Så du tror alltså att man måste vara djurrättsaktivist för att man ogillar att miljontals hajar får sina fenor avskurna medan de fortfarande lever, för att göra en soppa, som inte ens smakar nå´t, utan smaktillsatser? Du inser väl att det då framstår som att du stödjer den industrin?

                Och även om de flesta inläggen handlar om akvaristik, så går det ändå inte att blunda för att det faktiskt startas rätt många trådar om hur hemska rovdjur är, trots att det borde framgått nu vad reaktionen på dem blir... Alla de här trådarna luktar faktiskt medveten provokation.

                Hellre "rottkramare" än rovdjurshatare...
                Alla de här trådarna............
                Bete dig inte så löjligt bland sina 9.000 inlägg så har han skapat 2 eller kanske 3 trådar i detta ämne. Han har skrivit en antal bloggar utan att beröra detta (mest om killis).
                Bemöt med sakargument istället för att hitta på saker.

                Jag håller inte med erikthur i hans åsikter i frågor som dessa - men man börjar nästan väga över pga mer mot hans åsikter pga av alla tramsskriverier mot vad han skriver
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • malfunkshun
                  • September 2008
                  • 394

                  #9
                  Lägg av, Jag är inte djurrättsaktivist eller försöker låta som en, men det handlar om att ha perspektiv. Du eldar ju på antivargdebatten som bara den, då får du tåla lite tycker jag samt att den här typen av personliga korståg ger ett sken av en viss enfald.

                  Jag står för det jag skriver och censurerar mig inte.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av erikthur
                    I alla fall har det dödats en massa får i Skåne på senare tid. Jag gjorde ett inlägg om detta i en annan tråd men den länken verkar numera korrupt. Eftersom man ännu ej vet om det är någon hund eller någon varg som är mördarbesten i det här fallet och jag inte heller vill att länken plötsligt skall bli konstig är det bäst att jag lägger den här då. Det rör sej alltså en rapport om hur det går med vaktandet efter det 60 får hade rivits av okänd förövare:
                    Är det hund eller varg som attackerar fåren?

                    Sorgligt - oavsett vilket djur det handlar om. Men kanske bör man i Sverige som djurhållare mer kanske tänka på sina djur och skydda dom lite bättre, med stängsel och hundar och/eller människor som vaktar sina djur bättre.
                    Läste i någon av kvällsblaskorna att han som drabbats hade 2.500-3.000 får så det är ju inte direkt någon liten månskensbonde som drabbas.
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 04 November 2012, 17:53.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Joakim Lundgren
                      • August 2006
                      • 631

                      #11
                      Angånde ämnet som tråden behandlar: som boende i det aktuella området är det inte helt lustigt att plötsligt ha varg här. Det är heller inte första gången, vi hade en varg som strövade omkring i t.o.m de centralare delarna av Kristianstad fär något år sedan. Jag har inget emot varg som art eller så, men inte i mitt kvarter tack.
                      AKA: Lizardking

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
                        Angånde ämnet som tråden behandlar: som boende i det aktuella området är det inte helt lustigt att plötsligt ha varg här. Det är heller inte första gången, vi hade en varg som strövade omkring i t.o.m de centralare delarna av Kristianstad fär något år sedan. Jag har inget emot varg som art eller så, men inte i mitt kvarter tack.
                        För min del så tycker jag snarare tvärtom. Det vore rätt kul att träffa på en varg när man är ute och promenerar i skogen - då skulle jag nog snarare bli lite orolig om jag stötte på en stor hund som gick lös.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Jag kommer på mig själv med att rulla med ögonen när jag läser Expressenartikeln. De förnekar sig inte.

                          Klart det är en hund. Vargar tar sig inte ner till skåne utan att upptäckas, och det sker ett stort antal hundattacker på får varje år - det är mycket vanligt. Mycket vanligare än vargattacker, f.ö.

                          I sammanhanget är nog detta av intresse: http://www.ystadsallehanda.se/simris...farattack.html
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Joakim Lundgren
                            • August 2006
                            • 631

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            För min del så tycker jag snarare tvärtom. Det vore rätt kul att träffa på en varg när man är ute och promenerar i skogen - då skulle jag nog snarare bli lite orolig om jag stötte på en stor hund som gick lös.
                            Ja alla lösa större djur som man stöter på skall man ha respekt för. Det som vi brukar få se upp med här är vildsvinen, de vill man absolut inte bråka med i skogen när de har kultingar.
                            AKA: Lizardking

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Jag kommer på mig själv med att rulla med ögonen när jag läser Expressenartikeln. De förnekar sig inte.

                              Klart det är en hund. Vargar tar sig inte ner till skåne utan att upptäckas, och det sker ett stort antal hundattacker på får varje år - det är mycket vanligt. Mycket vanligare än vargattacker, f.ö.

                              I sammanhanget är nog detta av intresse: http://www.ystadsallehanda.se/simris...farattack.html
                              Ja utan tvekan så behöver många hundägare ha bättre översikt över sina hundar. Sedan är det kanske inte så konstigt att de drabbade djurägarna ofta försöker skylla på vargen eftersom de får ersättning från staten om det är en varg som stått för dödandet.
                              Som sagt - tråkigt oavsett.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...