I-landsproblem eller taskig utveckling ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    I-landsproblem eller taskig utveckling ??

    I helgen såg jag en effekt av att världsekonomin inte är som den borde.

    Iaf inte för vissa delar av befolkningen.

    Jag har som de flesta husägare en tendens till att samla på mig en massa skräp som med jämna
    mellanrum skall iväg till återvinningscentralen (nytt fint ord för soptipp------).

    Så, lördags morse, iväg och hyr ett gallersläp.

    Hela familjen hjälper till att fylla den. Logistik är min starka sida, så man lastar den i rätt ordning,
    dvs enligt hur skiten skall fördelas på tippen.

    Efter ett par timmar är det dags att ge sig av, märkligt nog tycker övriga familjen att det där kan jag
    få göra själv, medans de tar en längre fika i uterummet......

    Nåja, iväg tippen, där parkerar man på ett bra ställe, och börja vandra mellan olika containers.

    Medan man håller på med detta så kommer det in en Mercedes modell jättehäftig. Bakom Mercan
    är det ett släp med diverse gamla möbler.

    Ut från Mercan hoppar en "äldre" man, förmodligen mellan 70-80 år gammal.

    Ungefär så här gick konversationen mellan honom och en av de som jobbar på tippen:

    - Tjena, jag är ny på det här med att köra grejer till tippen.

    - Hej du, välkommen hit, är det något du undrar över så är det bara att fråga.

    - Bra, hur lång tid tar det för er att tömma släpet, och kan man få en fika under tiden ?

    - Öhhh......va...vad menar du ?

    - Ja alltså, jag har ju alltid haft min trädgårdsmästare som har skött detta, men nu har
    jag tyvärr varit tvungen att acceptera att han hår gått i pension, och det blir nog svårt
    ersätta honom med tanke på ekonomin, så jag tänkte fixa detta själv numera.

    - Jaha....och ?

    - Ja, som jag sa, hur lång tid tar det för er att tömma släpet, och kan man få en kopp kaffe under tiden ?

    - Nä, vi tömmer inte några släp, det får du sköta själv.

    - VA, menar du att jag måste först köra hit skräpet och sedan tömma släpet själv ?

    - Ja, så är det nog.

    - Men va fan, vad gör du då här, du bara står där ju. Kan inte du tömma släpet åt mig ?

    - Nej, det är inget som åligger oss som handhar återvinningen.

    - Menar du att alla måste göra detta själv ?

    - Jajamensan, titta dig omkring, alla bär och tar hand om sitt eget skräp.

    - Men, jag vet ju inte var jag skall lägga allt mitt skräp.

    - Det är bara att antingen läsa på skyltarna, se där exempel RENT TRÄ, eller fråga oss som jobbar här.


    Ungefär här får gubben en blålila ton i ansiktet, han säger inget, men man kan nog se att han förbannar
    alla idioter som har uppfinnit detta system, samt en stilla undran varför feodalsystemet inte är kvar.

    Sist jag slängde en blick mot honom stod han med en pinnastol i handen, mitt på tippen, väldigt förvirrad
    läsandes på skyltarna.

    Vet inte om jag tyckte synd om honom för att hans världsbild hade naggats i kanten, eller om jag tyckte
    att det var på tiden att vissa personer kommer in på 2000 talet......


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Vah världsekonomin? *tittar lätt vindögd upp från mitt tradenom-lärdomsprov*

    Vad de hade att göra med världsekonomin hänger jag inte med i men rätt kul historia i alla fall Kan bara jämföra med min farmor som hänger på facebook nästan mer än jag och som absolut har en mer fancy dator än vad jag har - däremot ska man akta sitt språk rätt noga när man pratar med henne om man inte vill ha en tillsägelse.

    Konsaterar att det är lite olika hur den äldre generationen tar dess nya tider ^^

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #3
      påminner mig om en annan episod på tippen om en man som skulle backa släpet dit det skulle å säger åt sin fru att kolla när han backar. han säger inte vad hon ska kolla på eller om hon ska säga till om något. så han trycker pedalen i botten å backar å naturligtvis så går ja släpet inte åt det hållet han tänkt sig så det viker av åt sidan å som ni vet när ett släp svänger för mycket finns risken att det tar i "baken" på bilen, vilket nästan hände.
      så, gubben har alltså sagt åt sin fru att kolla, vilket hon gjorde, han backar sen i ungefär 50km/h, släpet far iväg å viker sig. han tvärnitar, öppnar dörren å vrålar åt kärring, "du skulle ju kolla för helvete" han är rosenrasande å menar på att det var hennes fel att släpet svängde.
      kärringen cool lugn "jag kollade hela tiden"....

      jag dog lite av skratt.....
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      Arbetssätt...