Frågan om Halal slakt i Sverige ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sina_aslami
    • August 2009
    • 56

    #91
    Ursprungligen postat av Vandal
    "När de helgade månaderna gått till ända skall ni döda avgudadyrkarna, var ni än träffar på dem; tag dem till fånga och omringa dem och lägg er i försåt för dem. Men om de visar ånger och villighet att förrätta bönen och betala allmoseskatten, lämna dem då i fred – Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig." (9:5)

    "Och döda dem (de otrogna) då var ni än möter dem och fördriv dem från de platser varifrån de har fördrivit er; ja, förtryck är ett värre ont än döden. " (2:191)

    För din information kan jag säga att ingen icke-muslim har avrättas under islam krigarna. När muslimer tog över ett område då tvingade de folket att antingen bli muslimer och slippa betala skatt eller bli inte muslim och betala skatt. Människor hade ett val .
    Medan vi vet också att korståget innebar bli kristen eller dö .

    Den meningen som du har skrivit den är en översättning av de arabiska texterna i koranen och har tappat helt sin mening så står absolut inte i koranen.

    Kommentar

    • Vandal
      • January 2006
      • 1655

      #92
      Ursprungligen postat av sina_aslami
      Om folket tolkar religioner på felaktig sätt så är det väl inte religioners fel.
      [/SIZE][/FONT]
      Jag hävdar det... men jag får ju tydligen inte tolka något eftersom jag inte bekänner mig till någon religion...

      BACK TO TOPIC!
      over and out /Petter
      Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

      http://saltvattenvandal.blogspot.com/

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #93
        agree.

        BACK TO TOPIC!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #94
          Väx upp - det gäller flera i denna tråd.

          Om ni i fortsättningen på minsta sätt knystar oförskämdheter mopt andra i tråden så kommer HELA era inlägg att delats
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #95
            Citerar mitt första inlägg!
            Jag var rädd att det här skulle vridas till politik/religion och inte mot djurens lidande.


            Om man läser vissa poster i den här tråden förundras man inte varför krig kan startas på mindre grunder än hur man slaktar djur.
            Jag har sätt djur tagas av daga på många tokiga och brutala sätt i många länder(även Sverige) och av folk från många religiösa falanger. Däribland Judar, Muslimer och Kristna. Jag kan inte säga att den ena är bättre än den andra. Vi har helt enkelt olika värderingar. Sedan måste man anpassa sig till de seder, bruk och lagar som gäller där man befinner sig.


            Sedan undrar jag om det är så mycket gräsligare, om en bonde i Afghanistan ställer sin Get mot Mecka och läser en bön, innan han slaktar familje geten med de medel och enligt de traditioner han har lärt sig. Än hur man behandlar djuren i en slakterifabrik i Sverige. Det är inte bara själva dödsmomentet som förorsakar lidande.

            Ursprungligen postat av bossep
            Jag äter både kött, Fisk och annat. Dock ej fjäderfä av rena självbevarelse driften.

            Jag anser att människan såväl som alla andra djur har rätt att döda för att skaffa mat på bordet. Dock bör vi göra det utan att förorsaka onödigt lidande.


            Dessutom anser jag att det är utomordentligt farligt att blanda in Politik och Religion i dessa frågor.


            Jag har själv bott större delen av mitt liv som invandrare i olika länder och alltid fått rätta mig i den politik och religion som styr. Det sunda förnuftet borde säga att man som gäst i ett land anpassar sig till landets rådande lagar. Vill jag inte äta kött som inte är slaktat på ”mitt” vis får jag äta palsternackor i stället.

            Vi är ju som grisen allätare!
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #96
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Väx upp - det gäller flera i denna tråd.

              Om ni i fortsättningen på minsta sätt knystar oförskämdheter mopt andra i tråden så kommer HELA era inlägg att delats
              Du får ta fram din Virtuella slaktmask och bedöva dom lite!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • janne dansk
                • June 2004
                • 1740

                #97
                Ursprungligen postat av Dre
                Jag har annan erfarenhet av jakt. I normalfallet tvärdör djuret med ett skott i hjärtat. Förblödning via halspulsåder tar 10 minuter till en halvtimma.
                Var har du fået dett ifrån , om du skär av halsen så tar dett 20-30 sek. innan djuret blivar medvetslös o efter 2min är dett inget liv idet . när du jagar o skjuter ett djur , hur ofta träffar du hjärtet , jag vill påstå att i 9 utav 10 fall träffas lungarna , och djuret "druknar" i sitt eget blod . tänk dig ett rådjur , hur stort är hjärtat ? att träffa dett varje gång är omöjligt
                //janne
                Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #98
                  Då hela min släkt jagar och jag själv otalet gånger varit med på jakt som ung. Du behöver inte träffa rakt på hjärtat för att djuret ska dö. Det räcker att träffa området då stannar hjärtat.

                  Om du skär av pulsådern som pumpar hjärtat så länge hjärnan kan jobba och det tar ett bra tag att tömma hela kroppen på blod, dvs hjärnan får syre rätt länge efter att ådern är skuren. Och efter otaliga vitnessmål från min farbror och andra som jobbat i många år i etiopien där hala utförs utan bedövning. Getter och får springer omkring och bölar hur länge som hellst. Men visst,"Det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö."
                  Checking out...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...