Frågan om Halal slakt i Sverige ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #76
    Ursprungligen postat av roosterboy
    och nu kan jag ju klargöra för alla (inte minst kjell som verkligen är på krigsstigen) att jag inte har ett piss emot vare sig judar, muslimer, kristna eller någon annan religiös grupp. Jag har problem med religion, men inte människorna bakom den religiösa masken.
    Jag är själv ateist och är självklart inte medlem i någon kyrka. Jag ser inget positivt med någon religion och mina barn är självklart inte döpta (sjukt system vi har här att det är tillåtet att tvångsansluta spädbarn till en religion).

    Dock så råder det religionsfrihet och var och en har självklart rätt att utöva sin egen religion i enlighet med gällande lag.

    Videon som visades var inte inspelad i Sverige utan det var en "valvideo" som avslutades med - "Vill vi ha det så här i Sverige i fortsättningen? Tänk på det när du röstar den 19 september." Sedan klipptes den av.

    Slakt utan bedövning är som sagt förbjuden i Sverige sedan 1937 och det kommer knappast att bli tillåtet här igen - oavsett vem som sitter vid makten. Så enda anledningen till att dra upp det i Sverige är egentligen att använda det som vapen mot vissa folkgrupper samt i en osund valrörelse.

    Undrar vilket parti som presenterar en video (inspeklad i Sverige) på "griseriet med smågrisar" - med slutklämmen. "Så här fungerar det i Sverige idag. Säg nej till det när du röstar den 19 september"
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #77
      Ursprungligen postat av Dre
      Min farbror som är (ickeblödig) jägare från norrland höll på att spy första gången han såg det. Befolkningen som ska lära sig dessa seder mår också illa och tycker det är konstigt men får noga höra att det är viktigt att djuret blöder ordentligt och det kan det bara göra om det står upp och är piggt och vaket när döden kommer. Med tiden accepteras metoden, annars kan man ju inte vara riktigt troende.

      Fotnot: Givetvis representerar inte detta en hel religion och jag har ingen aning om vilken spridning denna metod utan bedövning har och uppenbarligen kommer det inte att komma ifråga för Sverige. Men det vore ju tråkigt att blunda för det hela.
      Utan att på något sätt försvara slakt utan bedövning (anser inte att förbudet i Sverige skall slopas) så är det nog ändå så som jag skrev ovan att den korrekt utförd så är trots allt i så fall jakt en mer utdragen och stressande avlivningsmetod (är inte emot jakt själv - har själv jagat). Dock inte så blodig - men jag tror tyvärr som så att många ser mängden blod som det avgörande för om ett djur lider eller inte. Är det lite blod - så innebär det minimal plåga och tvärtom. Inget kan vara med fel.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #78
        Nej att skära halsen av djur utan bedövning låter ju grymt och även om jag också är för jakt (och när man jagar så ska man ju sträva efter att första skottet ska vara dödande) så har jag nog hört flera skräckhistorier om jakten också.. Som att någon gammal gubbe som såg så dåligt att han inte borde få jaga mer satte hur många skott som helt i en älgkalv utan att lyckas döda den och när ammunitionen tog slut slutade det med att han fick rusa fram och kväva stackaren.. Tror (hoppas) att han inte fick vara kvar så läne i jaktlaget efter det...

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #79
          Det är ändå märkligt att den här diskussionen kommer nu, det är väl ändå usel timing. Vad som har hänt, i verkligheten alltså, inte enligt rykten och löst prat, är att vi just nu efter hårt arbete från svenska politiker har klarat att behålla vårt förbud mot skäktning. EU-parlamentet ville införa regler som skulle tvingat oss att luckra upp vårt förbud men det slipper vi nu.





          Om man nu - vilket jag förmodar att alla här är - är motståndare till obedövad slakt så är det alltså helt uppåt väggarna att skälla på svenska politiker. Det som vi skall göra nu är i stället att tacka dem för ett bra jobb som lett till att vi får behålla förbudet här.


          När det gäller religion så lär det bli svårt att hitta någon som är mindre anfäktad av det än jag. Jag är också bekymrad över att religioner försöker styra i samhället men ändå, rätt skall vara rätt. Det finns förvisso muslimer som mer än gärna skär halsen av obedövade djur, jag har själv råkat ur för den sorten, har man får så kommer det förr eller senare någon förfrågan åt det hållet. Det skall inte alla andra muslimer få lida för, många av dem som bor här nu är rätt moderna i tänkandet och de flesta går att påverka med information. Är det ett problem med muslimer och slakt här så är det allas vårt fel på den grunden att vi inte informerat och påverkat tillräckligt.

          Däremot så är det definitivt problem med judar, där verkar det svårare att hitta rimliga kompromisser. Min inställning är att religionsfrihet är bra men att den inte sträcker sig till djurplågeri. Vill man inte äta kött som kommer från djur som slaktats på ett anständigt sätt så får man äta morötter. Punkt.

          Fast det som egentligen är problemet är varken judar eller muslimer utan fundamentalister. De som benhårt tror att regler som kanske kunde ha nån slags relevans för många hundra år sen måste tillämpas till hundra procent nu också ställer till det i dagens samhälle oavsett vart de hör hemma. Somliga av dem hanterar ju också saken på ett rent obegripligt sätt, vi har ju t ex kristna som envetet hävdar att homosexualitet är synd för att det står så i bibeln men ändå glatt äter skinka även om grisen sägas vara oren och inte tackar nej till blodpudding även om bibelns syn på saken är att de som förtär blod skall utrotas av gud.

          Det som är ett problem är inte svenska politikers hållning. Den saken är avklarad. Inte heller är muslimer ett egentligt problem, där finns det en lösning. Problemet är fundamentalister, oavsett om de nu är judar och insisterar på att få skära halsen av obedövade djur eller muslimer som tror att de kommer till paradiset om de spränger nog många otrogna eller kristna som anser att det inte är nåt problem alls om vi utrotar arter och föröder jorden eftersom gud ändå snart ingriper, oavsett vad stollarna har för etikett så är problemet fundamentalisterna. Det problemet löser vi inte genom att kasta skit på de som är moderata och vettiga. Att dra alla över en kam gör snarare problemet värre.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #80
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Utan att på något sätt försvara slakt utan bedövning (anser inte att förbudet i Sverige skall slopas) så är det nog ändå så som jag skrev ovan att den korrekt utförd så är trots allt i så fall jakt en mer utdragen och stressande avlivningsmetod (är inte emot jakt själv - har själv jagat). Dock inte så blodig - men jag tror tyvärr som så att många ser mängden blod som det avgörande för om ett djur lider eller inte. Är det lite blod - så innebär det minimal plåga och tvärtom. Inget kan vara med fel.
            Jag har annan erfarenhet av jakt. I normalfallet tvärdör djuret med ett skott i hjärtat. Förblödning via halspulsåder tar 10 minuter till en halvtimma.
            Checking out...

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #81
              Ursprungligen postat av Bygert
              Det är ändå märkligt att den här diskussionen kommer nu, det är väl ändå usel timing. Vad som har hänt, i verkligheten alltså, inte enligt rykten och löst prat, är att vi just nu efter hårt arbete från svenska politiker har klarat att behålla vårt förbud mot skäktning. EU-parlamentet ville införa regler som skulle tvingat oss att luckra upp vårt förbud men det slipper vi nu.





              Om man nu - vilket jag förmodar att alla här är - är motståndare till obedövad slakt så är det alltså helt uppåt väggarna att skälla på svenska politiker. Det som vi skall göra nu är i stället att tacka dem för ett bra jobb som lett till att vi får behålla förbudet här.
              Kul att höra. Jag har stort förtroende för vår regering.
              Checking out...

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #82
                Ursprungligen postat av Dre
                Kul att höra. Jag har stort förtroende för vår regering.
                Det har inte jag - men DET skall vi nog inte diskutera i denna tråd
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • roosterboy
                  • September 2010
                  • 1094

                  #83
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Jag är själv ateist och är självklart inte medlem i någon kyrka. Jag ser inget positivt med någon religion och mina barn är självklart inte döpta (sjukt system vi har här att det är tillåtet att tvångsansluta spädbarn till en religion).

                  Dock så råder det religionsfrihet och var och en har självklart rätt att utöva sin egen religion i enlighet med gällande lag.

                  Videon som visades var inte inspelad i Sverige utan det var en "valvideo" som avslutades med - "Vill vi ha det så här i Sverige i fortsättningen? Tänk på det när du röstar den 19 september." Sedan klipptes den av.

                  Slakt utan bedövning är som sagt förbjuden i Sverige sedan 1937 och det kommer knappast att bli tillåtet här igen - oavsett vem som sitter vid makten. Så enda anledningen till att dra upp det i Sverige är egentligen att använda det som vapen mot vissa folkgrupper samt i en osund valrörelse.

                  Undrar vilket parti som presenterar en video (inspeklad i Sverige) på "griseriet med smågrisar" - med slutklämmen. "Så här fungerar det i Sverige idag. Säg nej till det när du röstar den 19 september"
                  det partiet med samvete, tyvärr så finns det inte något sådant i detta land
                  (förutom det enda bra partiet i hela jävla landet, medborgarforum, ett lokalparti här i stan)
                  All we are, we are.

                  Kommentar

                  • sina_aslami
                    • August 2009
                    • 56

                    #84
                    Ursprungligen postat av roosterboy
                    jag kan INTE respektera en religion som klart och tydligt anser att alla icke-muslimer ska avrättas (ja, jag har läst koranen så jag tror inte bara på nätrasister)
                    Är du helt dum i huvudet att skriver falska meningar? Var någonstans i koranen står det att alla icke-muslimer ska avrättas? Islam är den mest fredligaste religioner som finns.
                    Sluta skriva massa skit som du har ingen aning om.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #85
                      jag anser att den fredligaste religionen skulle kunna vara buddhismen.
                      nu är jag inte buddist men jag skulle aldrig kunna tänka mig att ställa mig bakom vare sig kristendomen,islam eller judendomen. tanken med religon är (förhopningsvis) att de ska leda till något gott, men lik förbannat så blir det konflikter pga religoner.

                      såååå mycket ont har hänt i relgionens namn.

                      Kommentar

                      • Vandal
                        • January 2006
                        • 1655

                        #86
                        "När de helgade månaderna gått till ända skall ni döda avgudadyrkarna, var ni än träffar på dem; tag dem till fånga och omringa dem och lägg er i försåt för dem. Men om de visar ånger och villighet att förrätta bönen och betala allmoseskatten, lämna dem då i fred – Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig." (9:5)

                        "Och döda dem (de otrogna) då var ni än möter dem och fördriv dem från de platser varifrån de har fördrivit er; ja, förtryck är ett värre ont än döden. " (2:191)

                        Men jag bryr mig inte så länge jag inte ska ses som en del i ett kalifat...

                        Vem drog egentligen diskussionen off topic? vem började hävda att kritik av en oetisk slaktmetod var kritik mot muslimer?

                        Jag är glad att vi har en regering som kämpade för rätten att behålla bedövningen... och jag är till hundra procent positiv till att uppmärksamma smågaltars situation...
                        over and out /Petter
                        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • drd
                          • March 2004
                          • 5586

                          #87
                          Men för satan kan inte nån vettig människa halalslakta vår korkade statsminister och dom andra som tycker att det ska vara tillåtet i sverige som på filmen i första inlägget och sticka upp dom på en pinne tills dom slutar sprattla ?

                          Vänder för fan sig i magen fortfarande även om det nu var en stund sen man såg en minut eller så sen stängde jag av.
                          ________________________________________________

                          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                          Kommentar

                          • sina_aslami
                            • August 2009
                            • 56

                            #88
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            jag anser att den fredligaste religionen skulle kunna vara buddhismen.
                            nu är jag inte buddist men jag skulle aldrig kunna tänka mig att ställa mig bakom vare sig kristendomen,islam eller judendomen. tanken med religon är (förhopningsvis) att de ska leda till något gott, men lik förbannat så blir det konflikter pga religoner.

                            såååå mycket ont har hänt i relgionens namn.

                            Ja du kanske har rätt men jag menade faktiskt att islam är mer fredlig religion bland de tre huvud religionerna (islam, kristendomen, judendomen). Jag blir förbannad när någon skriver att i koranen står det att alla icke-muslimer ska avrättas. ( falsk påstående).
                            Om folket tolkar religioner på felaktig sätt så är det väl inte religioners fel.

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #89
                              kände att jag slirade OT med.

                              vi pratar halal-slakt. inte religon.

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #90
                                Ursprungligen postat av sina_aslami
                                Ja du kanske har rätt men jag menade faktiskt att islam är mer fredlig religion bland de tre huvud religionerna (islam, kristendomen, judendomen). Jag blir förbannad när någon skriver att i koranen står det att alla icke-muslimer ska avrättas. ( falsk påstående).
                                Om folket tolkar religioner på felaktig sätt så är det väl inte religioners fel.
                                helt rätt.

                                det står säkerligen något suspekt om att "nån ska straffas/avrättas om man inte följer gud etc" eller så i koranen men det finns i bibeln med så jag håller med om att det inte är ett hållbart argument.

                                menmen. back to halalslakten igen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...