Skapade Gud jorden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #46
    Fast då kanske man inte borde kalla det "Jul" som ju idag = firandet av Kristi födelse, utan Midvinterblot istället

    Kommentar

    • Icecoffee
      • November 2010
      • 447

      #47
      Ursprungligen postat av erikthur
      Jag är inte själv troende tror jag åtminstone.
      Men julen i vår tappning - chistmas - firas ju pga jesus kristus födelse.
      Så borde inte alla som inte tror på Gud sluta fira jul då.
      Det är ju faktiskt en religös högtid glöm inte det.
      det är väll den kristna tappningen av jul?
      Vi firar inte jul i min familj, inte på det sättet, vi träffas och äter gott.

      kanske liknar det mer den fornnordiska högtiden? midvinterblot, jämför detta med midsommar, även den en fornnordisk högtid men tillika finns en kristen anpassning.

      ta julen för va det är. en kall månad där man myser med sina närmsta
      Cogito, ergo sum
      (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
      (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

      Kommentar

      • Icecoffee
        • November 2010
        • 447

        #48
        Ursprungligen postat av Joacim
        /J *vars feber nu klättrar ivrigt upp mot nya höjder...*
        Panodil för bövelen !!
        Cogito, ergo sum
        (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
        (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

        Kommentar

        • Joacim
          • December 2003
          • 964

          #49
          Nene, Jol var tydligen en förkristen benämning på Midvinterblot så helt ute och cyklar är vi "hedningar" inte ändå
          Det finns 10 sorters människor här på jorden.
          De som förstår binära tal och de som inte gör det.

          Kommentar

          • Joacim
            • December 2003
            • 964

            #50
            Ursprungligen postat av Icecoffee
            Panodil för bövelen !!
            OT - Oh ja. Jag måste hålla nere febrandet ett tag till eftersom jag fortfarande har en kotte som är sjuk. Det blir för meckigt om jag blir utslagen samtidigt som jag har barnen här hemma
            Det finns 10 sorters människor här på jorden.
            De som förstår binära tal och de som inte gör det.

            Kommentar

            • Mollusken
              • November 2010
              • 57

              #51
              Ni som enbart tror på vetenskapen, var kommer människovärdet in?
              Senast redigerad av Mollusken; 14 December 2010, 11:44.

              Kommentar

              • Joacim
                • December 2003
                • 964

                #52
                Ursprungligen postat av Mollusken
                Ni som tror på vetenskapen, var kommer människovärdet in?
                Oj, det där är en inte helt oväsentlig fråga.

                Som jag ser det finns inget generellt människovärde utan det är beroende på inom vilken sfär, utgått från den egna individen, en människa befinner sig i. Som ex: Själv står sig närmast, därefter genetiska barn, närmast familj, vänner, eventuellt samfund, stad, län, land, allians osv. Som samfund kan alltså religiös uppfattning eller rollspelsförening ingå. Märk väl, detta var endast ett grovt exempel.

                När det sker stora katastrofer där vi kan identifiera oss med offren så hamnar de, genom medias försorg, i en av våra sfärer trots att vi egentligen inte har något gemensamt med dessa och inte hade höjt ett ögonbryn om vi ovetandes låtit katastrofen skörda liv.
                Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                De som förstår binära tal och de som inte gör det.

                Kommentar

                • roosterboy
                  • September 2010
                  • 1094

                  #53
                  Ursprungligen postat av Mollusken
                  Ni som enbart tror på vetenskapen, var kommer människovärdet in?
                  tror inte att man ska snacka människovärde och religion samtidigt. Enligt de 2 störssta religionerna (kristendom och islam) så är icketroende värda piss. Har läst både bibeln och koranen flertalet gånger och det är ytterst skrämmande läsning, i bibeln är det mer dolda budskap, koranen är iaf rakt på sak, icketroende ska avrättas.
                  Var låg människovärdet i självmordsbombningen? Var ligger människovärdet i könsstympning?

                  Nej, religion i sin rätta form och människovärde är jävligt skilda saker.
                  All we are, we are.

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #54
                    Ursprungligen postat av roosterboy
                    tror inte att man ska snacka människovärde och religion samtidigt. Enligt de 2 störssta religionerna (kristendom och islam) så är icketroende värda piss.
                    Där håller jag inte med! Vad hände med "Gud älskar alla"?
                    Kristendomens grundbudskap är ju kärlek, att Gud älskar alla. Tyvärr finns det ju de som tycker att "visst, Gud älskar alla, men han älskar nog mig mer för jag är troende" Men enligt mig är det helt förkastligt!

                    Kommentar

                    • Mollusken
                      • November 2010
                      • 57

                      #55
                      Ursprungligen postat av roosterboy
                      tror inte att man ska snacka människovärde och religion samtidigt. Enligt de 2 störssta religionerna (kristendom och islam) så är icketroende värda piss. Har läst både bibeln och koranen flertalet gånger och det är ytterst skrämmande läsning, i bibeln är det mer dolda budskap, koranen är iaf rakt på sak, icketroende ska avrättas.
                      Var låg människovärdet i självmordsbombningen? Var ligger människovärdet i könsstympning?

                      Nej, religion i sin rätta form och människovärde är jävligt skilda saker.
                      Kan du inte berätta mer om hur du hittat dolda budskap i bibeln om att icketroende inte är värda något?

                      Om enbart vetenskapen är det rätta, hur kommer det sig att naturen har utvecklat oss så att vi känner sorg när människor, vi inte har någon koppling till, dör, det är ju bara de som är svaga och det är därför de sorteras ut av naturen.

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #56
                        Folk undrar hur man får ihop "Gud skapade jorden" med Big Bang och allt det där. Något fick ju Big Bang att inträffa också eller?! Jag säger, Gud skapade jorden, genom big bang!

                        Kommentar

                        • roosterboy
                          • September 2010
                          • 1094

                          #57
                          Ursprungligen postat av Mollusken
                          Kan du inte berätta mer om hur du hittat dolda budskap i bibeln om att icketroende inte är värda något?

                          Om enbart vetenskapen är det rätta, hur kommer det sig att naturen har utvecklat oss så att vi känner sorg när människor, vi inte har någon koppling till, dör, det är ju bara de som är svaga och det är därför de sorteras ut av naturen.
                          har du läst bibeln, med opartisk utgångspunkt? Då borde jag inte behöva förklara för dig.
                          Och what? Vad har empati med saken att göra? Allas våra tekniska he-men japanerna gör ju enorma framsteg med att ta fram dessa drag även hos robotar, är alla japaner egentligen kloner av pappa jehova?

                          Och om nu pappa jehova har skapat jorden, och av någon konstig anledning en jävla massa andra, obebodda planeter, varför finns tydliga bevis på att jorden är betydligt äldre än vad bibeln och koranen påstår?

                          Nu anser jag itne att det är något fel på religion, går själv i kyrkan de flesta söndagar, religion kan vara mysigt, men fanatiker och vetenskaps blinda byfånar är något helt annat.

                          Förstår itne hur du kan sitta och ifrågasätta vetenskapen... PÅ EN DATOR.
                          All we are, we are.

                          Kommentar

                          • roosterboy
                            • September 2010
                            • 1094

                            #58
                            Ursprungligen postat av Miliimli
                            Folk undrar hur man får ihop "Gud skapade jorden" med Big Bang och allt det där. Något fick ju Big Bang att inträffa också eller?! Jag säger, Gud skapade jorden, genom big bang!
                            Haha, han fes på en tändare, i've seen it!
                            All we are, we are.

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #59
                              Haha "Vicken jääkla smäll" eller vad

                              Kommentar

                              • roosterboy
                                • September 2010
                                • 1094

                                #60
                                haha precis!

                                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                                All we are, we are.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...