Man blir bara så trött och förbannad.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • platoman
    • March 2010
    • 61

    #16
    Ursprungligen postat av Rambo
    Eftersom jag är officer tycker jag naturligtvis att det är ok att i krig eller i en krigsliknande situation använda dödligt våld. Dessutom är jag övertygad om att militärt våld och hot om militärt våld är en mycket viktig komponent i lösandet av vissa konflikter (dock aldrig den enda komponenten).

    Att man dödar någon betyder inte att man inte behöver visa respekt för den personen (därför skrattar man inte när en kropp blir överkörd, iof kan det vara en stress reaktion men det bör undvikas)

    Att USA med allierade inte skulle gått in i Irak när de gjorde det men att nu när de är där inte bara kan åka hem är en annan något mer komplex fråga.
    Väl valda ord...

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      Ursprungligen postat av erikthur
      Och Marx och Engels skulle vara din morgonbön så att säga...
      o vad är problemet med det??? mycket trevligare än den kapitaliska bönen vi ber nu tycker jag.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #18
        Ursprungligen postat av platoman
        Givet att väpnad konflikt kan i sig anses som något försvarbart kan jänkarnas agerande inte klandras. De sk irakiska frihetskämparna är inte skyddade enligt folkrätten eller krigsrätten. De är att anses som olagliga kombantanter och skyddas ej av de regler som gäller för stridande styrkor. De är sålunda fria mål och får bekämpas vid upptäckt. Så långt krigsjuridiken.
        den Krigsjuridiken satte Bush upp. så jag håller inte med dig. Samma med Guantanmobasen. Plötsligt utanför all kontroll för de var inte "lagliga kombatanter" o ska därmed inte befattas under regler för krigsfångar.
        Det bestämde Bush med...o som vi vet var ju han inte den brightaste El Presidente som staterna haft.

        Kommentar

        • platoman
          • March 2010
          • 61

          #19
          Ursprungligen postat av hannesc
          den Krigsjuridiken satte Bush upp. så jag håller inte med dig. Samma med Guantanmobasen. Plötsligt utanför all kontroll för de var inte "lagliga kombatanter" o ska därmed inte befattas under regler för krigsfångar.
          Det bestämde Bush med...o som vi vet var ju han inte den brightaste El Presidente som staterna haft.
          Nope.... detta är sedan länge internationellt erkända krigslagar. Civilklädda och beväpnade kämpar som kutar runt i tätbebyggda områden samt blandar sig med civilbefolkning som skydd omfattas inte av vare sig genevekonventionen elller andra skyddsregler... så är det bara. Naturligtvis ursäktar det inte övergrepp och felbedömningar men diskussionen måste ändå bygga på fakta för att den ska vara meningsfull.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #20
            Ursprungligen postat av hannesc
            o vad är problemet med det??? mycket trevligare än den kapitaliska bönen vi ber nu tycker jag.
            Problemet är den otrevliga diktaturen som då skulle följt med - det onda sovjetimperiet.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • JacobT
              • January 2009
              • 573

              #21
              vad fan skulle det vara bra för, varför skjuta Civila som inte har gjort något. det är inte ett jävla dator spel
              ><(((*>
              *> MVH jacob
              ><(((*>

              Kommentar

              • wowilolmoma
                • January 2010
                • 317

                #22
                asså jag vågar inte ens kolla! :S jag har vart inne på denhär forumet många gånger men har aldrig vågat klicka...
                60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
                190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
                Å en kissemiss

                Kommentar

                • Rambo
                  • February 2004
                  • 672

                  #23
                  Ursprungligen postat av JacobT
                  vad fan skulle det vara bra för, varför skjuta Civila som inte har gjort något. det är inte ett jävla dator spel
                  Beväpnade personer utan uniform klassas som "krigsbanditer" enligt genevekonventionen och får bekämpas.
                  Om man upptäcker en grupp beväpnade personer inne i ett fientligt område så väntar man inte på att de ska öppna eld mot en själv eller ens kamrater.
                  575l Åleds
                  80l JAD
                  Tiffany - perser/norskskogskatt
                  Lizton - renrasig Bengal

                  Kommentar

                  • JacobT
                    • January 2009
                    • 573

                    #24
                    Ursprungligen postat av Rambo
                    Beväpnade personer utan uniform klassas som "krigsbanditer" enligt genevekonventionen och får bekämpas.
                    Om man upptäcker en grupp beväpnade personer inne i ett fientligt område så väntar man inte på att de ska öppna eld mot en själv eller ens kamrater.
                    ja jag vet, men det låter som de tror att det är ett dator spel men det är faktiskt riktiga människor!
                    ><(((*>
                    *> MVH jacob
                    ><(((*>

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #25
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Problemet är den otrevliga diktaturen som då skulle följt med - det onda sovjetimperiet.
                      haha! aaa kan väll hålla med om att sovjet inte var toppen kanske, men kan inte riktigt skirva under på att USAs "styre" är så mycket bättre. mår mest dåligt av deras utrikespolitk (o inrikes med för den delen.) (ska väl tillägas att det blivigt en smula bättre sen Obama, men det är bara på vissa punkter)

                      Kommentar

                      • Rambo
                        • February 2004
                        • 672

                        #26
                        Ursprungligen postat av JacobT
                        ja jag vet, men det låter som de tror att det är ett dator spel men det är faktiskt riktiga människor!
                        Ganska vanligt fenomen hos piloter och andra som strider på stora avstånd där motståndaren blir avpersonifierad. Hjärnan verkar skydda sig genom att intala sig själv att det inte är på riktigt.
                        575l Åleds
                        80l JAD
                        Tiffany - perser/norskskogskatt
                        Lizton - renrasig Bengal

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #27
                          Ursprungligen postat av JacobT
                          ja jag vet, men det låter som de tror att det är ett dator spel men det är faktiskt riktiga människor!
                          Jag förstår inte alls vad du menar, enligt mig så låter det som vanligt "combat" talk, förutom då när dom skrattar etc efter striden.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...