Installera diskmaskin??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    Installera diskmaskin??

    Fick en bänk diskmaskin (beg.) av sambons bror, de haft den något år.
    Problemet är att vi här hemma inte har ngn "uttag" till vatten eller liknande från blandarn. Det finns en grej som man kan koppla diskmaskinen till u n d e r diskbänken, och då måste man borra hål i skåpet.

    Jag vill veta om det finns ett smidigare sätt att koppla ihop en diskbänkmaskin. Har sett en mackapär som man fäster in på kranens munstycke, men det är tydligen inte så bra att ha en sån....

    Någon som är duktig och kan ge tips på hur man kan göra??
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag fick hem en bänkdiskmaskin förra veckan jag med. kopplade bara på kranen. gå till en rör-krängare så fixar de du behöver. avloppet går bara ner i vasken. jag är toknöjd med min!!! slippa diska!!! aaaaaallt går i maskinen! såååå skönt

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #3
      Neee, det är inte bara att gå till en rör-krängare
      bytte de blandare på din?? dvs kranen och allt?
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Vandal
        • January 2006
        • 1655

        #4
        Jag kopplar min direkt på kranen med en omvandlare, M22 till R15 tror jag det är... om det är bra för blandaren låter jag vara osagt... bra för mig är det däremot då jag slipper diska... enda jobbiga är att man inte kan använda kranen när maskinen är igång...
        over and out /Petter
        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #5
          Ursprungligen postat av Vandal
          Jag kopplar min direkt på kranen med en omvandlare, M22 till R15 tror jag det är... om det är bra för blandaren låter jag vara osagt... bra för mig är det däremot då jag slipper diska... enda jobbiga är att man inte kan använda kranen när maskinen är igång...
          Måste man använda kranen när diskmaskinen är igång??
          Exakt en sån grej är det jag ät ute efter, vart köpte du M22 till R15 ??
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Vandal
            • January 2006
            • 1655

            #6
            Iallafallom man kommer på att man vill brygga sig en kopp kaffe... Köpte min på en Järnia-butik för typ en femtiolapp...
            over and out /Petter
            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

            http://saltvattenvandal.blogspot.com/

            Kommentar

            • myslas
              • February 2008
              • 672

              #7
              Problemet med en sådan lösning är att blandaren inte är gjord för sådana vattentryck och risken är att man till slut får en vattenläcka. Och får man det så gäller inte försäkringen.

              Jag lät min hyresvärd koppla in min bänkdiskmaskin. Skulle kostat 700 spänn vilket jag tyckte var ok men vad de inte nämnde något om var att de var tvungna att byta blandare och lite annat i mitt kök så till slut blev kostnaden ungefär 2000.

              Fast nu fungerar det hur som helst och jag behöver inte oroa mig för packningar som spricker.

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #8
                jag är så glad att jag har en fullstorleksmaskin inbyggd från förra ägaren :P inte bara pga krångligheter med slangar på diskbänken men även två ungar som ska ha 349673489 mellanmål om dagen känns det som
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Ursprungligen postat av myslas
                  Problemet med en sådan lösning är att blandaren inte är gjord för sådana vattentryck och risken är att man till slut får en vattenläcka. Och får man det så gäller inte försäkringen.

                  Jag lät min hyresvärd koppla in min bänkdiskmaskin. Skulle kostat 700 spänn vilket jag tyckte var ok men vad de inte nämnde något om var att de var tvungna att byta blandare och lite annat i mitt kök så till slut blev kostnaden ungefär 2000.

                  Fast nu fungerar det hur som helst och jag behöver inte oroa mig för packningar som spricker.
                  Jag fick den i julklapp och är inte sugen på att slänga ut 2000kr för en ny blandare när man bor i hyreslgh.


                  Ursprungligen postat av Marnat
                  jag är så glad att jag har en fullstorleksmaskin inbyggd från förra ägaren :P inte bara pga krångligheter med slangar på diskbänken men även två ungar som ska ha 349673489 mellanmål om dagen känns det som
                  Haha, här blir det inte 349673489 mellanmål om dagen. Men skönt att inte hela tiden ha torra händer. Dessutom är jag inte förtjust i att diska, städa överlags.
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    ne jag bytte inte blandare. jag gjorde som en annan här. M22 o R15. R15 köpte jag på biltema eller jula..kommer inte ihåg..o det var M22an som jag fick hos rörkrängare.

                    Ja kranen måste vara på när du använder diskmaskinen. du kan alltså inte få nått vatten i köket medand maskinen går. eftersom den är kopplad på kranen. men det tar ju bara en halvtimme så det kan man ju leva med.

                    Kommentar

                    • myslas
                      • February 2008
                      • 672

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nubi
                      Jag fick den i julklapp och är inte sugen på att slänga ut 2000kr för en ny blandare när man bor i hyreslgh.
                      Nä, och det ville inte jag heller egentligen men det blev som det blev. Dessutom hade jag nog fått byta blandaren ändå för jag hade en sådan där gammal med två kranar på.

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #12
                        Har en "ny" blandare, utan två kranar.
                        Suck, känns som det aldrig är meningen att jag ska ha diskmaskin,
                        Omständigt och inga bra lösningar, om man inte köper en "vanligt" diskmaskin som står på golvet.
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • travianplayer
                          • October 2009
                          • 1201

                          #13
                          diskmaskin Vafan nubi äru lat???
                          Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            men Nubi.. vad är det som är så jobbigt? ring en rör-firma o säga att du ska koppla på en bänkdiskmaskin på en kran i köket. så kommer de hjälpa dig. för mig gick det på 5 min. sen gick fasen maskinen hela kvällen

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #15
                              jobbiga är att man får en diskmaskin och så får man pröja lika mkt som en ny maskin för att få den installerad...it sucks!

                              får ta och göra det, kanske de tycker synd om mig och mina bambi ögon och ger mig rabatt *Blink Blink*
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...