Allmänt Skitsnack, OT OT OT

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    Nån som var på husdjursmässan i Kista idag??
    Vad tyckte ni?
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Gobi112
      • December 2011
      • 229

      Ursprungligen postat av karrokaja
      Nån som var på husdjursmässan i Kista idag??
      Vad tyckte ni?
      Det var så mycket djur där!

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        Har på ett naturprogram på TV lärt mig att afrikanska elefanthonor väger sisådär 20ton.....
        Var in på en zooaffär alldeles nyligen och en ur personalen undrade om jag ville ha hjälp. Passade då på att fråga innan jag tittade runt om dom hade kardinalfiskar hemma. Det visste h*n inte om dom hade eller hur såna såg ut. H*n hade nyligen börjat där berättade h*n då. Tittat färdigt och en annan kom för att håva upp några kardinalfiskar men lite osäker först. Det är ju inte världens ovanligaste fisk kan man tycka. Hane och hona var oxå lite knepigt så fick peka själv. Men kan s a s bara bli bättre iaf.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          Bläddrade i gamla Ciklidblad och hittade en kort artikel om Lirpa lirpa en fisk i Tanganyikasjön. Den var nästintill omöjlig att fånga med nät då den istf blåsa upp sig som vissa fiskar kan klarade av att göra tvärtom.
          Artikeln finns i Ciklidbladet nr:4 -85
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            Ursprungligen postat av eriahl
            Bläddrade i gamla Ciklidblad och hittade en kort artikel om Lirpa lirpa en fisk i Tanganyikasjön. Den var nästintill omöjlig att fånga med nät då den istf blåsa upp sig som vissa fiskar kan klarade av att göra tvärtom.
            Artikeln finns i Ciklidbladet nr:4 -85
            Nånting som jag blev röd i ansiktet av när jag, efter LÅÅÅÅÅÅNG tid, förstod vad som var i görningen...
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              Jäklar vad rök det blir av en brödrost som inte släpper upp brödet. Frugan trodde det brann i köket först. Är man ut en sväng bara så känner man att röklukten hänger kvar lite fortfarande sen i morse.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                Ursprungligen postat av eriahl
                Har på ett naturprogram på TV lärt mig att afrikanska elefanthonor väger sisådär 20ton.....
                Var in på en zooaffär alldeles nyligen och en ur personalen undrade om jag ville ha hjälp. Passade då på att fråga innan jag tittade runt om dom hade kardinalfiskar hemma. Det visste h*n inte om dom hade eller hur såna såg ut. H*n hade nyligen börjat där berättade h*n då. Tittat färdigt och en annan kom för att håva upp några kardinalfiskar men lite osäker först. Det är ju inte världens ovanligaste fisk kan man tycka. Hane och hona var oxå lite knepigt så fick peka själv. Men kan s a s bara bli bättre iaf.
                Jag gick för några månader in i en djurbutik där jag är stamkund och såg ett par fina fiskar jag bara var tvungen att fråga vad de hette. När hon i butiken sade "kardinalfisk" och tittade lite snett på mig ville jag bara sjunka genom golvet.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  Chansade hon rätt?
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    Ursprungligen postat av eriahl
                    Chansade hon rätt?
                    Hon hade stenkoll, jag hade nog däremot lämnat huvudet hemma.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • libstick
                      • January 2012
                      • 28

                      Idag var ett av mina marsvin ute på vift.
                      Spårlöst försvunnen.
                      Upphittad bakom en hörnhylla i köket.
                      Utredning pågår.

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        Idag av årets alla dagar bestämde sig ett av glasen i glasögonen för att lossna. Köp 2 par betala för ett har kanske sina svagheter. Köpta i augusti förra året och andra paret låter likadant om man försiktigt klämmer på bågen runt BÅDA glasen. Läxan är att inte skjuta upp saker och låter det riktigt bra är det inte alltid så bra.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Joakim Lundgren
                          • August 2006
                          • 631

                          Ursprungligen postat av tjolahopp
                          Nähä?

                          ----

                          Jag är så djursugen för tillfället. Har tidigare både haft fiskar, katt och häst men är nu helt utan. Jösses vad mycket tid man plötsligt får över. Klättrar på väggarna hemma och har ingen aning om vad jag ska ta mig till med all extra tid.
                          Då tycker jag du skall läsa på lite om Ceratophrys Cranwelli. Mycket trevligt litet djur. Vad det är får du googla dig fram till ;-)
                          AKA: Lizardking

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            Riktig vårkänsla med rejält snöfall.
                            En fördel med att glömma kasse med fryst foder framme över natten är att golvet iaf blir skurat där det läckt ut gosig vätska. Ajax: Nu med frisk mysisdoft
                            Senast redigerad av eriahl; 20 April 2012, 14:30.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              Ursprungligen postat av eriahl
                              Riktig vårkänsla med rejält snöfall.
                              En fördel med att glömma kasse med fryst foder framme över natten är att golvet iaf blir skurat där det läckt ut gosig vätska. Ajax: Nu med frisk mysisdoft
                              Jag glömde röda mygg framme ett par dagar i en plastpåse. Liklukten var påträngande och svår att spåra...
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              • Miliimli
                                • March 2010
                                • 2457

                                Vad man blir trött på vissa människor!
                                En tjej som gick i samma klass som mig i lågstadiet skrev för ett tag sen på fb att hon skulle skaffa akvarium. Glad över att fler hittar till hobbyn skrev jag en del goda råd åt henne och blev på samma gång stridande med en medelålders kvinna som tydligen tog illa upp när jag skrev om vb en gång i veckan på ca 30 %.. "Nejnejnej! En gång i månaden kan man byta och sen är det bra att göra en totaltstädning och byta allt vatten och tvätta gruset och blablabla en gång i året. JAG HAR JOBBAT I AFFÄR SÅ JAG VET VAD JAG TALAR OM!"
                                Lyckades i alla fall få tjejen att lyssna på mig och det ledde till ganska långa diskussioner om hur stort kar hon skulle ha osv. Jag rekommenderade att inte skaffa något under 100 l och gav en del tips på möjliga invånare och länkade också hit till zoopet och dendär såstartarduettakvarium-tråden..
                                Nå hur blev det då? Jo.. hon fick ett 54 l kar av sin mans bror... Okej.. då gör vi om lite.. Gav nya råd på vilka fiskar hon kunde ha och hur många hon borde börja med och allt sånt. Jojo, hon lyssnade och skulle göra som jag sa..
                                Sen dröjde det en liten tid och så kom hon och bad om hjälp igen. Då hade hon startat med 5 svärdbärare och 5 guppys och några mollys och de hade ju fått yngel redan första natten förstås... Sedan hade hon köpt två sådana där "suttare" (ancistrus) och så en vecka senare typ 5 olika tetror... Konstigt nog hade hon råkat ut för vita prick, vad skulle hon göra åt det?
                                Och efter någon vecka kom hon igen, då hade flera av fiskarna svamp och någon låg på botten och simmade inte längre men hon ville inte avliva den för det var för brutalt... En timme senare meddelade hon att den dött av sig själv, bra va?
                                Ytterligare någon vecka senare drabbades hon av costia, men hon skulle medicinera och sen åka och köpa fler fiskar.
                                NEJ!!! Gah! Lyssna då!
                                Varför be om råd och hjälp och sedan inte följa dem ett dugg?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...