"Doktorsfisken" på TV4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    "Doktorsfisken" på TV4

    Var det nå´n mer som såg TV4-nyheterna nyss, och reportaget om den så kallade doktorsfisken? De pratade om nå´n sorts Garra, det är väl den de använder i södra Europa där de går i bassänger där folk sitter, och låter dem äta död hud? Så långt allt väl... Var det också nå´n mer än jag som inte tyckte att fiskarna som de hade i små akvarier på fotvårdskliniken i inslaget, inte liknade en Garra överhuvudtaget, utan såg ut som en ciklid av nå´n sort, såg ut som nå´t Tilapialiknande
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ja, Garra rufa var det, men de verkade ha fått sina arter crossed i inslaget
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Håller med dig, men kolla upp bilder på "Chin Chin", tror det kan vara den.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ja, den var det nog, nå´n form av ciklid verkar det som, och inte det minsta lik en Garra rufa, som de sa i inslaget.
          Senast redigerad av Shepard; 13 October 2009, 22:43.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #6
            Ja, hittade inte så mycket matnyttigt om den bara, men hade/har inte tid att leta.
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • endymion
              • October 2006
              • 680

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Var det nå´n mer som såg TV4-nyheterna nyss, och reportaget om den så kallade doktorsfisken? De pratade om nå´n sorts Garra, det är väl den de använder i södra Europa där de går i bassänger där folk sitter, och låter dem äta död hud? Så långt allt väl... Var det också nå´n mer än jag som inte tyckte att fiskarna som de hade i små akvarier på fotvårdskliniken i inslaget, inte liknade en Garra överhuvudtaget, utan såg ut som en ciklid av nå´n sort, såg ut som nå´t Tilapialiknande
              Du har helt rätt och jag vet att det byråkraterna jobbar i ärendet iom att odlad asiatisk fisk ofta bär på konstiga bakteriestammar. Vilket inte är lämpligt med tanke på användningsområdet.

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Förlåt om jag hoppar in i din tråd.
                Har kollat runt lite och hittar en massa varianter på denna fisk, villken är den riktiga är det någon som kan länka en bild eller något, skulle villja hitta info om den och se om jag ska köpa såna nu när dom har i djuraffären men vill då vara säker på att det är den riktiga sorten som är där.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  Ja, den var det nog, nå´n form av ciklid verkar det som, och inte det minsta lik en Garra rufa, som de sa i inslaget.
                  scrolla ner på denna sida så hittar du den fisken du pratade om är mer en ciklid.
                  http://www.slipperylittlesuckers.com.my/articles.php?subaction=showfull&id=1197972934&arch ive=&start_from=&ucat=4&amp
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • endymion
                    • October 2006
                    • 680

                    #10
                    Så här ser Garra rufa ut
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Å hade missat svaret då är det rätt fisk jag köpt då,eller åtminstone så vet jag att den heter garra rufa då.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: P1090547.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,3 KB
ID: 2110634
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      Arbetssätt...