EU-regler på gång om bloggar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    EU-regler på gång om bloggar

    Som sagt http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3249069.ab
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Är väl inte mer än rätt..

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Junros
      • November 2007
      • 144

      #3
      Helt Sjukt!

      Först kommer sverige med FRA sedan kommer EU med detta....Sorgligt, riktigt sorgligt.

      "Vad är värst med förslaget?

      – Att politiker hela tiden försöker klämma åt friheten på internet och kontrollera människors tillgång på information."


      Sant!, snart får det vara nog med politikernas snurra, för inte måste dom redovisa nånting va?


      Sorgligt ställe Europa (sverige) börjar bli.

      Ps. vill knappt skriva sverige med stort S.....

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Vet inte riktigt vad som avses med förslaget.

        Det som anges här är

        1/ Att bloggarnas status ska klargöras. Innebär att det in praktiken blir omöjligt att blogga anonymt.
        2/ Etiska uppförandekoder ska skapas. Replikrätt kan komma att införas till dem som kritiseras i bloggarna.
        3/ Bloggare kan komma tvingas "redovisa sina intressen".

        1 och 2 har jag en viss förståelse för, men 3 verkar tämligen obegripligt och omöjligt att kontrollera.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Kan tänka mej att man med "intressen" menar "potentiella bindningar eller jävsförhållanden" på samma sätt som läkartidningen och andra medicinska vetenskapliga tidskrifter kräver sedan ett antal år tidigare. Tyvärr redovisas inte dessa fullt ut...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Junros
            • November 2007
            • 144

            #6
            tänk den dan då man måste redovisa vart man ska när man går utan för dörren...

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Ursprungligen postat av Junros
              tänk den dan då man måste redovisa vart man ska när man går utan för dörren...
              Den dagen kommer när du gifter dig.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av guy palm
                den dagen kommer när du gifter dig.
                []
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Ursprungligen postat av Aftonbladet
                  Kovändning
                  Aftonbladet.se blev på torsdagseftermiddagen uppringt av de svenska socialdemokraterna i Europaparlamentet som meddelade att man "agerat" i frågan.
                  Nästa vecka kommer därför ett nytt förslag på betänkandet. I detta ska alla skrivningar som rör regleringar av bloggande att strykas.
                  – I stället välkomnar man bloggandet som en viktig del i att öka yttrandefriheten, säger Europaparlamentarikern Inger Segelström.
                  ..
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Men visst tror jag att lagstiftningen behöver skärpas till.
                    Ta bara det att nu obduktionsbilder på Arboga-barnen har lagts ut till allmänt beskådande på Pirate Bay http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3262019.ab
                    Det är fan i mig sjukt hur Pirate Bay resonerar när dom tycke att det är helt Ok att visa sådant.
                    Detta har i och för sig inte direkt med bloggar att göra - uatn mer om att tryckfriheten inte kan accepteras in absurdum
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Men visst tror jag att lagstiftningen behöver skärpas till.
                      Ta bara det att nu obduktionsbilder på Arboga-barnen har lagts ut till allmänt beskådande på Pirate Bay http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3262019.ab
                      Det är fan i mig sjukt hur Pirate Bay resonerar när dom tycke att det är helt Ok att visa sådant.
                      Detta har i och för sig inte direkt med bloggar att göra - uatn mer om att tryckfriheten inte kan accepteras in absurdum
                      Ja, det är min tanke också... All ohälsosam porr osv.. När jag var fjortis och ute på stan så visste man om man träffade ett gäng grabbar att man var säker om man gick efter dem, ingen skulle ju våga hoppa på en då.. Nu kan ju tjejerna råka ut för gruppvåldtäkt.. Det är så accepterat att grabbarna inte ens skäms för att visa för andra att de skulle vilja våldta en tjej.
                      Pedofiler kan använda internet osv...
                      Varför skulle inte det gå att kontrollera??? Jag fattar inte, min enda logiska tolkning är att beslutsfattarna själva vill ha det kvar...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • adokimos
                        • March 2008
                        • 58

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Men visst tror jag att lagstiftningen behöver skärpas till.
                        Ta bara det att nu obduktionsbilder på Arboga-barnen har lagts ut till allmänt beskådande på Pirate Bay http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3262019.ab
                        Det är fan i mig sjukt hur Pirate Bay resonerar när dom tycke att det är helt Ok att visa sådant.
                        Detta har i och för sig inte direkt med bloggar att göra - uatn mer om att tryckfriheten inte kan accepteras in absurdum
                        Ja, visst är det sjukt när offentligt material distribueras till allmänheten på det här viset I det här fallet så är det helt klart och tydligt att åklagaren gjort bort sig då personen i fråga tydligen struntat i att ansöka om en eventuell sekretessbeläggning.

                        // M

                        Kommentar

                        • adokimos
                          • March 2008
                          • 58

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Om Marianne Mikko går det att säga mycket men det är rent av skrämmande att en sådan person sitter i parlamentet. Det märks rätt tydligt vilken utbildning hon fick under sina universitetsstudier (journalistik) i estland i början av 80-talet.

                          // M

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Pirate Bay ber nu om ursäkt för att det gav pappan till de mördade Arboga-barnen en utskällning när han tyckte att de skulle ta bort obduktionsfotona på barnen från Pirate Bay. De tänker däremot låta bilderna ligga kvar. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3277576.ab

                            Helt klart är att det behövs en lagstiftning som får bort idioter utan medkänsla som de på Pirate Bay från nätet.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              det svåra i kråksången är den gamla frågan om hur mycket yttrandefrihet man ska ha.

                              exempel.
                              om man har full yttrandefrihet, så kan man säga vad som helst.
                              Typ: Jag är blond och jag har rätt, alltså jag uppmanar alla blonda att skjuta alla andra. Om någon brunett skulle överleva, så skall han/hon uppmanas till självmord.

                              Den här sortens (och andra in-humana) yttrande är helt galet, och regleras i diverse
                              lagar. och det köper alla (utom dom tokstollarna som tycker det är rätt).

                              Men vart går gränsen ?

                              Om man kan tilåta lite naggande av yttrandefriheten, så kan man tåla lite mer naggande, och lite till,,,och lite till....osv osv.

                              Vi tolererar att man säger / visar vissa saker....exempelvis, vi tolererar att man inom den politiska debatten säger att motståndaren är korkad och borde få en 4 års utvisning från maketn inför varje val.....men om nu motståndaren har fel, vilket bevisas genom en valförlust, varför överhuvudtaget låta det partiet finnas kvar.
                              folket har ju röstat bort dom, förbjud dom !!!



                              jag håller med om att det är käpprätt åt h-e såsom Pirate Bay har skött sig.


                              men jag är inte helt säker på att det är OK att förbjuda deras agerande.

                              Vart går gränsen ??

                              Skall jag kunna förbjuda någon att lägga ut bilder på mig på nätet när jag står i publiken på en konsert ??

                              I min värld kanske jag tycker att det är fruktansvärt kränkande att bli uthängd på det viset.

                              Jag kanske tycker det skulle vara OK att lägga ut bilder på mina mördade släktingar, enligt principen att det kanske är bra med skrämselpropaganda.

                              Vart går gränsen ??
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...