Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tetra 1
    • July 2005
    • 1225

    Ursprungligen postat av solbacka
    Vi kopplade bort allt och testade i en annan dator, då fungerade allt utom moderkortet. Min son får bara spela dator varrannan dag, igår var det förbud, i söndags spelade han så gott som hela dagen inga problem. Därför undrar jag om det kan vara värmen...borde vara mycket varm efter spelning hela dagen. Idag när den statades så stängde den av sig efter ca 5 minuter..Konstigt med fel som bara är ibland...Vi funderade lite på om det kan vara något fel på start/reset knappen...
    Har ni två datorer? isåfall kan ni pröva att byta nätagregat om kapaciteten på den andra räcker till.

    Men jag tror felet är något glapp någon stans...

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      Min stora dator får man inte pilla i . Låneköp genom jobbet.. Sedan har vi en bärbar...Min yngsta har också en dator...men den är gammal och helkass så den har vi nu ställt undan.
      Datorer är bra när de fungerar men när de krånglar...bara skit
      Jag tror vi får köpa ett nytt nätag. men konstigt att felet kom efter vi bytat moderkort. den har stängt av sig 2 gånger idag, så det är ju inte så ofta men mycket irriterande för min stackars son...
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • tetra 1
        • July 2005
        • 1225

        Du kan ju göra så här: Plocka isär hela datan och sätt ihop den igen RÄTT kopplat! Och kolla efter glapp.

        Kommentar

        • Sintei
          • May 2006
          • 501

          Ursprungligen postat av miiaoo
          Fråga:

          Hur skriver man ett danskt ae. Alltså ett sånt som sitter ihop? Går det att göra på en vanlig pc?

          *obildad*
          Hej hej!

          Tryck in "Alt"-knappen och nummret nedan så får du vad du vill ha. "Alt" hålls alltså inne medans du trycker sifferkominationen och när du släpper "Alt" så dyker bokstaven upp.
          Æ (alt + 0198) æ (alt + 0230)
          Observera att siffrorna måste tryckas in mha nummersiffrorna till höger och ej de ovanför tangenterna.
          Senast redigerad av Sintei; 22 November 2006, 09:19.
          www.akvascape.se - design i vattenvärlden

          Kommentar

          • tetra 1
            • July 2005
            • 1225

            Hur ser ett danskt ae ut?

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              Ursprungligen postat av Sintei
              Hej hej!

              Tryck in "Alt"-knappen och nummret nedan så får du vad du vill ha. "Alt" hålls alltså inne medans du trycker sifferkominationen och när du släpper "Alt" så dyker bokstaven upp.
              Æ (alt + 0198) æ (alt + 0230)
              Observera att siffrorna måste tryckas in mha nummersiffrorna till höger och ej de ovanför tangenterna.

              TACK!!! Jättebra! Jag ska ha det i en uppsats så det är ju snyggt om jag kan göra det rätt..

              æ, Æ
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • janne dansk
                • June 2004
                • 1740

                Ursprungligen postat av tetra 1
                Hur ser ett danskt ae ut?
                titta i inlägget ovan
                mvh janne
                Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                Kommentar

                • tetra 1
                  • July 2005
                  • 1225

                  Ok tack

                  Kommentar

                  • amazonfarmen
                    • June 2006
                    • 508

                    Ursprungligen postat av solbacka
                    Min stora dator får man inte pilla i . Låneköp genom jobbet.. Sedan har vi en bärbar...Min yngsta har också en dator...men den är gammal och helkass så den har vi nu ställt undan.
                    Datorer är bra när de fungerar men när de krånglar...bara skit
                    Jag tror vi får köpa ett nytt nätag. men konstigt att felet kom efter vi bytat moderkort. den har stängt av sig 2 gånger idag, så det är ju inte så ofta men mycket irriterande för min stackars son...
                    Det kan bero på att det nya moderkortet kräver med ström, vilket er nätdel kanske inte klarar av, då många nätdelar idag är i klenaste laget.

                    //Calle
                    www.goc.se

                    Kommentar

                    • Lenita
                      • June 2003
                      • 850

                      Konton i Windows XP

                      När jag äntligen hittade den här tråden, hade jag snudd på glömt vad jag skulle fråga... men 'here goes'.

                      Jag har en fråga om konton i Windows XP. När jag går in på kontrollpanelen och kollar har jag två konton (Ägaren och Gäst, där ägaren är datoradministratör), men mitt Norton 360 säger att jag har tre konton - Ägaren, Gäst och Datoradministratör. Givetvis kräver Norton att jag ska skapa ett lösenord för det sistnämnda eller lägga kontot bland undantagen...

                      Jag blir helt hispig. Jag hittar inte kontot så jag kan skapa ett lösenord och vågar inte undanta det från regeln eftersom jag inte vet vad det är för något.
                      Hjälp! Vad ska jag göra - hur hittar jag det sista kontot?

                      Vi har en router i lägenheten som vi är uppkopplade mot, men jag tror inte det har med saken att göra, eftersom sambon har samma "fel" på sin dator...
                      ____________________________________
                      Pax vobiscum!

                      Kommentar

                      • Tomiso
                        • July 2007
                        • 82

                        Det finns alltid en användare som heter Datoradministratör i XP, men den visas inte som standard.

                        Kommentar

                        • Radioaktiva Räkor
                          • May 2007
                          • 1760

                          Nu är ju inte Windows känt för att vara vidare värst logiskt. Men jag har för mig att det är så det skall vara. Ägaren har ett konto med adminrättigheter. Datoradministratör skapas alltid för det ska bara finnas (sk. "root"-konto om man ska se till *x-systemen som Windows försökt efterapa) Och Gäst, det säger sig ju självt.

                          Om du under installationen av XP inte valde något "adminlösenord" (det går att strunta i det) så vill nog Norton att du av säkerhetsskäl skapar ett.

                          //C
                          With a licence to krill!
                          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                          Kommentar

                          • Lenita
                            • June 2003
                            • 850

                            Okej. Var kan jag se Datoradministratörskontot? Är det en dold användare? Måste ju hitta det om jag ska kunna skapa ett lösenord.
                            ____________________________________
                            Pax vobiscum!

                            Kommentar

                            • Tomiso
                              • July 2007
                              • 82

                              Datoradministratören har redan det lösenord som angavs vid installationen.

                              Kommentar

                              • Lenita
                                • June 2003
                                • 850

                                Jo men som du ser av det jag skrev ovan så är ju jag Datoradministratören som Ägaren PLUS att det finns ett extra konto som jag inte hittar som heter just Datoradministratör.
                                Jag har ett lösenord till mitt konto, men hittar inte det andra kontot som Norton påstår finns.
                                ____________________________________
                                Pax vobiscum!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...