Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Ja! Det låter som något sånt. Jag ska undersöka det ordentligare när jag kommer hem, för framtida behov.
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Sintei
      • May 2006
      • 501

      I samband med windows vista (det nya operativsystemet) kommer Microsoft lansera en lagringsplats på 2Gb gratis.
      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

      Kommentar

      • CalleAkvarist
        • November 2005
        • 1059

        Hej!

        Jag har en liten fråga om min dators OS. Jag vill ha "Mina nätverksplatser" på skrivbordet igen (tagit bort den) då vi nyss skaffat hemnätverk. Jag vet att ett sätt är att aktivera Windows XP:s egen, nya startmeny, men jag vill hellre ha den klassiska från W2000 och Win9x/Me. Finns det då något sätt att få fram "mina nätverksplatser"? Jag kör Windows XP Professional Service Pack 2.

        Kommentar

        • Sintei
          • May 2006
          • 501

          Ursprungligen postat av CalleAkvarist
          Hej!

          Jag har en liten fråga om min dators OS. Jag vill ha "Mina nätverksplatser" på skrivbordet igen (tagit bort den) då vi nyss skaffat hemnätverk. Jag vet att ett sätt är att aktivera Windows XP:s egen, nya startmeny, men jag vill hellre ha den klassiska från W2000 och Win9x/Me. Finns det då något sätt att få fram "mina nätverksplatser"? Jag kör Windows XP Professional Service Pack 2.
          kanske:
          på skrivbordet högerklickar du.
          egenskaper
          skrivbordsfliken
          anpassa skrivbord
          klicka mina nätverksplatser
          verkställ

          Fast det var kanske inte det du sökte efter?
          www.akvascape.se - design i vattenvärlden

          Kommentar

          • CalleAkvarist
            • November 2005
            • 1059

            Nej tyvärr, jag undrade hur man fick fram mina nätverksplatser utan att ha XP-startmenyn.Men tack ändå, nu har jag lärt mig något

            Kommentar

            • Sintei
              • May 2006
              • 501

              jag förstår inte. Du vill ha en ikon som heter "mina nätverksplatser" (som egentligen är en genväg) på ditt skrivbord?
              www.akvascape.se - design i vattenvärlden

              Kommentar

              • Långås
                • December 2005
                • 1368

                Ursprungligen postat av Sintei
                kanske:
                på skrivbordet högerklickar du.
                egenskaper
                skrivbordsfliken
                anpassa skrivbord
                klicka mina nätverksplatser
                verkställ

                Fast det var kanske inte det du sökte efter?
                Instämmer, detta är det enda sättet jag vet fungerar, vare sig man kör med classic startmeny eller inte.
                Mvh Peter

                Kommentar

                • Lenita
                  • June 2003
                  • 850

                  Ny fråga!

                  Jag har ett problem jag behöver hjälp med. Hittade ett gammalt cd-spel som jag tänkte "gud, vad kul det vore att spela det igen". Det är ett DOS-spel från ca -94.

                  Allt är frid och fröjd vad det gäller att ladda in det, men att spela det går icke. På den tiden låg ju ofta cd-spelaren under D: och jag har min DVD på F: - med den följden att datorn inte hittar skivan. Hur ändrar jag sökvägen? Vilken fil ska jag leta efter?

                  Dessutom har jag problem med ljudet och har glömt var man hittar I/O-konfigurationen. Någon som vet så jag kan skriva in detta manuellt?
                  ____________________________________
                  Pax vobiscum!

                  Kommentar

                  • HazelCR

                    Ursprungligen postat av Lenita
                    Jag har ett problem jag behöver hjälp med. Hittade ett gammalt cd-spel som jag tänkte "gud, vad kul det vore att spela det igen". Det är ett DOS-spel från ca -94.

                    Allt är frid och fröjd vad det gäller att ladda in det, men att spela det går icke. På den tiden låg ju ofta cd-spelaren under D: och jag har min DVD på F: - med den följden att datorn inte hittar skivan. Hur ändrar jag sökvägen? Vilken fil ska jag leta efter?

                    Dessutom har jag problem med ljudet och har glömt var man hittar I/O-konfigurationen. Någon som vet så jag kan skriva in detta manuellt?
                    Jag har hållit på att krångla med äldre spel till mina barn. Krångligt är det, ibland har jag lyckats , ibland inte.

                    Vilken Windows version har du?

                    Kanske kan du välja att starta spelet i Win 98 eller Dos 6.2 eller något liknade. Det kan lösa problemet.

                    Kommentar

                    • Lenita
                      • June 2003
                      • 850

                      Glöm första frågan - jag hittade batch-filen med sökvägen.

                      Problemet med ljudet återstår dock.
                      ____________________________________
                      Pax vobiscum!

                      Kommentar

                      • HazelCR

                        Ursprungligen postat av Lenita
                        Glöm första frågan - jag hittade batch-filen med sökvägen.

                        Problemet med ljudet återstår dock.
                        Å det kan vara det värsta! Är spelet gammalt kan det vara näst intill omöjligt.

                        Pröva olika inställningar.

                        Kommentar

                        • Lenita
                          • June 2003
                          • 850

                          Nä, det verkar inte funka alls. Spelet hittar inte var datorn har lagt mitt ljudkort, måste ha I/O-numret.
                          Min man sa att man ibland kan ställa in vilken version av Windows man vill att spelet ska vara kompatibelt med under "Egenskaper", så detta är nästa jag ska testa så snart jag får tid.
                          ____________________________________
                          Pax vobiscum!

                          Kommentar

                          • Alexander Ylipää
                            • May 2003
                            • 1831

                            Trådlösa problem!!!

                            Ok nu har jag köpt en trådlös router (Netgear) men får det inte fan o funka! Har följt cd manualen som följde med och nätverket vill absolut inte fungera!! Har bredbandsbolaget uppkoppling via ett telemodem.

                            Såhär står det i manualen. Först ska man vara uppkopplad som vanligt med LAN kabel. Sen ska man koppla ur den och koppla ihop det med routern via modemet. Ok, so far so good. Sen ska datorn hitta nätverket via routern och det gjorde den. Allts åvi är fortfarande kopplad via en vanlig internetkabel. Inget trådlöst än alltså.

                            Sen ska man ange ett lösenord för uppkopplingen och til len hemsida för konfiguration ( routerlogin.net). Sen är ionstalationen klar och inget mer, vad fan? Jag fattar ingenting och internet funkar inte heller nu när jag är kopplad via routern. Inget trådlöst nätverk har snappats upp heller. Ok, provar som vanligt med kabel endast genom modemet och då funakr det. Det är så jag istter just nu och är riktigt frustrerad över vad som är fel.

                            Jo, sen om jag går in p åden där hemsidan ovan och ska logga in så får jag slå in lösenordet tre-fyra gånger varje gång jag klickar på något på sidan, förbaskat jobbigt.


                            Nu sitter jag helt mållös och vet inte alls vad jag ska göra. HAr försökt att göra om instalationen av manualen och det går bra tills man ska kolla upp uppkopplingen via routern och då hamnar man på denna sida automatiskt och påpekar att inget nätverk hittas....


                            Vad ska jag göra?
                            Med vänlig hälsning
                            Alexander

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              Om ditt ADSL-modem även är en router (dom är det ibland) så är enklaste lösningen att koppla modemet på en av LAN portarna på Netgear-routern istället för WAN porten. Det är annars lite småkrångligt att få två routrar att snacka samman i ett nät.
                              (Om din dator har en ip adress som börjar på 192.168 när du kör direkt till modemet så är ditt modem även en router)

                              Vad gäller det trådlösa så borde det finnas typ activate eller kanske radio on/off under WLAN settings i routern.
                              Senast redigerad av heeke; 19 October 2006, 06:53.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              • gladys
                                • March 2005
                                • 1962

                                Virus..
                                Verkar inte som om jag kan bli kvitt dem, så nu tänker jag köra om datorn.
                                Vad jag har hört så kan man bara sätta i skivan med operativsystemet och följa instruktionerna. Men jag har aldrig gjort detta förr.. Vad bör jag tänka på???
                                Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                                Kommentar

                                Arbetssätt...