Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tetra 1
    • July 2005
    • 1225

    Ursprungligen postat av Torstensson
    Jaså du tog mitt inlägg!

    Kommentar

    • gladys
      • March 2005
      • 1962

      Det startar som det ska men sen står det bara att det inte går att utföra.
      Quidquid latine dictum sit, altum viditur

      Kommentar

      • tetra 1
        • July 2005
        • 1225

        Ok formatera om den då.

        Kommentar

        • gladys
          • March 2005
          • 1962

          Nja, det verkar svårt.
          Installerade spyware doctor och det verkar hjälpa.
          Quidquid latine dictum sit, altum viditur

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            Vi har jätteproblem med min sons dator och skulle gärna vilja ha hjälp!
            För någon vecka sedan så startade den inte, fläkten gick igång men datorn startade ej. Min man kollade allt, testade alla saker i en fungerande dator och de kom fram till att moderkortet var dåligt. Vad jag förstår är det ett "konstigt" fel.
            Nu efter moderkortbyte så har hans dator ibland helt plötsligt bara stängt av sig! Detta har aldrig hänt innan. Helt plötsligt dör den bara. Den startar ej om och det kommer inte upp någon "blå skärm". Idag har det inte hänt men igår så "dog" den 1 gång.
            Har ni tips vad som kan vara fel? Vi har ingen aning.....
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • tetra 1
              • July 2005
              • 1225

              Har ni samma chassi? Jag menar om ni har satt in det nya moderkortet i samma chassi som det gamla moderkortet satt.

              Det kan vara så att nätaggregatet inte orkar med eller så har ni glömt att sätta in nåt fläkt så överhettnings skyddet går igång.

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                Ursprungligen postat av tetra 1
                Har ni samma chassi? Jag menar om ni har satt in det nya moderkortet i samma chassi som det gamla moderkortet satt.

                Det kan vara så att nätaggregatet inte orkar med eller så har ni glömt att sätta in nåt fläkt så överhettnings skyddet går igång.
                Samma chassi, inte glömt någon fläkt, nätaggregatet passar. Min man har också funderingar på att det är fel på nätaggregatet, men testade det då det var fel på moderkortet. Känns slöseri med pengar att köpa nytt nätaggregat och det inte är något fel på det gamla. Bara skrot med datorer ibland . tror du/ni det kan vara något annat?
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  Datorn har inte varit på länge när den stängt av sig, så det kan inte bero på att den är för varm.
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • amazonfarmen
                    • June 2006
                    • 508

                    Ursprungligen postat av solbacka
                    Vi har jätteproblem med min sons dator och skulle gärna vilja ha hjälp!
                    För någon vecka sedan så startade den inte, fläkten gick igång men datorn startade ej. Min man kollade allt, testade alla saker i en fungerande dator och de kom fram till att moderkortet var dåligt. Vad jag förstår är det ett "konstigt" fel.
                    Nu efter moderkortbyte så har hans dator ibland helt plötsligt bara stängt av sig! Detta har aldrig hänt innan. Helt plötsligt dör den bara. Den startar ej om och det kommer inte upp någon "blå skärm". Idag har det inte hänt men igår så "dog" den 1 gång.
                    Har ni tips vad som kan vara fel? Vi har ingen aning.....
                    Jag skulle byta nätdelen, Har råkat ut för ett antal datorer som beter sig lustigt, ibland hjälper det med nätdel, ibland inte
                    Har ett gäng datorer här som jag har gett upp, så jag köpte en ny Dell Latitude D620, så sambon får min "gamla" bärbara och hennes dotter får den hon har.
                    Alla blir nöjda och jag får en massa jobb att fixa allt

                    Något att tänka på när man köper en dator eller något annat är hur lång garanti man har, för det är inte kul att ha t.ex en bärbar med ett års garanti, går något sönder så kan det kosta väldigt mycket att laga, som gångjänen på min gamla bärbara Dell C400, gick inte att köpa dem lösa så en komplett skärm på ca 13.000 var alternativet, MEN vi kom på att jag hade garanti på den, så dagen efter var en Dell tekniker här och bytte detta, HELT utan kostnad!
                    Min nya Dell Latitude D620 tog jag 4år CompleteCare, MultiCover på, visst det kostar några kronor, men hur kul är det om man tappar den osv?

                    //Calle
                    www.goc.se

                    Kommentar

                    • tetra 1
                      • July 2005
                      • 1225

                      Ursprungligen postat av solbacka
                      Datorn har inte varit på länge när den stängt av sig, så det kan inte bero på att den är för varm.
                      Startar inte datorn ens datorn när du trycker på start knappen den låter väl när du startar den.

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        Ursprungligen postat av tetra 1
                        Startar inte datorn ens datorn när du trycker på start knappen den låter väl när du startar den.
                        Jo, den startar men stänger av sig själv helt plötsligt. Det hände nu idag också. Kan det vara något fel på nätdelen...vi funderar på att köpa en ny nätdel. Kan det vara så att det är fel på den och den fördärvade moderkortet? Vi testade nätdelen och då fungerade den, kan det vara att det bara är fel ibland?
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        • amazonfarmen
                          • June 2006
                          • 508

                          Ursprungligen postat av solbacka
                          Jo, den startar men stänger av sig själv helt plötsligt. Det hände nu idag också. Kan det vara något fel på nätdelen...vi funderar på att köpa en ny nätdel. Kan det vara så att det är fel på den och den fördärvade moderkortet? Vi testade nätdelen och då fungerade den, kan det vara att det bara är fel ibland?
                          Ja en nätdel kan vara ostabil beroende på belastning/värme eller så kan den har blivit "skadad" av felkoppling/åska eller så kanske någon annan komponent i datorn strular.

                          Vid felsökning så kopplar jag bort allt som inte behövs, för att se om det fortfarande strular och för att eventuellt kunna utesluta något.
                          Visserligen så finns det inte den minsta logik i hur fel kan uppkomma, men skam den som ger sig.

                          Inte helt ovanligt att nätdelen är "förliten" (vi har mer prylar i datorn som drar mycket ström och avger värme som är all elektroniks värsta fiende), allt för att hålla priset nere
                          Så jag skulle prova med en som verkligen är tillräcklig och setill att det inte föreligger några värmeproblem för att se vad som händer.

                          Lycka till.

                          //Calle
                          www.goc.se

                          Kommentar

                          • solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

                            Vi kopplade bort allt och testade i en annan dator, då fungerade allt utom moderkortet. Min son får bara spela dator varrannan dag, igår var det förbud, i söndags spelade han så gott som hela dagen inga problem. Därför undrar jag om det kan vara värmen...borde vara mycket varm efter spelning hela dagen. Idag när den statades så stängde den av sig efter ca 5 minuter..Konstigt med fel som bara är ibland...Vi funderade lite på om det kan vara något fel på start/reset knappen...
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

                            Kommentar

                            • amazonfarmen
                              • June 2006
                              • 508

                              Ursprungligen postat av solbacka
                              Vi kopplade bort allt och testade i en annan dator, då fungerade allt utom moderkortet. Min son får bara spela dator varrannan dag, igår var det förbud, i söndags spelade han så gott som hela dagen inga problem. Därför undrar jag om det kan vara värmen...borde vara mycket varm efter spelning hela dagen. Idag när den statades så stängde den av sig efter ca 5 minuter..Konstigt med fel som bara är ibland...Vi funderade lite på om det kan vara något fel på start/reset knappen...
                              Teknikens under gör att det finns ingen logik i när det strular.

                              Det kan ibland vara kombinationen av prylar som gör att det stular

                              När knappen är kass så "brukar" det vara så att datorn inte vill reagera när man trycker på den (vilket har kostat en kund till mig ca 50kkr beroende på att teknikern som skulle "laga" servern inte kontrollerade knappens funktion innan nya prylar beställdes med illeverans ifrån USA).

                              //Calle
                              www.goc.se

                              Kommentar

                              • miiaoo
                                • January 2006
                                • 2815

                                Fråga:

                                Hur skriver man ett danskt ae. Alltså ett sånt som sitter ihop? Går det att göra på en vanlig pc?

                                *obildad*
                                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                                Kika gärna in i min dagbok!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...