Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    dma har inte med processorn att göra utan moderkortet och cd-romen.
    funkar det så frigör man rätt mycke processorkraft.

    minns att de strula när ja körde med det på en p3 500mhz med en aopen ax63pro moderkort och fujitsy 3.24gb hårddisk.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • CalleAkvarist
      • November 2005
      • 1059

      Okej! Törs man pröva DMA Knappen funkar fortfarande inte ! Koppla från avmarkerat, men knappen fortfarande död!

      Kommentar

      • CalleAkvarist
        • November 2005
        • 1059

        Vissa datorer har tydligen DMA-kanaler. Jag vet inte om min dator har det. Är det farligt för datorn om jag kryssar i DMA, men inte har DMA-kanaler

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          minns att när ja provade blev datorn instabil men inte så instabil att det var problematiskt att ändra det.
          sen ska du kunna starta i felsäkert läge om det skulle strula för mycket och ändra det.

          men som vanligt när det gäller windows, inga garantier ges.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • CalleAkvarist
            • November 2005
            • 1059

            Jag prövade inte. Vill inte riskera NÅGOT. Finns det något bra sätt att få datorn snabbare förutom diskdefragmenteraren och köpa mer minne? Minne kan jag inte skaffa just nu, men jag defragmenterar varje vecka. Också diskrensing görs varje vecka. PcPitstop säger detta: Datorn duger utmärkt för enklare skrivjobb, surfning samt lättare spel. Vi rekommenderar att du köper mer minne till datorn, då datorn just nu bara har 88 megabyte kan det hända att den inte är kompatibel med vissa nyare program. Finns det något annat man kan göra?

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              88mb räckte inte ens för mej när ja körde w98se.

              satt med 512mb då och även de kändes lite ibland så uppgradera minnet skulle kunna hjälpa.

              men ett problem är att du laddar hem nya program och kör.
              många program skulle du egentligen leta upp gamla och köra.
              samma med drivrutiner, dom senaste är långt ifrån alltid dom bästa till gamla grejjer.

              men skulle rekommendera att du lägger pengar på en ny istället.
              för 500-1000kr får du en dator som är mycke bättre.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • CalleAkvarist
                • November 2005
                • 1059

                Tack Raven för all hjälp =)! Blir nog en ny snart, får kolla på blocket! Den går iaf mkt snabbare nu, enligt TuneUp Utilities (jättebra program) och PcPitstop Optimizer hade mitt system 811 fel..! Massor av registerfel, onödiga filer, rester av program som inte finns och skräp i "WINDOWS" mappen... Den var tydligen ganska belastad av fel.. Fixat!

                Kommentar

                • CalleAkvarist
                  • November 2005
                  • 1059

                  Dessutom har jag bytt ut nya Internet Explorer mot Explorer 3.4 för Windows 95... MediaPlayer 10 är utbytt mot originalet för windows 98. Inga skärmsläckare, Active Desktop eller jobbiga ljud.

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    kollat så du inte har en massa skit liggandes i bakgrunden ?

                    program som icq winamp och liknande installerar ju processor som körs även om programmet inte körs.

                    kommer inte ihåg om de funkar med windows men kan prova start / kör och så skriver du msconfig.

                    där kan du se vilka processor som autostartar och om dom behövs.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • CalleAkvarist
                      • November 2005
                      • 1059

                      Faktiskt inget sådant. Jag har nästan inga program, dessa är de jag har:

                      AVG AntiVirus

                      TuneUp Utilities 2006

                      Internet Explorer 3.4

                      Windows Media Player för Windows 98 (version?)

                      Windows 98 SE

                      Uppdateringar för Windows 98

                      Program för notifiering av nya uppdateringar

                      Det blir 9 program inklusive Windows 98. Blir datorn snabbare av att man tar bort Cookies?

                      Kommentar

                      • CalleAkvarist
                        • November 2005
                        • 1059

                        Här kommer jag med ännu en fråga

                        Kan man köra en bärbar dator utan batteri (på nätström)? Alltså ta ut batteriet och köra på nätström. Min dator blir nämligen så mycket lättare utan det tjocka batteriet...

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          beror nog på laddaren och hur datorn är byggd.

                          en dator vill ha stabiliserad spänning och strömmen från en "billig" laddare är inte stabiliserad men blir stabiliserad på grund av batteriet.

                          men ta reda på märke och modell och hör med tillverkaren/inköpstället.
                          eller googla, finns troligen svar i diverse olika andra forum om det du kan hitt.a
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • albjohn
                            • March 2006
                            • 1179

                            Ursprungligen postat av CalleAkvarist
                            Här kommer jag med ännu en fråga

                            Kan man köra en bärbar dator utan batteri (på nätström)? Alltså ta ut batteriet och köra på nätström. Min dator blir nämligen så mycket lättare utan det tjocka batteriet...
                            Det borde inte vara några problem, desutom sparar du på batteriet, men du kan ju ladda det ibland eftersom det tappar ström när det ligger, jag tror det försvinner ca 1% per dygn. Så sätt i det typ en gång i månaden ock ladda upp det.

                            Men som Raven säger kan du ju kolla med leverantören, men med min acer är det då inga problem.
                            Senast redigerad av albjohn; 26 May 2006, 15:16.
                            Mvh Leif

                            Kommentar

                            • CalleAkvarist
                              • November 2005
                              • 1059

                              Ok, då borde det väl inte vara några problem. Acer ger nog ingen support eftersom min PC är från 1997 Ingen billig laddare här inte, köpte dyr reservdelsladdare då förre ägare tappat bort den. Batteriet är också original. Jag prövar

                              Kommentar

                              • CalleAkvarist
                                • November 2005
                                • 1059

                                Skrivskyddat USB-minne

                                Förresten, är det någon som vet hur man tar bort skrivskyddet på ett USB-minne? Efter att ha suttit i en iMac G4 kom skrivskyddet, och jag kan inte ta bort det ! Har suttit i andra datorer som jag ofta använder utan problem:
                                IBM ThinkPad T23
                                Dell Dimension 3500 (?)
                                Packard Bell modell?
                                Hp LapPower
                                Acer Aspire 1300
                                Acer Extensa 390
                                Plus att Mac:en kastade in en massa mappar: Skrivbord, Trash Can, Finder, Kid Pix Studio deluxe, Mac Os X m.fl.....
                                Inte heller kan jag ta bort filer och mappar eller ändra eller lägga till...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...