Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    Rätt bra idé. Finns ju mängder av liknande program.
    SETI@Home har jag kört i många år t.ex. Sen finns det ju andra som används för att försöka knäcka conex och viasat kryptering å så.. hehe
    Jag gillar dock inte dessa program så mycket. Tycker det brukar resultera i en lite slöare maskin. Även om programmen går på "idle" så brukar det ta lite tid för dem att gå ner. På maskiner som jag inte nyttjar cpu'n så mycket (t.ex. linuxserver) så kör jag gärna dem. Men aldrig på en arbetsstation.
    Kanske program som körs som skärmsläckare i så fall...
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      slutade med seti@home när ja konstatera att de programmet TOTALT sabbade allt va hastigheter hette i bl.a kazaa.

      sen att maskin bli slöare har jag själv aldrig märkt.
      märker heller ingen skillnad om F@H använder 10mb eller 200mb minne.

      alla spel startar å funkar finfint ändå.

      däremot kan såna program knäcka en taskig dator pga den höga belastningen som blir.
      blir ju bra mycke kraftigare värmeutveckling från processorn till exempel.s
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Frågvis
        • October 2005
        • 1204

        Sedan finns det nåt program för att räkna ut stora primtal.
        Den som frågar får veta

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          prime95 men där måste dom tydligen locka folk med pengar för att få deltagare.

          F@H får folk ändå utan att locka med pengar för där ser folk att dom kan göra nåt för att stoppa sjukdomar.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Frågvis
            • October 2005
            • 1204

            Ja det känns lite menningslöst att räkna ut stora primtal.
            Den som frågar får veta

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              nån som behöver mailadress med 30gig utrymme ?
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Frågvis
                • October 2005
                • 1204

                Ursprungligen postat av Raven
                nån som behöver mailadress med 30gig utrymme ?
                http://www.30gigs.com/
                Jag skulle verkligen behöva det Raven.
                Den som frågar får veta

                Kommentar

                • heljis

                  • June 2003
                  • 1150

                  Sådärja. Nu är nya disken istoppad, tillsammans med DVD-brännaren. Allt fungerar klockrent, om man bortser från att jag fortfarande inte får köra den disken jag vill som master, och att dvd-enheten hamnade mitt i filträdet Dvs två hårddiskar, cdskiva, två hårddiskar. Men det kan jag leva med.
                  Ett problem som jag trodde jag hade löst som dock kvarstår är det med att biosen verkar "tappa minnet" när datorn varit avstängd och urkopplad. I förrgår köpte jag nytt batteri till moderkortet, ett exakt likadant som det föregående. Om jag slår av datorn, men låter strömdosan vara på, så datorn från ström hela tiden, händer ingenting.
                  Om jag kopplar ur strömsladden (som nu när jag meckade) eller stänger av strömdosan också, händer "det". Datorn startar upp in i bios och påstår att processorn är inställd på fel hastighet. Det är den inte, och processorn är inte klockad eller något sådant heller.
                  Det enda som hjälper är att resetta bios manuellt. Då startar datorn först in i bios, och när man valt "exit and save.." startar och fungerar den helt normalt. Vad 17 ska man göra??
                  Långt blev det Tack för allt hjälp hittills!
                  Martin Heljedal

                  They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    Ursprungligen postat av heljis
                    dvd-enheten hamnade mitt i filträdet Dvs två hårddiskar, cdskiva, två hårddiskar. Men det kan jag leva med.
                    enhetshanteraren "disable" dvdenheten.
                    diskhanteraren byt enhetsbokstav och sen sparka igång dvd'n så ska de funka finfint.
                    skulle själv inte stå ut me dvd mitt i.
                    har 4 för hårddisk 1dvd 1cd och 4st virtuella dvd enheter.
                    jojagvet är lite smått trångt
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Schull
                      • August 2004
                      • 2889

                      Hej.
                      Min ena son har 2 st datorer, nu säger han att den ena fungerar som CS serve? och måste stå på dygnetrunt. Det är 4st datorer i samma nätvärk, är det någon risk med att han har sin serve, tänker på virus och intrång mm.. Tror inte han har så stor koll på vad han håller på med.. Ska jag oroa mig eller kan han fortsätta leka?
                      /Lasse
                      Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                      Kommentar

                      • heljis

                        • June 2003
                        • 1150

                        Det är inte större risk för intrång om datorn står som server än om den är uppkopplad för "vanlig" användning. Dock måste han ju öppna en viss port för att den ska kunna fungera som server, men jag tror inte att man brukar öppna tex port 21 för en cs-server. Dessutom behöver den inte alls stå på dygnet runt, den behöver bara vara på när den ska användas. Om den står på dygnet runt betyder det att folk kan spela på den dygnet runt, och det är ju snällt av honom att möjliggöra det, men knappast något "måste"

                        Vad jag ville få fram med det hela är att jag tycker inte att du ska oroa dig, och att han absolut ska få fortsätta leka. Även om cs är ett skitspel och du borde säga åt honom att börja spela riktiga spel istället
                        Martin Heljedal

                        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          som heljis skriver är inte så farligt men kan va läge att ha nån form av brandvägg som extra skydd.
                          eventuellt kanske både mjuk och hård brandvägg.

                          port 21 som heljis nämde används mest för filöverföring kallat FTP.
                          mjuk är kort för program i datorn
                          hård för sånt som är utanför typ cdspealre hårddisk monitor och dylikt.

                          hahaha aldrig fastnat för cs själv
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Schull
                            • August 2004
                            • 2889

                            Har en D-link DI-604 (jaja den har faktiskt funkat i 3år utan omstart) där är det väl en brandvägg som ska vara ganska bra?
                            Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              är inge expert på brandväggar men själv fått di604 rekommenderat när jag frågat så den duger nog.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • Gimbo
                                • January 2005
                                • 2734

                                Den brandväggen duger bra mot de flesta scriptkiddies (ungar som kör färdiga program för intrång). Men, försäkra dig att din son inte har stängt av den inbyggda brandväggen. Eller att han har öppnat alla portar för att hans server ska funka ohindrat.
                                -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...