Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    True dat! Nej, när vi kom in i windows så formaterade vi gamla d: (där win låg förut, en partition på den fungerande hddn). Jag ser dock det här upplägget som ytterst temporärt, imorrn när jag är nykter och pigg ska jag beställa en ny hårddisk och en dvdbrännare (för att backa allt som INTE får gå förlorat!). När jag fått den nya disken ska jag sätta igång med det hårda arbetet med att fylla den igen Ett kärt problem med 100mbit
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      hade varit kul å veta va windows pysslar med ibland.
      ny disk mmmm vill ha.
      sitter med 160+30 och har konstant platsbrist.

      skulle vilja ha 4st och köra raid 0+1
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        Ursprungligen postat av y0da
        HUMM
        Någon som kan nått om trådlösa nät?
        Hittade precis två okända datorer i mitt nät. De ligger dock under arbetsgruppen "rwc" som jag inte har! Klurar lite på hur det hänger ihop. Jag kör 192.168.0.x i mitt nät,tippar på att de gör det också? Första tanken var att de har kommit in i mitt nät, för då skulle ju deras datorer dyka upp på mitt nät också. Men min ap är spärrad till enbart den mac adressen som min bärbara har. Kryptering kör jag dock inte. Har själv testat att komma åt mitt nät från en annan maskin, men det har varit stört omöjligt.
        Krockar näten så att man ser varandra? Eller har de lyckats komma in här ändå? Jag kommer för övrigt inte åt deras nät annars
        Kan vara så att din dhcp kan dela ut adresser till klienter som söker. Fast så hindras de senare av mac-kontrollen att använda nätverket. En gissning.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          Ursprungligen postat av Raven
          hade varit kul å veta va windows pysslar med ibland.
          ny disk mmmm vill ha.
          sitter med 160+30 och har konstant platsbrist.

          skulle vilja ha 4st och köra raid 0+1
          Haha... Hjälper inte Sitter med totalt 800Gb varav +500Gb i filservern. Och viss fanken har man lika mycket platsbrist för det
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • Schull
            • August 2004
            • 2889

            Haha... Hjälper inte Sitter med totalt 800Gb varav +500Gb i filservern. Och viss fanken har man lika mycket platsbrist för det [/QUOTE]
            Jisses, jag har haft min dator i 1 år och använder 12 GB av hårddisken en så länge. Vad har ni på era diskar egentligen :-)
            Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

            Kommentar

            • heljis

              • June 2003
              • 1150

              y0da rekommenderade igår Western Digital eller Seagate när man kollar på hårddiskar.. Någon annan som har något tips? Sitter och ska beställa alldeles strax nämligen.. Det blir en 250 eller 300gigare.
              DVD-brännare, något speciellt märke? Jag kommer antagligen beställa från datorbutiken, om inte någon annan har ett bättre tips
              Martin Heljedal

              They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

              Kommentar

              • Gimbo
                • January 2005
                • 2734

                Tycker att HD rekomenderingen är bra. När det gäller DVD-Brännare så tycker jag att Nec är bra och prisvärda.

                Jag brukar jämföra priserna på www.datorbutiken.com och www.dustin.se
                -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                Kommentar

                • Schull
                  • August 2004
                  • 2889

                  Jaha nu har man firefox, funkar bra men det värkar som det inte går att få ner Googles rättstavning på svenska? Någon som vet? eller är det jag som gör fel.
                  Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                  Kommentar

                  • y0da
                    • August 2005
                    • 1697

                    Testa alvedon! Brukar hjälpa bra mot värk!

                    Hur menar du med rättstavning?
                    http://www.y0da.se

                    540L SA

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      Ursprungligen postat av heljis
                      y0da rekommenderade igår Western Digital eller Seagate när man kollar på hårddiskar.. Någon annan som har något tips? Sitter och ska beställa alldeles strax nämligen.. Det blir en 250 eller 300gigare.
                      DVD-brännare, något speciellt märke? Jag kommer antagligen beställa från datorbutiken, om inte någon annan har ett bättre tips
                      undvik maxtor och se dej inte blind på att dom har hårdiskar med 16mb cache.
                      är lite mer av en "vem kan pissa längst" grej än en prestandaökning, i praktiken så gör en större cache att hårddisken blir långsammare.
                      mer minne som måste letas igenom för eventuell träff
                      hör av å till mycke dåligt om wd skulle själv inte köpa nån.
                      har en hitachi funkar grymt bra, en del pratar om att dom går varmt kan jag inte hålla med om.
                      min håller 36grader ljust nu kan nog gå uppåt 40 under extrem belastning typ defrag.
                      har ingen aktiv kylning av den, den rör inte ens metall i datorn då den är gummiupphängd.


                      Ursprungligen postat av Gimbo
                      Tycker att HD rekomenderingen är bra. När det gäller DVD-Brännare så tycker jag att Nec är bra och prisvärda.
                      håller med, har en nec 2510 och den funkar grymt bra men är något högljudd.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Schull
                        • August 2004
                        • 2889

                        Ursprungligen postat av y0da
                        Hur menar du med rättstavning?
                        Laddar men ner Googles verktygslåda så finns det en stavnings kontroll däran. Det här an inlägget är rättat genom det. Till FireFox blir det bara på Engelska?
                        Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          har du svesnk eller engelsk version av firefox ?

                          om du postar en länk till programmet kan ja ta en tit på de
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • gladys
                            • March 2005
                            • 1962

                            Var sitter batteriet? Jag måste byta det ganska omgående..
                            Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              nånstans på moderkortet.
                              är ett knappcellsbatteri.

                              men va försiktig.
                              dels har en del moderkort socklar till dom batterierna som inte är......hållbara sen bör du jorda dej på nåt sätt så du inte förstör nåt pga statisk elektricitet.

                              själv brukar jag ta i diskbänk vattenkran metalldel på element och sen sätta me med hela burken i knät och funkat hittills.
                              det allra bästa är ESD-armband, ElectroStaticDischarge
                              brukar kopplas till jordstiftet i jordade eluttag till exempel,.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • Schull
                                • August 2004
                                • 2889

                                Ursprungligen postat av Raven
                                har du svesnk eller engelsk version av firefox ?

                                om du postar en länk till programmet kan ja ta en tit på de
                                Haha...Såg nu att jag laddat ner Engelska Google verktygslådan, FireFox var på engelska oxå.. Mitt XP är på engelska så jag tänkte inte på det.. Så glöm min idiotiska fråga.. :-)
                                Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...