Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    bara för du lägger in forefox betyder inte att man inte kan använda ie.
    ie måste till exempel använas om man ska köra windows update.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • janne dansk
      • June 2004
      • 1740

      Ursprungligen postat av Raven
      har du comhem som isp Janne ?

      använder själv ett program som heter nvu när ja gör min hemsida.
      gratis och enkelt att använda.
      har telia och frontpage,om det var dett du menade
      mvh janne
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

      Kommentar

      • heljis

        • June 2003
        • 1150

        Problem igen! Och den här gången är det bra mycket värre än sist!

        Gjorde en helt vanlig restart igår kväll. Datorn tog ovanligt lång tid på sig att starta..(flera minuters tugg). När den väl hade kommit in XP upptäckte jag snart att genvägar till c: inte fungerade! Datorn har på något sätt tappat bort c, där jag har i runda slängar 130gb "media" .. Klickar man på c: i utforskaren tuggar datorn ett tag och säger sedan att driven c: inte är formaterad och frågar om jag vill göra det nu.

        Jag har inte gjort några ändringar alls på datorn de senaste veckorna, och före restarten fungerade det utmärkt!
        Vad göra?! ?
        Martin Heljedal

        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

        Kommentar

        • Frågvis
          • October 2005
          • 1204

          Tråkigt, detta har aldrig hänt mig med win98.
          Tack för tipset om Opera. Laddade ner det. Ska installera det och pröva.
          Den som frågar får veta

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            Ursprungligen postat av heljis
            Problem igen! Och den här gången är det bra mycket värre än sist!

            Gjorde en helt vanlig restart igår kväll. Datorn tog ovanligt lång tid på sig att starta..(flera minuters tugg). När den väl hade kommit in XP upptäckte jag snart att genvägar till c: inte fungerade! Datorn har på något sätt tappat bort c, där jag har i runda slängar 130gb "media" .. Klickar man på c: i utforskaren tuggar datorn ett tag och säger sedan att driven c: inte är formaterad och frågar om jag vill göra det nu.

            Jag har inte gjort några ändringar alls på datorn de senaste veckorna, och före restarten fungerade det utmärkt!
            Vad göra?! ?
            Detdär har jag tyvärr råkat ut för ett antal gånger. Inte det minsta kul. Eftersom datorn tuggar länge och enheten "inte är formaterad" så låter det onekligen som att det är ett hårdvarufel på den. Disken bör nog bytas ut så fort som möjligt. Är det något viktigt på den, eller går det att ersätta?
            Så länge som hårddisken snurrar så bör det gå att läsa ifrån den. Jag har lyckats återskapa viktig data på diskar som har låtit som ett tröskverk iaf. Försök hitta något program för recovery. Minns tyvärr inget på rak arm Men gör några sökningar på google kanske.
            http://www.freebyte.com/filediskutils/#datarecovery finnes också, men jag vet inte hur bra de programmen är.
            Gällande själva disken så kanske du kan göra en lågformatering på den (brukar finnas i bios, annars finns det säkerligen program för det också). Lågformatering innebär att den går igenom varje fysisk sektor på hårddisken och formaterar och kontrollerar den. Felaktiga sektorer markeras som "bad" och kommer inte att användas. Har du extrem j_vla tur så är det bara ett fåtal sektorer som är kajko och då kan det funka med denna lösning. Men vanligtvis så är det ett gäng. Och även om du kör en lågnivåformatering så innebär inte det att den kommer att funka i all framtid. Mycket troligtvis kommer de dåliga sektorerna bara bli fler och fler.
            Det säkraste och bästa att göra är ju att helt enkelt knalla och köpa en ny disk, och sen försöka köra en recovery till den nya disken. Men det beror väl på din plånbok tippar jag
            Försök att inte pilla för mycket på din hårddisk i början iaf, livslängden kan vara extremt begränsad. Den kanske bara fungerar i 3-4 timmar till om du har otur. Spara den tiden till att försöka hitta något recoveryprogram.

            EDIT: Först recovery alltså, och sedan lågnivåformatering. Tvärtom är inte att rekomendera
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • heljis

              • June 2003
              • 1150

              Argh!
              Ojfan, det var värre än jag trodde. Det som ligger på den är som sagt ungefär 130gig mp3or och filmer. Tråkigt att förlora, men inte omöjligt att ersätta. Jag är otroligt glad att fotona inte ligger på den disken. Min ekonomi är väl i princip så begränsad som den kan vara, men måste man så måste man :/
              Ska titta på recovery och lågformatering. Tack för tipsen!
              Martin Heljedal

              They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                Ursprungligen postat av Raven
                Ursprungligen postat av Schull
                Vilket är bäst. Mozilla eller opera?... Fattar ungarna hur det funkar om man skulle börja använda det?
                Schull tänk tillbaka på hur lång tid det tog för ungarna att lära sej använda datorn
                skulle gissa på 2 timamr typ.
                skämt osidå dom skulle vänja sej rätt fort firefox skiljer sej inte så mycke från ie.

                skillnaden jag märkt är att firefix är mycket snabbare, stabilare, enklare, mindre problem med "popups" och diverse fula activex komponenter till exempel.

                sen kommer det nya versioner av firefox rätt ofta.
                nya av ie kommer typ vart femte år eller nåt,.
                Jag installerade brutalt firefox på mina datorer och tog bort ikonerna för ie (normalt finns ikonerna för ie kvar så du kan lätt välja mellan firefox och ie, har dina yngel problem med ff så kan de köra ie istället! =)). Tog bort dem för att förhindra att tjejjen skulle sitta med ie. Hade lessnat nått grymmt på spyware och liknande. Hon tyckte det "såg konstigt" ut i början, men hon hade ju inga problem att använda det. Jag har även installerat firefox på två kollegors maskiner på jobbet. De tycker det är utan tvekan bättre än ie. När jag senare såg deras privata maskiner så såg man att firefox kördes där också =).
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • Gimbo
                  • January 2005
                  • 2734

                  Ett innlägg bara. Går det verkligen att göra lågnivåformateringar på diskar där de fysika klustren har olika storlek? Något jag hört bara... Så mata mig gärna med korrekt info
                  -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                  Kommentar

                  • y0da
                    • August 2005
                    • 1697

                    Ursprungligen postat av heljis
                    Argh!
                    Ojfan, det var värre än jag trodde. Det som ligger på den är som sagt ungefär 130gig mp3or och filmer. Tråkigt att förlora, men inte omöjligt att ersätta. Jag är otroligt glad att fotona inte ligger på den disken. Min ekonomi är väl i princip så begränsad som den kan vara, men måste man så måste man :/
                    Ska titta på recovery och lågformatering. Tack för tipsen!
                    Misstänkte det. Mp3 och filmer är givetvis surt att förlora, men de går ju att ersätta utan problem. Lite värre om det gäller foton och dokument och så. Blev lite orolig först när du skrev "Media". 130gb semesterfoton och semestervideo är ju inget kul att förlora
                    Hoppas det funkar för dig iaf!
                    En disk jag gjorde det på dog under halva lågnivåformateringen, en annan disk dog igår fatiskt. Men den hade fungerat i 1½ år efter lågnivåformateringen. Så det är väl inte så illa =). Var ju förberedd och hade absolut inget viktigt på den. (nästan skönt att få begrava sin gamla 40gb)
                    http://www.y0da.se

                    540L SA

                    Kommentar

                    • y0da
                      • August 2005
                      • 1697

                      Ursprungligen postat av Gimbo
                      Ett innlägg bara. Går det verkligen att göra lågnivåformateringar på diskar där de fysika klustren har olika storlek? Något jag hört bara... Så mata mig gärna med korrekt info
                      Är det därför lågnivåformatering är väldigt sällsynt på nyare biosar då kanske? haha. Jag vet inte faktiskt, sista gången jag gjorde det var med 40gb'aren (1,5år). Och då den disken var bra mycket äldre än så så funkade utan problem. Har inte varit med om någon crash på en lite nyare disk... kan ju vara lönt att kolla upp kanske.
                      http://www.y0da.se

                      540L SA

                      Kommentar

                      • y0da
                        • August 2005
                        • 1697

                        bios gör tydligen bara skriv/läs tester, och ingen riktig lågnivåformatering. Hursomhelst så kan man ladda hem ett program för detta från tillverkarens sida.
                        Low level format utilities for the hard diskImportant drive information (servo, sector layout, and defect management, etc.) is stored in the low-level format at the factory. This information is designed to last the life of the drive and therefore it is not possible to low level the drive outside the factory. Although some drive manufactures … Continue reading "Low level format utilities for the hard disk"
                        http://www.y0da.se

                        540L SA

                        Kommentar

                        • y0da
                          • August 2005
                          • 1697

                          HUMM
                          Någon som kan nått om trådlösa nät?
                          Hittade precis två okända datorer i mitt nät. De ligger dock under arbetsgruppen "rwc" som jag inte har! Klurar lite på hur det hänger ihop. Jag kör 192.168.0.x i mitt nät,tippar på att de gör det också? Första tanken var att de har kommit in i mitt nät, för då skulle ju deras datorer dyka upp på mitt nät också. Men min ap är spärrad till enbart den mac adressen som min bärbara har. Kryptering kör jag dock inte. Har själv testat att komma åt mitt nät från en annan maskin, men det har varit stört omöjligt.
                          Krockar näten så att man ser varandra? Eller har de lyckats komma in här ändå? Jag kommer för övrigt inte åt deras nät annars
                          http://www.y0da.se

                          540L SA

                          Kommentar

                          • heljis

                            • June 2003
                            • 1150

                            Jag tror att du har rätt yoda, angående livslängden. Jag fick tag i ett recoveryprogram, startade det och den hittade alla diskar. Sedan var jag tvungen att leta reda på ett c***k, och när jag startade programmet igen hittade den inte drive c:.

                            Hopp, bara att leta efter en ny hdd. Några tips? Den som crashade var en Hitachi Deskstar 160GB 7200rpm. Min andra 80gigare är samma (fast från tiden då de hette IBM deskstar). Har alltid gillat dessa HDDs, men det kanske är läge att tänka om? Eller är det något som kan hända den bäste?
                            Martin Heljedal

                            They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                            Kommentar

                            • y0da
                              • August 2005
                              • 1697

                              Tråkigt att höra
                              Först din hårddisk och sedan Svullo.. blir nog ingen bra dag detta =(

                              Jag kör stenhårt med seagate, tycker de funkar prima. Hitachi/IBM har jag några st, men jag tycker de blir lite väl varma. Maxtor rör jag inte med tång ens.
                              Seagate eller Western Digital är väl de jag varmt rekomenderar iaf.Men sen händer det ju alltid massvis på den fronten, och jag är inte så uppdaterad, var längesen jag köpte någon disk nu.
                              http://www.y0da.se

                              540L SA

                              Kommentar

                              • heljis

                                • June 2003
                                • 1150

                                Ok, återigen tack för tipsen! Jag ska plocka ur den skadade driven nu och hoppas då på att resten av systemet blir lite snabbare igen.

                                Såg om Svullo, fy fan så tråkigt
                                Martin Heljedal

                                They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...