Hur mycket ström ger mitt nätaggregat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefan s
    • April 2008
    • 104

    Hur mycket ström ger mitt nätaggregat?

    Hej

    Köpte ett nytt grafikkort, Radeon HD 4770. Där skall kopplas till en 6 pins kabel till nätaggregatet, så långt allt lungt.
    Men i intruktionerna står det att nätaggregatet måste klara 450 WATT.
    När jag tittar vad det står på aggregatet så på ett ställe står det, MAX COMBINED POWER ON +12Va, +12Vb & +12Vc EQUAL TO 385W. Och på ett annat ställe står det, OUTPUT MAX POWER 460 WATT. Vilket är det som gäller?
    Vad kan hända om nätaggregatet inte klarar kortet?
    70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
    Min zoon
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    #2
    Ursprungligen postat av stefan s
    Hej

    Köpte ett nytt grafikkort, Radeon HD 4770. Där skall kopplas till en 6 pins kabel till nätaggregatet, så långt allt lungt.
    Men i intruktionerna står det att nätaggregatet måste klara 450 WATT.
    När jag tittar vad det står på aggregatet så på ett ställe står det, MAX COMBINED POWER ON +12Va, +12Vb & +12Vc EQUAL TO 385W. Och på ett annat ställe står det, OUTPUT MAX POWER 460 WATT. Vilket är det som gäller?
    Vad kan hända om nätaggregatet inte klarar kortet?
    Jag tolkar siffrorna på ditt aggregat som att det klarar att ge max 385W till komponenterna men att aggregatet då vid full förbrukning drar 450W. Inga aggregat är 100% effektiva så det verkar rimligt.

    Det händer inget speciellt med ditt grafikkort om det får för lite ström men däremot brukar en dator med överlastat strömaggregat ofta få diverse problem. Allt från att den inte startar, startar ibland eller att bara vissa program kraschar och "allmän instabilitet".

    Om ditt strömaggregat räcker eller inte beror på hur många andra komponenter du har som drar ström i datorn. T ex flera hårddiskar, mycket minne, strömslukande processor, flertal optiska enheter, USB-anslutna enheter som får ström från USB-uttaget.

    Kommentar

    • joker73
      • August 2008
      • 27

      #3
      Ursprungligen postat av stefan s
      Hej

      Köpte ett nytt grafikkort, Radeon HD 4770. Där skall kopplas till en 6 pins kabel till nätaggregatet, så långt allt lungt.
      Men i intruktionerna står det att nätaggregatet måste klara 450 WATT.
      När jag tittar vad det står på aggregatet så på ett ställe står det, MAX COMBINED POWER ON +12Va, +12Vb & +12Vc EQUAL TO 385W. Och på ett annat ställe står det, OUTPUT MAX POWER 460 WATT. Vilket är det som gäller?
      Vad kan hända om nätaggregatet inte klarar kortet?
      kommer an på hva annet du har i maskinnen. og på kvaliteten på netaggregatet. du kan jo skrive vilkent merke og model det er.
      Du kan jo regne på det her http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp. eller så kan man si at en psu som blir belastet nermere max har en tendens til og bråke mye.
      55L -- 170L -- 200L -- 375L -- 660L -- 720L

      Kommentar

      • joker73
        • August 2008
        • 27

        #4
        Ursprungligen postat av hawkse
        Jag tolkar siffrorna på ditt aggregat som att det klarar att ge max 385W till komponenterna men att aggregatet då vid full förbrukning drar 450W. Inga aggregat är 100% effektiva så det verkar rimligt.

        Det händer inget speciellt med ditt grafikkort om det får för lite ström men däremot brukar en dator med överlastat strömaggregat ofta få diverse problem. Allt från att den inte startar, startar ibland eller att bara vissa program kraschar och "allmän instabilitet".

        Om ditt strömaggregat räcker eller inte beror på hur många andra komponenter du har som drar ström i datorn. T ex flera hårddiskar, mycket minne, strömslukande processor, flertal optiska enheter, USB-anslutna enheter som får ström från USB-uttaget.
        Dette er feil du har 380W på 12 volds utgangene. men du har også en vis effekt på +5v og + 3.3V (og -12V men der går det minimalt med strøm)

        det vil si at vist du belaster +12V med 385W har du (450 - 385) 65W til +5V og +3.3V
        55L -- 170L -- 200L -- 375L -- 660L -- 720L

        Kommentar

        • stefan s
          • April 2008
          • 104

          #5
          Det är väl bara att sätta i kortet och prova då, även om jag är ganska hemma på datorer så orkar jag inte byta nätaggregat just nu, för då dyker det säkert upp nya problem .
          Senast redigerad av stefan s; 29 December 2009, 08:10.
          70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
          Min zoon

          Kommentar

          • joker73
            • August 2008
            • 27

            #6
            Ursprungligen postat av stefan s
            Det enda extra jag har är en extern USB hårddisk, men den har en egen strömkabel till vägguttaget.
            Det är väl bara att sätta i kortet och prova då, även om jag är ganska hemma på datorer så orkar jag inte byta nätaggregat just nu, för då dyker det säkert upp nya problem .
            Du har jo et hovedkort, hardisk, prosesor, minne, sikkert en dvd brenner.
            Alt i maskinen bruker strøm. men det viktiske når man regner ut er skjermkort, prosesor, (noen hovedkort bruker en del strøm). men det er bare og prøve, så kan du jo kjøre en strestest for og se om maskinen er stabil
            55L -- 170L -- 200L -- 375L -- 660L -- 720L

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #7
              Ursprungligen postat av stefan s
              Det är väl bara att sätta i kortet och prova då, även om jag är ganska hemma på datorer så orkar jag inte byta nätaggregat just nu, för då dyker det säkert upp nya problem .
              Exakt. Se till att belasta datorn hårt med något grafiktungt spel eller så under en längre tid så märker du snart om datorn är stabil. Skulle du börja få problem är det inte hela världen att byta nätaggregat (med visst förbehåll för om du har märkesdator där det inte alltid är lätt att hitta passande ersättningsdelar).

              Kommentar

              • stefan s
                • April 2008
                • 104

                #8
                Ursprungligen postat av joker73
                Du har jo et hovedkort, hardisk, prosesor, minne, sikkert en dvd brenner.
                Alt i maskinen bruker strøm. men det viktiske når man regner ut er skjermkort, prosesor, (noen hovedkort bruker en del strøm). men det er bare og prøve, så kan du jo kjøre en strestest for og se om maskinen er stabil
                Förstod det därför redigerade jag mitt svar men du han skicka innan .
                70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
                Min zoon

                Kommentar

                • hawkse
                  • December 2009
                  • 781

                  #9
                  Ursprungligen postat av joker73
                  Dette er feil du har 380W på 12 volds utgangene. men du har også en vis effekt på +5v og + 3.3V (og -12V men der går det minimalt med strøm) det vil si at vist du belaster +12V med 385W har du (450 - 385) 65W til +5V og +3.3V
                  Tack för rättelsen. Så är det naturligtvis. Fast med 385W belastning på 12V skulle jag nog helst inte stoppa i något mer i maskinen innan nätaggregatet uppgraderats

                  Kommentar

                  • joker73
                    • August 2008
                    • 27

                    #10
                    Nå er det stor forskjell på de forskjelige produsentene av psu er. Er det et kvalitets psu går det muligens greit. men er det et et billig merke kan du faktisk brenne det. (skal egentlig ikke skje men vat om flere tilfeler hvor det har skjedd) så vist du skriver vilken produsent det er så er det lettere og gi råd.
                    55L -- 170L -- 200L -- 375L -- 660L -- 720L

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #11
                      De allra flesta PSUerna har en automatsäkring, även äldre varianter.
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      • stefan s
                        • April 2008
                        • 104

                        #12
                        Ursprungligen postat av joker73
                        Nå er det stor forskjell på de forskjelige produsentene av psu er. Er det et kvalitets psu går det muligens greit. men er det et et billig merke kan du faktisk brenne det. (skal egentlig ikke skje men vat om flere tilfeler hvor det har skjedd) så vist du skriver vilken produsent det er så er det lettere og gi råd.
                        är på jobbet nu så kan inte se vad det är för märke, men jag tror inte det står på.
                        70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • joker73
                          • August 2008
                          • 27

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sultanen
                          De allra flesta PSUerna har en automatsäkring, även äldre varianter.
                          Ja men det er ikke alltid de fungerer (les qtek).
                          55L -- 170L -- 200L -- 375L -- 660L -- 720L

                          Kommentar

                          • Sultanen
                            • January 2008
                            • 2457

                            #14
                            Friskt vågat hälften brunnet!
                            Det värsta som kan hända är att nätagget brinner, vilket inte känns så troligt, väldigt sällan man ligger och hovrar precis på gränsen belastningen av vad nätagget klarar, tror du lungt kan koppla på ditt grafikkort och fortfarande sova gott om natten!
                            300L Räkkar
                            400L Växtakvarium
                            220L Saltvatten - Under uppstart
                            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                            Kommentar

                            • stefan s
                              • April 2008
                              • 104

                              #15
                              Har kollat hemsidan till den butiken jag köpte kortet, tror ni att det aggregatet för 580kr skulle räcka?
                              70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...