Tyst hav

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #16
    I Östersjön fanns visst en delfinart som drabbades väldigt hårt av de upp till 21 km långa drivgarnen - harbour porpoise eller på svenska tumlare.

    Det är helt riktigt - frågan är inte ny - jag var också med på den tiden. Innan dess hade det på 60 och 70-talet tvingats fram både sillstopp och makrillstopp i Nordsjön. Island och Norges 200 milagräns var ett försök att kontrollera fisket.

    Det finns en annan bok som är mer än läsvärd i ämnet - den heter rätt och slätt - Torsk - och den är väldigt bra.

    Det är helt riktigt det är bättre att påverka än att skylla på någon. Det var därför jag reagerade på Erikthurs inlägg.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • addo
      • January 2007
      • 609

      #17
      Nu har jag köpt boken, men vet inte om jag vågar läsa den, jag har knapt ätit fisk på 2 år, och då har jag inte haft nån bok i ryggen

      Edit: Infogade smilys som en full 14åring

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Jag har inte ätit fiskar (eller andra djur) på över 12 år och det har funkat finfint. Fast jag äter linfrö-olja för att få i mig tillräckligt med omega-3
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #19
          känns ju fint, haha, har precis själv börjat äta fisk igen efter 7 års uppehåll..svårt att få i sig allt utan att äta fisk.
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Ursprungligen postat av lenis3
            känns ju fint, haha, har precis själv börjat äta fisk igen efter 7 års uppehåll..svårt att få i sig allt utan att äta fisk.
            Nu blir det ganska OT, men vad är det som är svårt att få i sig när man inte äter fiskar?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • addo
              • January 2007
              • 609

              #21
              Jag skulle också vilja veta, behöver jag tex nått kosttillskott nu när jag käkar fisk så sällan? (jag äter fö. kött)

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Ursprungligen postat av addo
                Jag skulle också vilja veta, behöver jag tex nått kosttillskott nu när jag käkar fisk så sällan? (jag äter fö. kött)
                Som sagt, kompletterar man sin kost med linfröolja får man i sig bra med omega-3 (även valnötter innehåller omega-3). Jod finns i salt och i alger.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • addo
                  • January 2007
                  • 609

                  #23
                  Var får man tag i sånt då ica?. (förlåt för att tråden spårar ur, jag ska skärpa mig)

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #24
                    Tyvärr Batski, den Omega 3 som finns i linfrö (och andra landväxter) är själva huvudsyran. De derivat som är de viktigaste för oss är EPA och DHA. Alla mäniskor har inte - eller har dåligt utvecklat enzymsystem så de kan inte själva tillverka tillräcklig mängd från den "huvudsyra" som finns i linfrö. Dessa mäniskor behöver få in EPA och DHA från djur som har tillverkat dessa syror. Det säkraste sättet är fet havsfisk eftersom det i näringskedjan i havet finns många organismer som klarar den omvandlingen. Det finns en karpart som tyvärr inte äts i Sverige men som kallas silverkarp som också innehåller höga halter av de för oss viktiga omega 3 syrorna (EPA och DHA)

                    Även i ekologiskt odlade nötkreatur finns dessa viktiga syror. Dessutom har senare års forskning visat att det är inte i första handen mängden omega 3 som avgör hälsofördelarna utan balansen mellan omega 3 och omega 6. Vi (och kanske speciellt vegetarianerna) äter för mycket omega 6 idag i förhållande till de omega 3 syror vi behöver.

                    Om du ser ur de flesta människors behov och minsta möjliga miljöimpakt så blir det mycket förvånande svaret att vi behöver öka vår konsumtion av frigående nötboskap och vilda djur (även halvvilda som ren är viktiga)

                    Jag vet vilken reaktion ovanstående kommer att väcka så snälla ta det lugnt - det är inte avsett som ett huvudanfall på vegetarianer och veganer,

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • addo
                      • January 2007
                      • 609

                      #25
                      Så jag ska börja käka ekologiskt odlad biff alltså. Hur ofta ska man äta det ungefär?, kommer att svida i plånkan för en fattig student.

                      edit: Finns det förövrigt någon tillförlitlig källa där man kan kolla upp vilken fisk som är ok att äta (ur miljösynpunkt).
                      Senast redigerad av addo; 30 September 2007, 10:55.

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #26
                        Jag tror det är WWF som har en lista om vilka fiskar (och skaldjur) som är grön, gula eller röda. Titta på deras hemsida.

                        Du kan ju försöka med linfröolja också - du kan tillhöra dem som har tillräckligt av de enzym som behövs. Sill (från västerhavet) tror jag är OK och den har tillräckligt med rätt fettsyror. I Omega 3 kapslar har fetterna genomgått olika processer så jag vet inte hur mycket av de "goda" grejerna som finns kvar.

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #27
                          Ursprungligen postat av Lasse
                          Tyvärr Batski, den Omega 3 som finns i linfrö (och andra landväxter) är själva huvudsyran. De derivat som är de viktigaste för oss är EPA och DHA. Alla mäniskor har inte - eller har dåligt utvecklat enzymsystem så de kan inte själva tillverka tillräcklig mängd från den "huvudsyra" som finns i linfrö. Dessa mäniskor behöver få in EPA och DHA från djur som har tillverkat dessa syror.
                          Jag är medveten om att det är EPA och DHA som vi behöver. Men enligt flera dietister som jag pratat med ska det gå lika bra att äta huvudsyran eftersom kroppen sen syntetiserar EPA och DHA. Menar du att det finns människor som inte kan syntetisera dessa alls, eller som behöver äta mer av huvudsyran för att kunna få i sig lika mycket EPA och DHA? Det har ju funnits och finns fortfarande människor som aldrig ätit fiskar.

                          Ursprungligen postat av Lasse
                          Dessutom har senare års forskning visat att det är inte i första handen mängden omega 3 som avgör hälsofördelarna utan balansen mellan omega 3 och omega 6. Vi (och kanske speciellt vegetarianerna) äter för mycket omega 6 idag i förhållande till de omega 3 syror vi behöver.
                          Stämmer väl. Rapsolja innehåller både omega-3 och omega-6 i en bra balans. Medens olivolja t ex innehåller mycket omega-6. Därför bör man som veg äta sånt som innehåller omega-3 för att balansera upp det andra som innehåller omega-6. Linfröoljan innehåller ju mycket omega-3.

                          Jag känner en 30-åring som har varit vegetarian sen hon var 11. Hon berättade för mig att hon ibland kände ett litet sug efter fiskkött, men att hon inte ville äta dem. Jag tänkte att det kunde vara något ämne som hennes kropp saknade och tipsade om linfröolja. Och sen hon har börjat äta det har det lilla suget försvunnit helt.

                          Ursprungligen postat av Lasse
                          Jag vet vilken reaktion ovanstående kommer att väcka så snälla ta det lugnt - det är inte avsett som ett huvudanfall på vegetarianer och veganer,
                          Det är lungan Lasse Jag tog det inte som något anfall mot vegfolk. Vi människor är överlevare och kan klara oss på en del olika dieter. Annars hade vi inte lyckats sprida oss över hela planeten.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #28
                            Ursprungligen postat av addo
                            Var får man tag i sånt då ica?. (förlåt för att tråden spårar ur, jag ska skärpa mig)
                            Ja jag brukar köpa min på ICA. Den är av märket ZETA.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #29
                              Jag är medveten om att det är EPA och DHA som vi behöver. Men enligt flera dietister som jag pratat med ska det gå lika bra att äta huvudsyran eftersom kroppen sen syntetiserar EPA och DHA. Menar du att det finns människor som inte kan syntetisera dessa alls, eller som behöver äta mer av huvudsyran för att kunna få i sig lika mycket EPA och DHA? Det har ju funnits och finns fortfarande människor som aldrig ätit fiskar.
                              Jo det sägs så (och det har jag inte bara från ett håll)

                              Ursprungligen postat av http://www.naturmedel.org/pdf/fett_kunskap.pdf
                              Dessutom saknas det oturligt nog hos många
                              människor. Även om man har enzymet är verkningsgraden
                              låg och nedsättes ytterligare av bl.a.
                              rökning och alkohol. Det gör att vi bara kan tillgodogöra
                              oss mellan 2 - 4% av de livsnödvändiga
                              fettsyrorna.
                              Ladda ner den PDF:n - den är bland de bättre jag läst.

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #30
                                Tack för länken!
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...