Tyst hav

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    Tyst hav

    Har just börjat läsa Isabella Lövins "Tyst hav", och boken bjuder verkligen på en chockstart:
    Sedan 1980 har antalet små ålar (glasålar) som simmar hit från Saragassohavet minskat med över 99%.
    Nittionio procent!
    Sen fortsätter boken med torsk. Det blir säkerligen inte muntrare läsning.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Tack för tipset!
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Tyckte jag länkade till SvD:s recension i den här tråden men den försvann visst på vägen:

      Kan vara av intresse.
      Min egen reaktion - dj-a sossar...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Klinten
        • July 2007
        • 1313

        #4
        Ursprungligen postat av Daniel Blom
        Har just börjat läsa Isabella Lövins "Tyst hav", och boken bjuder verkligen på en chockstart:
        Sedan 1980 har antalet små ålar (glasålar) som simmar hit från Saragassohavet minskat med över 99%.
        Nittionio procent!
        Sen fortsätter boken med torsk. Det blir säkerligen inte muntrare läsning.

        - Behöver inte läsa någon bok i detta ämne. (absolut ingen kritik mot boken eller författaren eller de som vill läsa boken ) Är sedan gammalt intresserad av vad som händer i våra hav och boken är troligen en bra sammanfattning av allt eländes elände! Det är dock väldigt bra att en bok som denna uppmärksammas och sprids till en i många fall blåögd och ovetande befolkning.
        Är sedan många år väldigt restriktiv när jag vid enstaka tillfällen köper "havsfisk"! Vid flera tillfällen har jag frågat personal i butik om fiskens ursprung och fångstplats men bara belönats med förvånade miner!

        - Den är fångad i havet! är ex på svar jag fått och då har det varit frågan om odlad lax från Norge!

        Detta med fiskodling (kassodling) i havet är ju oxo en stor fråga att ta ställning till. Som sagt - det finns mycket att fundera på ......
        Senast redigerad av Klinten; 22 September 2007, 19:23.
        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Ursprungligen postat av erikthur
          Tyckte jag länkade till SvD:s recension i den här tråden men den försvann visst på vägen:

          Kan vara av intresse.
          Min egen reaktion - dj-a sossar...
          Jag förstår din reaktion fullständigt - sossarna är ju den absolut största valmanskåren bland fiskarbefolkningen - eller har jag fel. Och SFR och LRF har i alla tider styrts av sossar - eller har jag fel där också?

          Jag har inte läst boken - den finns dock hemma så jag skall ta och läsa den så fort som möjligt

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Lennart Nyman, en av Sveriges mest rutinerade fiskbiologer, sammanfattar lakoniskt läget: ”Alltför många, alltför effektiva fiskebåtar har finansierats av alltför mycket offentliga pengar för att fiska alltför få fiskar. Så enkelt är det.”
            Och inte var det Reinfeldt...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Jag tycker du skall ta och läsa lite grand de motioner och lobbypåtryckningar som förekommit i frågan de senaste 40 åren och dessutom vilka politiska grupper i den svenska riksdagen som företrätt fiskarna i dessa frågor innan du tar till skällsord. Det här med glashus är ganska sant i denna fråga.

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • yllekanin
                • December 2006
                • 177

                #8
                Ursprungligen postat av Lasse
                Jag tycker du skall ta och läsa lite grand de motioner och lobbypåtryckningar som förekommit i frågan de senaste 40 åren och dessutom vilka politiska grupper i den svenska riksdagen som företrätt fiskarna i dessa frågor innan du tar till skällsord. Det här med glashus är ganska sant i denna fråga.

                MVH Lasse
                Lasse, du kanske skulle kunna hänvisa till lite motioner och lobbypåtryckningar. Du verkar ju vara väldigt insatt i det hela.
                Eftersom du nu är så kunnig på området kan du ju motbevisa att "andra sidan" inte gjort det samma.

                Sverige har styrts utav sossar sedan fiskarna började försvinna, om inte annat en väldig majoritet utav åren. Det är säkert borgarnas fel, ja, jo men så måste det vara, ren logik.

                Vi lever i en demokrati med folkvalt styre. Det är således Svenskarnas egna fel.

                Skällsord? vem har tagit till det?
                Glashus, är det växthus vi pratar om då?
                Mvh Michael

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #9
                  Ursprungligen postat av yllekanin
                  Skällsord? vem har tagit till det?
                  Jag har inte friskrivit sossarna för ansvar - jag har bara reagerat över att en person skrev "jävla sossar" då verkligheten har varit att det har varit enighet över partigränserna om fiskeripolitiken.
                  Ursprungligen postat av Erikthur
                  Min egen reaktion - dj-a sossar...

                  Det har endast (om vi bortser från de senaste åren) egentligen varit miljöpartiet som protesterat. Frågan om utfiskning och stopp av fiske är ingen ny fråga. Vad gäller östersjötorsken så var det 25-30 år sedan lekpopulationen i landsortsdjupet försvann. Gotlandsdjupets lekpoppulation misstänktes vara på gränsen av utrotning för 15 - 20 år sedan. Ungefär då sopades ett helt enormt stort bestånd av gammal torsk i bottenhavet formligen upp under ett par år. Hur det är med Bornholmsdjupets bestånd som har varit det som klarat sig längst idag vet jag inte.

                  Under hela denna tid har det varit i princip enighet om mål och medel för den svenska fiskerinäringen i jordbruksutskottet som under denna tid haft ordförande och vice ordförande från olika partier oavsett vilken som suttit i regeringsställning.

                  Inträdet i EU gjorde inte saken bättre heller och där var det väl ganska många partier som var överens om detta inträde eller......

                  MVH Lasse

                  Det med glashus kom från en gammal sanning - det är oklokt att kasta sten om du sitter i ett glashus.
                  Senast redigerad av Lasse; 24 September 2007, 00:25.
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • Svempus
                    • February 2007
                    • 30

                    #10
                    Mycket upplysande läsning, ger en mycket att fundera över.

                    Rachel Carson skrev en liknande bok redan på 60-talet (Tyst vår, Silent Spring). Den boken eldade på debbaten om DDTs vara eller icke vara.

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Jag har inte varit "enig" och sossarna har styrt.
                      Men om dom är sossar så måste ju dom få frisedel för allt tossigt dom gjort eftersom inte tillräckligt många protesterade - något sånt var det väl någon menade ovan. Men givetvis är allt ont EU:s fel tillade någon.
                      Livet är inte lätt alltid.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Daniel Blom
                        • June 2003
                        • 1670

                        #12
                        Ursprungligen postat av erikthur
                        Jag har inte varit "enig" och sossarna har styrt.
                        Men om dom är sossar så måste ju dom få frisedel för allt tossigt dom gjort eftersom inte tillräckligt många protesterade - något sånt var det väl någon menade ovan. Men givetvis är allt ont EU:s fel tillade någon.
                        Livet är inte lätt alltid.
                        Självklart kan man lasta sossarna för det mesta som gått snett.
                        Borgarna har ju inte fått så många chanser att ställa till det.
                        (Men visst verkar regeringen Reinfeldt göra sitt bästa för att komma ikapp?)
                        Vad jag kan se har alla riksdagspartier anledning att skämmas när det gäller fisken som försvinner, möjligen med undantag för mp.
                        Det riktigt skrämmande är att det kommit larmrapporter med jämna mellanrum - den om glasålarna är Fiskeriverkets egen från 2003. Ändå händer inte mycket.
                        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                        och framgången är given.
                        Samuel Clemens
                        Mina bilder

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #13
                          Jag har nu läst halva boken och får rätta mig på en fråga. Numera är det så att Gotlandsdjupets lekpopulation räknas som borta och Bornholmsdjupets lekpopulation är där Gotlandsdjupets var ca 1995.

                          Jag rekommenderar verkligen till läsning - för min del har det varit viktiga uppdateringar på vad som hänt sedan år 2000 ungefär.

                          MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • Piscator
                            • August 2006
                            • 735

                            #14
                            Ni får det att låta som om den här frågan skulle vara ny men debatter om att skydda fiskbestånden har jag deltagit i sedan 80-talet och säkert fanns de innan dess. Under denna period har vi haft borgerliga regeringar som kunde ha lagt sig i om de velat.

                            På 80-talet var kritiken i mina sportfiskekretsar hård både mot övergödande bönder och överfiskande yrkesfiskare. Jag minns att jag hävdade att "..bönderna åtminstonde begripit att man måste spara lite till utsäde". Minns också att det kom en internationell lag som förbjöd drivgarnsfiske (men minns inte när den kom). Drivgarn har en tendens att blåsa bort när det stormar och sedan ligger de kvar i havet och fiskar i flera år. Det konstiga i denna lag var att Östersjön var undantagen!

                            Det finns starka krafter som lobbar för yrkesfisket inte bara i Sverige och vad det gäller drivgarnen antar jag att det var lobbyister i våra grannländer som fick sin vilja igenom. I Östersjön finns ju inga söta delfiner att skydda, vem bryr sig om en ful torsk...?

                            Vi har svårt att påverka de beslut som sker i utlandet, men våra svenska politiker är lättare att komma åt. Är det inte viktigast att försöka påverka dem istället för att ta reda på vems fel allt är? Det är ju vårat fel, vi har röstat på de politiker vi har och det är vi som kan påverka dem!
                            Hälsningar, Tomas!
                            "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Piscator
                              I Östersjön finns ju inga söta delfiner att skydda, vem bryr sig om en ful torsk...?
                              Ja tyvärr är det nog inte många som gör det

                              Ursprungligen postat av Piscator
                              Vi har svårt att påverka de beslut som sker i utlandet, men våra svenska politiker är lättare att komma åt. Är det inte viktigast att försöka påverka dem istället för att ta reda på vems fel allt är?
                              10 poäng
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...