En obekväm sanning, Al Gore...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    En obekväm sanning, Al Gore...

    Ahh, såg ni den på TV 4 fakta ikväll??? Skrämmande... Känns som om det är dax att ta av skygglapparna och dra upp huvudet i sanden...
    Om vi och 100-tals miljoner människor till är på landsflykt, vilket land tar emot oss då och var vill man bo?? Var kan man bo??

    Nu blir det stora miljötänket här hemma, eko lampor, källsortering och hela köret Sen ska jag kanske uppvakta några politiker eller nått...
    Varför renar vi inte luften i tunnlarna i Stockholm??? Har ni åkt där efter rusningstrafiken? En tjock grå dimma i hela tunnlarna... blää.. Det vore ju ett litet strå till stacken i allafall...
    Ahh, jag ska jäkla anamma skriva en insändare också..
    Ha dé bäst... Tina
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    "FNs livsmedelsorgan FAO publicerade den 29 nov 2006 rapporten "Livestock's Long Shadow", som konstaterar att animaliekonsumtionen är en av de största miljöbovarna. Rapporten säger att djuruppfödningen bidrar till större påverkan på växthuseffekten än tranporter och attköttproduktionen kraftigt bidrar till skogsskövling och ökad påfrestning på tillgången av färskvatten. Tyvärr konstaterar rapporten också att köttkonsumtionen ökar betydligt i världen."

    rapporten är så klart på engelska och rätt lång:

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      • April 2002
      • 1103

      #3
      Håller med Bena, att minska sin köttkonsumtion är ett bra sätt att minska sin miljöpåverkan. Dock kan det kanske upplevas som svårt eftersom det faktiskt för en person som äter mycket kött kan vara en rätt stor omställning. Att byta ut glödlampor mot energisparlampor är då mycket enklare.

      Själv har jag inga principiella etiska invändningar mot att människor äter djur, men har ändå valt att till stor del avstå från köttkonsumtion - trots att jag tycker många kötträtter är väldigt goda.

      Jag avstår från kött dels på grund av det oerhörda resursslöseri köttproduktion innebär, för att få fram en portion kött har det gått åt många portioner vegetabilisk mat vilket hänger ihop med ovan nämnda miljöproblematik. Men också för att jag berörs mycket illa av hur djuren behandlas i den industrimässiga köttproduktionen.

      Därför har jag valt att endast äta kött från vilt, och en del fisk - helst fisk jag fiskat själv. På det sättet har jag radikalt minskat min köttkonsumtion, samtidigt som jag fortfarande kan äta en (vilt)stek ibland.

      Vad jag vill få sagt med detta är att det kan finnas medelvägar, inte lika radikala och inte lika effektiva men kanske åtminstone lite lättare att ta till sig.
      Malmö Akvarieförening
      no hope, no harm, just another false alarm

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        jag anser precis som daniel att man inte bör äta kött, mer än absolut nödvändigt. jag avstår också från det pga resursslöseri, men kanske främst på grund av att man numera ser djur endast som en vara och alla uppfödningsställen är som industrier. så länge man kan äta gott vegetariskt och få i sig de ämnen man behöver ser jag ingen anledning till att äta köttet av andra individer som har varit levande. jag äter fisk ibland men avstår allt oftare pga att all fisk håller på att fiskas ut och att fiskindustrin bidrar till nedskärpning och förstöring av hav och bottnar, ja hela ekosystemet.

        en annan bra och VIKTIG grej man kan göra är att byta ut alla livsmedel man köper till KRAV-producerade livsmedel, där det är möjligt. jag och min sambo köper alltid krav om det finns, och om produkterna är fräscha.

        numera finns det extremt mycket krav-varor, särskilt på Coop och ICA, och man kan ju byta ut mjölk, filmjölk, yoghurt, creme fraiche, mjöl, alla sorters gryn, müsli, all sylt, kakao, kaffe, de flesta vanliga grönsaker, ja faktiskt börjar det nu även komma kravmärkt fisk.

        har ni bara råd att välja en enda KRAV-produkt tycker jag ni ska välja potatis! visste ni att när det gäller sveriges del av utsläppen till östersjön så är potatisodlingarna den gröda som släpper ut mest föroreningar? vill alltså uppmana alla att endast köpa KRAV-märkt potatis. en påse på 2 kilo brukar kosta runt 25 kronor. det kan tyckas dyrt när man tänker på kilopriset på vanlig potatis, men när man tänker på VARFÖR priset på vanlig potatis kan hållas så billigt (besprutning och konstgödsel) så är det väl värt priset!

        det gäller även alla andra produkter. när du håller i en miljömärkt vara och tänker "usch vad det här är dyrt" - tänk då istället "varför är dom andra varorna så billiga?" för det är där haken ligger. priset för miljömärkta varor är vad alla varor BORDE kosta! dom andra har sänkt pris pga billig produktion i utlandet (= lång miljö-ovänlig fraktväg), stora kvantiteter som möjliggjorts genom kemikalier (konstgödsel och besprutning) eller något annat.

        här är en bra sida hos SNF om mat och energiförbrukning!
        Senast redigerad av toccata; 23 April 2007, 11:48.
        / Ebba

        Kommentar

        • bena
          • April 2006
          • 1245

          #5
          tänker dock inte försöka skryta med att jag är perfekt. tidiga morgnar så kör jag ofta bil till mitt jobb trots att det bar atar 30min att cykla. jag tillsätter koldioxid på konstgjord väg i mitt akvarium enbart för att jag tycker att det är fint med växter.
          dock är jag miljöombud på mitt jobb och folk hatar mig redan

          Kommentar

          • Fredde L
            • October 2006
            • 241

            #6
            Egentligen borde den besprutade potatisen vara dyrast om man tänker på vad bekämpningsmedel kostar. En odling av tex king edward besprutas ca en gång i veckan under högsommaren mot bladmögel och div parasiter. Om man jämför en odling med en krav odling så förstår man ganska snabbt varför kilopriset är så högt. Det blir knappt någon potatis på dom åkrarna för ogräset tar över och kväver den.
            Det bästa köttet ni kan äta om ni vill vara miljömedvetna är nog kykling. Broilerkyklingar är otroliga foderomvandlare. När dom kommer till stallet är dom två dygn gammla och lätta som ett dun. Fyra veckor senare väger dom 1,8 kilo och är slaktfärdiga. Ofta är också kykling närproducerad.
            Mvh//Fredrik


            Kommentar

            • GasseG
              • April 2007
              • 368

              #7
              Ursprungligen postat av Fredde L
              Egentligen borde den besprutade potatisen vara dyrast om man tänker på vad bekämpningsmedel kostar. En odling av tex king edward besprutas ca en gång i veckan under högsommaren mot bladmögel och div parasiter. Om man jämför en odling med en krav odling så förstår man ganska snabbt varför kilopriset är så högt. Det blir knappt någon potatis på dom åkrarna för ogräset tar över och kväver den.
              Enda till de hittar en resistent potatis som sedan visar sig innehålla 100 gånger eller mer pesticider än om du hade sprutat ogräsbekämpningsmedel på dem!!
              Den största boven är ändå överbefolkningen och jag förstår inte varför det inte pratas mer om den?

              Sedan vill jag också nämna för alla oss miljöivrare att en liten lättnad kommer att bli eller ganska stor faktiskt, är när oljan tar slut. Koldioxidutsläppen kommer att sjunka otroligt dramatiskt och människor kommer att dö som flugor i städerna......av svält då förstås.
              Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                Vi kör bara bil när lokaltrafik inte är ett alternativ så det blir max 10mil per vecka.

                Vi köper kravmärkt i stor utsträckning

                Vi köper inte en massa slit och slängvaror utan gärna begagnat och skänker vidare saker vi inte längre vill ha till myrornas tex.

                Vi försöekr minnas att släcka lampor och har i stor utsträckning låg-energilampor

                Vi skulle källsortera allt om det var så att idioterna i vårt hus klarade av att inte slänga annat skräp i kompostbehållarna. De gjorde de inte...

                Vi använder så lite rengöringsmedel som möjligt och alltid miljömärkta.

                Däremot så:

                Äter vi gärna kött
                Vi har datorerna på (fast sovande) dygnet runt.
                Vi har massor av akvarium varav ett med koldioxid.

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #9
                  varför skulle vi dö av svält när oljan tar slut?
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av GasseG
                    Den största boven är ändå överbefolkningen och jag förstår inte varför det inte pratas mer om den?
                    Snarare i så fall alla sopor som vi människor "producerar" i dagens slit och släng samhälle.
                    Vi är faktiskt inte fler människor på hela jordklotet än att samtliga skulle få plats på Öland (om nu alla av någon anledning skulle bege oss dit) och alla skulle då t.om. ha plats med en säng att ligga i.
                    Så visst är det många människor - men problemet är inte detta utan all "skit" som vi människor (speciellt vi i de rika länderna) åstadkommer.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • GasseG
                      • April 2007
                      • 368

                      #11
                      Äh skojade bara men jag ville bara med ett plump uttalande belysa hur omöjligt det kommer att bli att upprätthålla städer i framtiden.....över en viss storlek då. Städer som t.ex stockholm kommer ju att bli omöjliga när alla tusentals lastbilar slutar att komma varje dygn bara för att förse oss med allt vi behöver i "staden".
                      Antagligen så kommer övergången att gå långsamt så upplösandet av storstäder kommer att gå långsamt hoppas jag. Som tur är har vi ganska små stora städer i Sverige så övergången kommer nog att gå lättare här än på många andra ställen, Japan t.ex.....var ska alla människor ta vägen?
                      Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                      Kommentar

                      • GasseG
                        • April 2007
                        • 368

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Snarare i så fall alla sopor som vi människor "producerar" i dagens slit och släng samhälle.
                        Ja vi är skitiga djur och alltså är vi FÖR många.
                        Vi är faktiskt inte fler människor på hela jordklotet än att samtliga skulle få plats på Öland (om nu alla av någon anledning skulle bege oss dit) och alla skulle då t.om. ha plats med en säng att ligga i.
                        Är du så gammal? Människor älskar att omge sig med liknelser som t.ex denna. Om alla människor på jorden skulle få en varsin kvadratmeter på öland så måste vi gå tillbaka till 1900-talet precis.....och en säng??? Det går inte!
                        Jordens befolkning fördubblas med en hastighet 40 år och inse att det lever fler människor idag än det någonsin har funnits människor på planeten. Notera att jag sa LEVER just nu, så om vi räknar alla som har dött sedan vi var apor så är vi fler just nu....det ni. Människans ökning kan bara liknas vid bakteriernas ökning i näringslösning.
                        Senast redigerad av GasseG; 23 April 2007, 15:14.
                        Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                        Kommentar

                        • GasseG
                          • April 2007
                          • 368

                          #13
                          Kineserna är de enda som har observerat problemet och gör något åt det politiskt, men allt de får från omvärlden är påhopp om de mänskliga rättigheterna och att man inte ska påverka och styra för mycket. De gör ju för fan rätt! Alla andra sätt kommer att bli mindre humana sätt att hindra befolkningsexposionen som sker just nu. Massteriliseringar med frågeställningen; vilka ska få fortplanta sig? Politiker!? Atleter!? Rika!? Eller ett tredje väldskrig som då måste bli liiiite hårdare än de förra för att verkligen påverka befolkningen, eller en pandemi som också måste bli mycket hårdare än alla andra för att påverka befolkningen. Som biolog tror jag på en grym pandemi men det kommer att bli otroligt grymt och plågsamt usch.
                          Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                          Kommentar

                          • toccata
                            • January 2004
                            • 1238

                            #14
                            jag föredrar ändå att köpa potatis som jag vet inte har bidragit till att övergöda östersjön ytterligare. cirka en tredjedel av östersjöns botten är död. det är ett tragiskt faktum.

                            -----------------
                            jag äter fisk ibland, men i princip bara lax, sej och allaska pollock. ingen av dessa vill jag egentligen äta. blev glad när jag ser att Coop nu ska börja sälja kravmärkt lax som fiskats från kontrollerade hållbara bestånd (och ej matats med fiskrens från utrotningshotade fiskarter).

                            jag kan inte förstå att folk fortfarande äter torsk när det visats flera program på TV om hur illa det är ställt med den, och hur det tjuvfiskas i mängder, långt över hållbara kvantiteter. tidningarna fortsätter ha en massa recept med torsk - det går lika bra med sej! blir arg på sånt. vill bojkotta findus helt.

                            läs om vilka fiskar som är okej att äta här, jättebra guide:


                            -----------------

                            det är fördelningen av resurser och fördelningen av människor som är problemet, inte att vi är för många.

                            ett bra boktips är att läsa "World hunger: 12 myths" av Frances Moore Lappé, Joseph Collins och Peter Rosset. de tolv myterna dom framgångsrikt argumenterar MOT är:

                            - myt 1: "det finns inte tillräckligt med mat"
                            - myt 2: "det är naturens fel"
                            - myt 3: "det finns för många munnar att mätta"
                            - myt 4: "mat vs. vår miljö" (att det står mellan dom två)
                            - myt 5: "en grön revolution är enda lösningen"
                            - myt 6: "rättvisa vs. produktion" (att det står mellan dom två)
                            - myt 7: "den fria marknaden kan sätta stopp för svälten"
                            - myt 8: "fri handel är lösningen"
                            - myt 9: "folk är för hungriga för att revoltera"
                            - myt 10: "mer bistånd från USA kommer lösa hungersproblemen"
                            - myt 11: "vi drar fördel av deras svält"
                            - myt 12: "mat vs. frihet" (att det står mellan dom två)

                            en väldigt intressant bok läste även en massa andra bra böcker om västvärldens utveckling samt om fattigdom när jag läste min termin "fred och utvecklingsstudier" 20p på universitetet 2005, det är verkligen ett intressant tema. oavsett vad folk hävdar så anser jag iallafall att den allra största delen av vårt välstånd här i väst/nord har skett på bekostnad av den fattiga världen.

                            nu blev jag uppjagad, men ska sluta diskutera detta nu
                            / Ebba

                            Kommentar

                            • Joacim
                              • December 2003
                              • 964

                              #15
                              Jag äter kött så ofta jag kan och skall man ta domedagsprofeterna på allvar så är det väl bäst att ta chansen medans den ges? Inte heller har jag några ambitioner på att rädda världen eller mänskligheten ty oavsett vad vi hittar på så tar det (statistiskt) slut hur vi än bär oss åt.

                              Våga vägra källsortera!!
                              /J *jodå, ironisk generation*
                              Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                              De som förstår binära tal och de som inte gör det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...