Skriv på för "djurpoliser"!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaW
    • December 2005
    • 194

    #61
    Ursprungligen postat av Lene
    Håller med Kaj P. Visserligen behöver lander helt klart fler poliser, men att det skulle behövas poliser speciellt inriktade på djurplågeri kan jag inte riktigt skriva på. Som sagt, när det får in en anmälan om misstänkt djurplågeri tar de tag i det så fort de har möjlighet. Givetvis tar det ibland en förskräckligt lång tid, liksom en hel massa andra fall som polisen ska reda ut, men jag måste säga att jag själv inte tror att speciella djurpoliser löser problemen.

    Fler poliser - ja! Men låt polisen sköta såna uppgifter som bara Polisen har befogenhet att ta hand om, och låt andra myndigheter ta hand om annat, så kanske köerna av olösta fall börjar minska.
    Att t.ex bil-inbrott och stöld tar lång tid att utreda... om dom ens blir utredda... är ju beklagligt, men jag tycker verkligen inte att det går att jämnföra med djurplågeri!
    Du skriver:Som sagt, när det får in en anmälan om mistänkt djurplågeri tar de tag i det så fort det har möjlighet. Givetvis tar det ibland förskräckligt lång tid, liksom en massa andra fall som polisen ska...
    Du menar alltså då att den misstänkte "djurplågaren" ska få hålla på tills polisen har tid? Stackars djur!!!
    Jag tycker att det skulle vara mycket bättre med en "djurpolis", som bara har hand om djur "anmälningar"... så att inte djuren får lida längre än nödvändigt bara för att den vanliga polisen inte har tid eller möjlighet att utreda!
    Givetvis ska man inte ta resurser från den vanliga polisen för att "göra" djurpoliser!
    Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
    Sov gott min Bina älskling
    Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

    Kommentar

    • Lene
      • December 2006
      • 56

      #62
      Jag menar givetvis inte att djurplågaren ska få "hålla på" över huvud taget, lika lite som jag anser att kvinnomisshandlare eller droglangare ska få hålla på alls. Men om man ökar antalet poliser totalt så tycker jag sen att det är Polisen (som givetvis är helt klart mest insatt i ämnet av oss alla i landet) som i varje enskilt fall får ta ställning till vad som just nu ska prioriteras. Därför: jag tycker inte att det är nödvändigt att inrätta en speciell djurpolis, utan önskar att polisens resurser skulle ökas så pass mycket att det räcker till alla akuta brott, vare sig det handlar om djurplågeri eller spritsmuggling.

      I slutänden kommer det alltid finnas tillfällen då polisen tvingas prioritera mellan olika fall. Om de samtidigt skulle få in en akutanmälan om en våldsam gruppmisshandel på stan och en akutanmälan om omfattande djurplågeri i t.ex. en hundgård och de bara har tillräckligt med poliser närvarande att ta hand om det ena fallet så tycker åtminstone jag att människomisshandeln ska gå före. Så om de poliser som råkar vara tillgängliga just för tillfället har blivit utbildade med inriktning som "djurpoliser" och kanske därför inte fått lika mycket utbildning inom t.ex. hur man psykologiskt behandlar aggressiva människor så vore det ju tragiskt om de då istället åker iväg till de plågade hundarna istället för att försöka rädda de stackars pensionärerna som håller på att mista livet. (För att bara ta ett drastiskt exempel)

      Slutsats för det här inlägget: öka antalet poliser och polisens resurser - låt Polisen (som är mest påläst och kunnig i ämnet) bedöma hur resurserna ska fördelas.

      Kommentar

      • Lene
        • December 2006
        • 56

        #63
        Ursprungligen postat av mats m
        Hej.
        Vi har inga straff här i Sverige.DET RÄCKER JU ATT SÄGA ATT DET INTE VAR JAG UTAN HAN SÅ GÅR MÖRDARE FRIA.Ta lindome där en gammal man blir slagen till döds med en stekpanna.Hur skall vi då skydda djur?
        MVH Mats
        nu kommer vi ifrån tråden igen, men måste bara säga: hellre fria än fälla! Håller med om att det är illa när det finns "polisiärt lösta fall" där de är 100% säkra på vem som utfört brottet men inte kan fälla personen pga brist på bevis. MEN, det är ännu värre när oskyldiga döms för grova brott som de inte utfört. Vi kommer aldrig någonsin kunna ha 100% rättvisa så länge det finns människor som ljuger/minns fel/inte minns alls (pga alkohol, trauman m.m.), men hellre att några brottslingar får gå fria, i de fall där man inte kan vara 100% säker på vem som gjort det, än att oskyldiga måste ta straff för brott de aldrig gjort.

        Kommentar

        • mats m
          • September 2002
          • 515

          #64
          Hej.
          Har dom varit med på brottsplatsen ,det räcker.
          MVH Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • mats m
            • September 2002
            • 515

            #65
            Hej.
            Här i Uddevalla söker tingsrätten att få Odd Lindberg(känd norsk sälinspektör) inför rätta för vanvård av kossor,men varje gång det är rättegång dyker han ej upp,kan ej nås med delgivning eller har sjukintyg.Detta har pågått i ca. 5 år.Sedan har vi ett djurhem som flyttar runt i södra Sverige som när hälsovårdsinsp.skall besiktiga har flyttat från orten utan att lämna en adress.Så jag tycker man skall ta tag i dom lagar och regler som finns innan man ropar efter mer.
            MVH Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #66
              Undrar om detta kan undvikas med djurpoliser ?
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #67
                Ursprungligen postat av Guy Palm
                Undrar om detta kan undvikas med djurpoliser ?
                http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=198310
                Apropå det så blev jag också en gång anmäld till myndigheterna för att jag hade en sköldpadda i ett för trångt akvarium. Den omnämndes t.o.m i ett reportage i en dagstidning.
                Dock klarade jag mig även om sköldpaddan var stor och hade det trångt - kanske pga av att den var av plast.

                Jag vet också en akvarieaffär som blivit anmäld flera gånger för att de hade en krokodil i ett litet akvarium - också den krokodilen var av plast.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #68
                  Sanslöst....

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Apropå det så blev jag också en gång anmäld till myndigheterna för att jag hade en sköldpadda i ett för trångt akvarium. Den omnämndes t.o.m i ett reportage i en dagstidning.
                  Dock klarade jag mig även om sköldpaddan var stor och hade det trångt - kanske pga av att den var av plast.

                  Jag vet också en akvarieaffär som blivit anmäld flera gånger för att de hade en krokodil i ett litet akvarium - också den krokodilen var av plast.
                  Vilka människor det finns... Men jag tycker fortfarande, speciellt när det gäller större djur, att vi skulle ha en mindre egen polis för det... Det finns resurser i Sverige men de drar ned på hela offentliga sektorn och lägger pengarna på annat... Jag tror knappast att de skulle lägga några extra resurser på djur inom polisen. Dessutom var det djurens situation vi diskuterade här inte misshandel av kvinnor o barn, detta borde givetvis också prioriteras mer...
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • johannesnk
                    • January 2006
                    • 182

                    #69
                    Vi kanske skulle se på att människans Polismyndighet skulle fungera innan Ni startar en djurpolis.

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      • April 2002
                      • 1103

                      #70
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Jag vet också en akvarieaffär som blivit anmäld flera gånger för att de hade en krokodil i ett litet akvarium - också den krokodilen var av plast.
                      Den akvarieaffären jag arbetade i blev anmälda två gånger.

                      Ena gången för att vi hade en farlig sjukdom i ett akvarie.

                      En besökare hade läst en skylt på ett akvarium: 'Vattenpest'
                      Om någon inte vet vad vattenpest är så se här:


                      Andra gången för att vi hade fiskar som var så sjuka att de tappat all färg och till och med ögonen.
                      Det handlade naturligtvis om blind grottetra:
                      Malmö Akvarieförening
                      no hope, no harm, just another false alarm

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #71
                        Hå hå...

                        Ursprungligen postat av johannesnk
                        Vi kanske skulle se på att människans Polismyndighet skulle fungera innan Ni startar en djurpolis.
                        Då kanske vi ska lägga ned djursjukhusen oxå !!!

                        Nää, skämt och sido... Om pengarna tryter tycker jag att man kan återinföra hundskatt och jag tror att en hel del kattägare också skulle betala skatt om man använde pengarna till djuren... Djurpolis som tar hand om vanvårdade djur inte jagar "vattenpest" på Zoo... Hund och kattomhändertagande pensionat osv...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • botia danio
                          • January 2007
                          • 86

                          #72
                          Djur är värnlösa dom kan inte som ex. barn berätta vad som dom utsats för (inga jämförelser i övrigt).
                          Jag tycker alla civiliserade länder ska ha en djurpolis. Själv tittar jag alltid på Djurpolisen på Animal Planet. Det känns bra att djurplågare straffas
                          Goby, Indiska glasmalar.
                          och en Siamesis Hygrophila carmbosa.
                          I ett annat akvarium 3 guppy

                          Kommentar

                          Arbetssätt...